امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(۱) زیارت امام حسین علیه السلام، زیارت اوّل

(۱)

زیارت امام حسین علیه السلام

 

زیارت اوّل


ابن قولویه قدّس سرّه در کامل الزیارات به سند خود از ابوحمزه ثمالی روایت کرده است که گفت: امام صادق علیه السلام فرمودند:

هرگاه اراده کردی سفری به سوی قبر امام حسین علیه السلام بروی، روز چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه را روزه بگیر. هنگامی که خواستی حرکت کنی اهل و عیال و فرزندان خود را  جمع کن و دعای سفر را بخوان، و پیش از خارج شدنت غسل کن و در حال غسل کردن بگو:

أَللَّهُمَّ طَهِّرْنِي وَطَهِّرْ قَلْبي، وَاشْرَحْ لِي صَدْرِي، وَأَجْرِ عَلَى لِسَانِي ‏ذِكْرَكَ وَمِدْحَتَكَ، وَالثَّنَاءَ عَلَيْكَ، فَإِنَّهُ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِكَ، وَقَدْ عَلِمْتُ أَنَّ قِوَامَ‏ دِينِي التَّسْلِيمُ لِأَمْرِكَ، وَالْإِتِّبَاعُ لِسُنَّةِ نَبِيِّكَ، وَالشَّهَادَةُ عَلَى جَمِيعِ ‏أَنْبِيَائِكَ وَرُسُلِكَ إِلَى جَمِيعِ خَلْقِكَ.

أَللَّهُمَّ اجْعَلْهُ نُوراً وَطَهُوراً، وَحِرْزاً وَشِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَسُقْمٍ وَآفَةٍ وَعَاهَةٍ، وَمِنْ شَرِّ مَا أَخَافُ وَأَحْذَرُ.

خداوندا مرا پاک گردان و قلب مرا پاک گردان، شرح صدر به من مرحمت کن، بر زبان من ذکر و یاد خودت و مدح و ثنایت را جاری کن که هیچ نیرویی جز به وسیله تو نیست، و من دانستم که پایداری دینم به تسلیم بودن برای امر و فرمان تو و پیروی کردن از سنت پیامبرت و شهادت دادن بر پیامبران و فرستادگانت به سوی خلقت می‌باشد.
خداوندا آن را نور و پاک کننده و حرز و شفای هر درد و بیماری و آفت و نقصی و سپری در برابر شرّ آنچه از آن می ‌ترسم و حذر می‌ کنم قرار بده،

و وقتی خارج شدی بگو: أَللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ وَجَّهْتُ وَجْهِي، وَإِلَيْكَ فَوَّضْتُ أَمْرِي، وَإِلَيْكَ أَسْلَمْتُ نَفْسِي، وَإِلَيْكَ أَلْجَأْتُ ظَهْرِي، وَعَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ، لاَ مَلْجَأَ وَلاَ مَنْجَى إِلاَّ إِلَيْكَ، تَبَارَكْتَ وَتَعَالَيْتَ، عَزَّ جَارُكَ، وَجَلَّ ثَنَاؤُكَ.

خداوندا روی خود را به سوی تو نمودم و امر خود را به تو واگذار کردم و نفس خود را تسلیم تو ساختم و پشت خود را به تو پناه دادم و بر تو توکّل نمودم، هیچ پناهگاهی و محل نجاتی جز به سوی تو نیست و منزه و بلند مرتبه ای، کسی که در جوار تو است عزیز است و ثنای تو جلیل.

سپس بگو: بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ، وَمِنَ اللهِ وَإِلَى اللهِ، وَفِي سَبِيلِ اللهِ، وَعَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اللهِ، عَلَى اللهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أَنَبْتُ، فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ، وَالْأَرَضِينَ السَّبْعِ، وَرَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ.

أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاحْفَظْنِي فِي سَفَرِي، وَاخْلُفْنِي‏ فِي أَهْلِي بِأَحْسَنِ الْخَلَفِ. أَللَّهُمَّ إِلَيْكَ تَوَجَّهْتُ، وَإِلَيْكَ خَرَجْتُ، وَإِلَيْكَ ‏وَفَدْتُ، وَلِخَيْرِكَ تَعَرَّضْتُ، وَبِزِيَارَةِ حَبِيبِ حَبِيبِكَ تَقَرَّبْتُ.

أَللَّهُمَّ لاَتَمْنَعْنِي خَيْرَ مَا عِنْدَكَ بِشَرِّ مَا عِنْدِي. أَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي، وَكَفِّرْ عَنِّي سَيِّئَاتِي، وَحُطَّ عَنِّي خَطَايَايَ، وَاقْبَلْ مِنِّي حَسَنَاتِي.

به نام خدا و به یاری خدا و از خدا و به سوی خدا و در راه خدا و بر آیین رسول خدا صلّی الله علیه وآله ، بر خدا توکّل می‌ کنم و به سوی او روی می ‌آورم، پدید آورنده آسمان ‌های هفتگانه و زمین ‌های هفتگانه و پروردگار عرش عظیم.
خداوندا بر محمّد و آل محمد درود فرست و مرا در سفرم محافظت فرما و در میان اهل و فرزندانم بهترین جانشین برای من باش. خداوندا به سوی تو توجه نموده و به سوی تو خارج گشته و به سوی تو کوچ کرده ‌ام، و خیر را خواستارم، و به زیارت حبیب حبیبت به تو تقرّب می‌ جویم.
خداوندا بازمدار از من خیری را که نزد تو است به بدی‌ هایی که نزد من است، خداوندا گناهانم را بیامرز و زشتی ‌هایم را بپوش، خطاهایم را از من فروریز، و حسناتم را بپذیر.

وبگو: أَللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ.أَللَّهُمَّ إِنِّي أَبْرَأُ إِلَيْكَ مِنَ الْحَوْلِ وَالْقُوَّةِ ثلاث مرّات.

خداوندا مرا در زره محکم خودت که هر که را بخواهی در آن قرار می‌دهی قرار بده، خداوندا به سوی تو بیزاری می‌ جویم از هر حول و قوّه ‌ای (این جمله را سه مرتبه بگو).

سپس سوره حمد و معوذتین (یعنی سورۀ ناس و سورۀ فلق) و سورۀ توحید و سورۀ قدر و آیة الکرسی و سورۀ یس را بخوان، و سپس این آیات آخر سورۀ حشر را  بخوان:

«لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْيَةِ اللهِ‏ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ × هُوَ اللهُ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ × هُوَ اللهُ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلاَمُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ ‏اللهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ × هُوَ اللهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ».(سورهء حشر آیه 21 تا24)

«اگر این قرآن را بر کوه نازل کنیم می‌بینی که خاشع می ‌شود و از خوف شکافته می‌شود، اینها مثال ‌هایی است که برای مردم می‌زنیم شاید بیندیشند * او خدایی است که معبودی جز او نیست، او به غیب و شهود دانا و او بخشاینده مهربان است * او خدایی است که معبودی جز او نیست، پادشاه او است، پاک و منزه است سلامت بخش و ایمنی بخش، چیره و مسلط، شکت ناپذیر، جبران کننده، شایسته عظمت است و خدا از آنچه شرک می‌ ورزند منزّه است، او خداوندی است که آفریننده، پدیدآورنده و صورتگر است، برای او نام‌ های نیکو است، آنچه در آسمان ‌ها و زمین است تسبیح گوی او است و او شکست ناپذیر و حکیم است.

و به خودت روغن نزن، سرمه مکش تا به فرات برسی، سخن کم  بگو و کم مزاح کن، و زیاد ذکر خدا بگو و پرهیز کن از شوخی کردن و نزاع نمودن، پس اگر سواره باشی یا پیاده بگو:

أَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ سَطَوَاتِ النَّكَالِ، وَعَوَاقِبِ الْوَبَالِ، وَفِتْنَةِ الضَّلاَلِ، وَمِنْ أَنْ تَلْقَانِي بِمَكْرُوهٍ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنَ الْحَبْسِ وَاللَّبْسِ، وَمِنْ ‏وَسْوَسَةِ الشَّيْطَانِ، وَطَوَارِقِ السُّوْءِ، وَمِنْ شَرِّ كُلِّ ذِي شَرٍّ، وَمِنْ شَرِّشَيَاطِينِ الْجِنِّ وَالاِْنْسِ، وَمِنْ شَرِّ مَنْ يَنْصِبُ لِأَوْلِيَاءِ اللهِ الْعَدَاوَةَ، وَمِنْ ‏أَنْ يُفْرِطُوا عَلَيَّ وَأَنْ يَطْغَوْا، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ عُيُونِ الظَّلَمَةِ، وَمِنْ شَرِّكُلِّ ذِي شَرٍّ وَشَرِكِ إِبْلِيسَ، وَمِنْ أَنْ يُرَدَّ عَنِ الْخَيْرِ بِاللِّسَانِ وَالْيَدِ.

خداوندا به تو پناه می‌برم از قهر عقوبت ها و شکنجه‌ ها و عاقبت بد و سخت و ناگوار، و فتنه گمراهی، و از اینکه مرا ملاقات کنی به آنچه خوش آیند نیست و به تو پناه می‌برم از حبس و پوشیده بودن حقیقت و از وسوسه شیطان و پیش آمدهای بد و از شرّ هر صاحب شرّی و از شرّ شیاطین جن و انس، و از شرّ کسی که برای اولیای الهی اظهار عداوت می‌کند، و از آنکه در بدی بر من افراط نموده و طغیان نماید و به تو پناه می‌برم از شرّ جاسوس ‌های ستمگران، و از شرّ هر صاحب شرّی و دام‌ های ابلیس و از شرّ کسی که با زبان و دست از خیر باز می‌ دارد.

و هنگامی که از چیزی ترسیدی بگو: لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ، بِهِ احْتَجَبْتُ، وَبِهِ ‏اعْتَصَمْتُ. أَللَّهُمَّ اعْصِمْنِي مِنْ شَرِّ خَلْقِكَ، فَإِنَّمَا أَنَا بِكَ وَأَنَا عَبْدُكَ.

هیچ حرکتی و توان و نیرویی جز به سبب خداوند نیست، به این ذکر خود را در پوشش قرار می ‌دهم و با آن مصون می‌ مانم، خداوندا مرا از شرّ خلق مصون بدار، همانا من به تو وابسته‌ ام و من بنده تو هستم.

هنگامی که به فرات رسیدی، پیش از آنکه از آن عبور کنی بگو: أَللَّهُمَّ أَنْتَ خَيْرُ مَنْ وَفَدَ إِلَيْهِ الرِّجَالُ، وَأَنْتَ يَا سَيِّدِي أَكْرَمُ مَأْتِيٍّ، وَأَكْرَمُ مَزُورٍ، وَقَدْ جَعَلْتَ لِكُلِّ زَائِرٍ كَرَامَةً، وَلِكُلِّ وَافِدٍ تُحْفَةً، وَقَدْ أَتَيْتُكَ زَائِراً قَبْرَ ابْنِ نَبِيَّكَ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ، فَاجْعَلْ ‏تُحْفَتَكَ إِيَّايَ فَكَاكَ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ، وَتَقَبَّلْ مِنِّي عَمَلِي، وَاشْكُرْ سَعْيِي، وَارْحَمْ مَسِيري إِلَيْكَ بِغَيْرِ مَنٍّ مِنِّي، بَلْ لَكَ الْمَنُّ عَلَيَّ، إِذْ جَعَلْتَ لِيَ ‏السَّبِيلَ إِلَى زِيَارَتِهِ، وَعَرَّفْتَنِي فَضْلَهُ، وَحَفِظْتَنِي حَتَّى بَلَّغْتَنِي قَبْرَ ابْنِ ‏وَلِيِّكَ وَقَدْ رَجَوْتُكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَلاَتَقْطَعْ رَجَائِي، وَقَدْ أَتَيْتُكَ فَلاَ تُخَيِّبْ أَمَلِي، وَاجْعَلْ هَذَا كَفَّارَةً لِمَا كَانَ قَبْلَهُ مِنْ ذُنُوبِي، وَاجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.

خداوندا تو بهترین کسی هستی که‌ اشخاص به سوی او کوچ کنند، و تو ای سرور من بزرگوارترین کسی هستی که به سویش آیند و زیارتش نمایند، تو برای هر زائری کرامتی و برای هر واردشونده‌ای تحفه‌ای قرار داده ای، من آمده‌ ام در حالی که زائر قبر پسر پیامبرت ـ که صلوات تو بر او باد ـ هستم، خدایا تحفه ات را به من رهایی بخشیدنم از آتش قرار بده و از من عملم را بپذیر و سعی و تلاشم را پاداش ده و برای سفرم و پیمودن راهم به سوی تو ترحم نما، بدون اینکه منّتی از طرف من باشد بلکه تو بر من منّت گذاشته ای، چون برایم راه را به سوی زیارتش گشودی و فضیلت آن را به من شناساندی و مرا محافظت نمودی تا به قبر پسر ولیّت رساندی و من به تو امیدوارم، پس بر محمد و آل محمد درود فرست و امید مرا قطع مگردان، من به نزد تو آمده‌ام آرزویم را ناکام مفرما، و این زیارت را کفاره گناهان گذشته‌ ام قرار بده و مرا از یاران آن حضرت قرارا بده، ای مهربان ترین مهربانان.

سپس از فرات عبور کن و بگو:  أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاجْعَلْ سَعْيي ‏مَشْكُوراً، وَذَنْبِي مَغْفُوراً، وَعَمَلِي مَقْبُولًا، وَاغْسِلْنِي مِنَ الْخَطَايَا وَالذُّنُوبِ، وَطَهِّرْ قَلْبِي مِنْ كُلِّ آفَةٍ تَمْحَقُ دِينِي، أَوْ تُبْطِلُ عَمَلِي، يَاأَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. 

خداوندا بر محمّد و آل محمد درود فرست، سعی و تلاشم را پاداش داه شده و گناهم را آمرزیده و عملم را مورد قبول قرار بده و مرا از خطاها و گناهان شستشو بده و قلبم را از هر آفتی که دینم را نابود سازد یا عملم را باطل گرداند پاک گردان، ای مهربان ترین مهربانان.

سپس برو نینوا و بار و بنه سفر را در آنجا قرار بده، روغن به خود نمال و سرمه نکش و تا مادامی که در آنجا مقیم هستی گوشت نخور، سپس به شط که به موازات نخل قبر است برو، و در آنجا غسل کن، و در حال غسل کردن بگو:

أَللَّهُمَّ طَهِّرْنِي، وَطَهِّرْ لِي قَلْبِي، وَاشْرَحْ لِي صَدْرِي، وَأَجْرِ عَلَى لِسَانِي مَحَبَّتَكَ وَمِدْحَتَكَ، وَالثَّنَاءَ عَلَيْكَ، فَإِنَّهُ لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِكَ، وَقَدْ عَلِمْتُ أَنَّ قِوَامَ دِينِي التَّسْلِيمُ لِأَمْرِكَ، وَالشَّهَادَةُ عَلَى جَمِيعِ أَنْبِيَائِكَ‏ وَرُسُلِكَ بِالْأُلْفَةِ بَيْنَهُمْ.

أَشْهَدُ أَنَّهُمْ أَنْبِيَاؤُكَ وَرُسُلُكَ إِلَى جَمِيعِ خَلْقِكَ. أَللَّهُمَّ اجْعَلْهُ لِي نُوراً وَطَهُوراً وَحِرْزاً وَشِفَاءً مِنْ كُلِّ سُقْمٍ وَدَاءٍ، وَمِنْ كُلِّ آفَةٍ وَعَاهَةٍ، وَمِنْ‏ شَرِّ مَا أَخَافُ وَأَحْذَرُ. أَللَّهُمَّ طَهِّرْ بِهِ قَلْبِي وَجَوَارِحِي، وَعِظَامِي وَلَحْمِي‏ وَدَمِي وَشَعْرِي وَبَشَرِي وَمُخِّي وَعَصَبِي، وَمَا أَقَلَّتِ الْأَرْضُ مِنِّي، وَاجْعَلْهُ لِي شَاهِداً يَوْمَ فَقْرِي وَفَاقَتِي.

خداوندا مرا پاک گردان و قلبم را پاک گردان، سینه‌ام را گشاده فرما، و بر زبانم محبت و مدح و ثنای خود را جاری کن زیرا که هیچ حرکت و نیرو و توانی جز به سبب تو نمی‌ باشد، و به راستی دانسته‌ ام که استواری و پا برجایی دینم تسلیم بودن در برابر فرمان تو و شهادت دادن بر تمام پیامبران و فرستادگانت به اُلفت در بین آنان است.
گواهی می ‌دهم که آن‌ها پیامبران تو و فرستادگان تو به سوی تمام خلق تو هستند، خداوندا آن را (غسل را) برای من نور و پاک کننده و حرز و شفا از هر درد و بیماری و از هر آفت و نقص قرار بده و سپر در برابر شرّ آنچه از آن می‌ترسم و حذر می‌ کنم، بگردان. خداوندا به وسیله آن پاک گردان قلبم و جوارحم و استخوان و گوشت و خون و مو و پوست و مغز و عصبم و آنچه را که زمین از من در بر می ‌گیرد، و روز فقر و تهی دستی ام آن را شاهد برای من قرار بده.

سپس پاک ترین لباس‌های خود را بپوش و وقتی پوشیدی سی مرتبه بگو: «الله اکبر» و بگو:

اَلْحَمْدُ لِلهِ الَّذِي إِلَيْهِ قَصَدْتُ فَبَلَغَنِي، وَإِيَّاهُ أَرَدْتُ فَقَبِلَنِي، وَلَمْ يَقْطَعْ ‏بي، وَرَحْمَتَهُ ابْتَغَيْتُ فَسَلَّمَنِي، أَللَّهُمَّ أَنْتَ حِصْنِي وَكَهْفِي وَحِرْزِي ‏وَرَجَائِي وَأَمَلِي، لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ، يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ.

حمد و ستایش سزاوار خداوندی است که به سوی او قصد نمودم و مرا رساند، و او را اراده کردم و مرا پذیرفت و از من قطع نکرد و رحمت او را جستجو نمودم به من مرحمت فرمود، خداوندا تو پناه من و پناهگاه من و مایه حفظ من و امید من و آرزوی من هستی، هیچ معبود شایسته‌ای جز تو نیست ای پروردگار جهانیان.

و چون خواستی راه بروی بگو: أَللَّهُمَّ إِنِّي أرَدْتُكَ فَأَرِدْنِي، وَإِنِّي أَقْبَلْتُ بِوَجْهِي‏ إِلَيْكَ، فَلاَ تُعْرِضْ بِوَجْهِكَ عَنِّي، فَإِنْ كُنْتَ عَلَيَّ سَاخِطاً فَتُبْ عَلَيَّ، وَارْحَمْ مَسِيرِي إِلَى ابْنِ حَبِيبِكَ، أَبْتَغِي بِذَلِكَ رِضَاكَ عَنِّي فَارْضَ عَنِّي‏ وَلاَتُخَيِّبْنِي يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.

خداوندا من تو را اراده نموده ‌ام، تو نیز مرا اراده فرما، و من به تو روی آوره ادم تو نیز از من روی مگردان و اگر بر من خشمگین هستی توبه‌ام را بپذیر، این راهی را که به سوی فرزند حبیبت طی می‌کنم مورد ترحم قرار بده، من به این وسیله رضا و خشنودی تو را می‌جویم، پس از من راضی شو ای مهربان ترین مهربانان.

سپس با پای پیاده حرکت کن در حالی که وقار و آرامش خود را حفظ می‌ کنی تکبیر و تهلیل و تمجید و تحمید بر زبان داری و خدا و رسول او صلّی الله علیه وآله را تعظیم می‌نمایی.
و نیز بگو:

اَلْحَمْدُ لِلهِ الْوَاحِدِ، اَلْمُتَوَحِّدِ بِالْأُمُورِ كُلِّهَا، خَالِقِ الْخَلْقِ، لَمْ يَعْزُبْ‏ عَنْهُ شَيْ‏ءٌ مِنْ أُمُورِهِمْ، وَعَالِمِ كُلِّ شَيْ‏ءٍ بِغَيْرِ تَعْلِيمٍ، صَلَوَاتُ اللهِ‏ وَصَلَوَاتُ مَلاَئِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ، وَأَنْبِيَائِهِ الْمُرْسَلِينَ، وَرُسُلِهِ أَجْمَعِينَ، عَلَى مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ الْأَوْصِيَاءِ. اَلْحَمْدُ لِلهِ الَّذِي أَنْعَمَ عَلَيَّ، وَعَرَّفَنِي‏ فَضْلَ مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ.

حمد و ستایش سزاوار خداوند یگانه است که نسبت به همۀ امور یکتا است، او آفریننده خلق است، چیزی از امور آن‌ها از او پنهان نیست، به هر چیز دانا است بدون اینکه تعلیم دیده باشد، درود خدا و درود فرشتگان مقرب و پیامبران مرسل و همۀ فرستادگانش بر حضرت محمّد و اهل بیت او که جانشینان او هستند، حمد و ستایش خدا را سزاست که به من نعمت داد و فضیلت و برتری حضرت محمّد و اهل بیت او را به من شناساند.

سپس کمی راه برو و قدم‌هایت را کوتاه بردار،

وقتی که بر تل قرار گرفتی و قبر را مقابل داشتی بایست و سی مرتبه «الله اکبر» بگو و آنگاه بگو:

لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ فِي عِلْمِهِ مُنْتَهَى عِلْمِهِ، وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ بَعْدَ عِلْمِهِ مُنْتَهَى عِلْمِهِ، وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ مَعَ عِلْمِهِ مُنْتَهَى عِلْمِهِ، وَالْحَمْدُ لِلهِ فِي عِلْمِهِ ‏مُنْتَهَى عِلْمِهِ، وَالْحَمْدُ لِلهِ بَعْدَ عِلْمِهِ مُنْتَهَى عِلْمِهِ، وَالْحَمْدُ لِلهِ مَعَ عِلْمِهِ‏ مُنْتَهَى عِلْمِهِ، سُبْحَانَ اللهِ فِي عِلْمِهِ مُنْتَهَى عِلْمِهِ، وَسُبْحَانَ اللهِ بَعْدَ عِلْمِهِ مُنْتَهَى عِلْمِهِ، وَسُبْحَانَ اللهِ مَعَ عِلْمِهِ مُنْتَهَى عِلْمِهِ.

وَالْحَمْدُ لِلهِ بِجَمِيعِ مَحَامِدِهِ عَلَى جَمِيعِ نِعَمِهِ، وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ ‏أَكْبَرُ، وَحَقٌّ لَهُ ذَلِكَ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ الْحَلِيمُ الْكَرِيمُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ الْعَلِيّ ‏الْعَظِيمُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ، نُورُ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ، وَنُورُ الْأَرَضَينَ السَّبْعِ، وَنُورُ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ، وَالْحَمْدُ لِلهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ.

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا مَلاَئِكَةَ اللهِ، وَزُوَّارَ قَبْرِ ابْنِ نَبِيِّ اللهِ.

هیچ معبودی جز خداوند نیست در علم او تا آخرین حدّ علم او (که برایش حدّی نیست)،
معبودی جز خداوند نیست، پس از علم او تا آخرین حدّ علم او (که برایش حدّی نیست).
معبودی جز خداوند نیست، باعلم او تا آخرین حدّ علم او (که برایش حدّی نیست).
حمد و ستایش از آن خداوند است در علم او تا آخرین حدّ علم او (که برایش حدّی نیست).
حمد و ستایش از آن خداوند است پس از علم او تا آخرین حدّ علم او (که برایش حدّی نیست).
حمد و ستایش از آن خداوند است با علم او تا آخرین حدّ علم او (که برایش حدّی نیست).
خداوند منزه است در علم او تا آخرین حدّ علم او (که برایش حدّی نیست).
خداوند منزه است پس از علم او تا آخرین حدّ علم او (که برایش حدّی نیست).
خداوند منزه است با علم او تا آخرین حدّ علم او (که برایش حدّی نیست).
حمد و ستایش از آن خداوند است به همۀ انواع ستایش او بر همۀ نعمت‌های او، و معبودی جز خدا نیست، و خدا بزرگ تر است، و آن حق است و سزاوار است برای او. معبودی جز خداوند نیست که بردبار و بزرگوار است، معبودی جز خداوند نیست که بلند مرتبه و بزرگ است، معبودی جز خدا نیست، او روشنی بخش آسمان‌های هفتگانه و روشنی بخش زمین‌های هفتگانه و روشنی بخش عرش عظیم است. و حمد و ستایش سزاوار خداوندی است که پروردگار جهانیان است.
سلام بر تو ای حجّت خدا و فرزند حجت او، سلام بر شما ای فرشتگان خدا و ای زائرین قبر فرزند پیامبر خدا.

سپس ده قدم راه برو و سی مرتبه تکبیر بگو و بگو در حالی که راه می‌ روی:

لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ تَهْلِيلاً، لاَيُحْصِيهِ غَيْرُهُ قَبْلَ كُلِّ أَحَدٍ، وَبَعْدَ كُلِّ أَحَدٍ، وَمَعَ كُلِّ أَحَدٍ، وَعَدَدَ كُلِّ أَحَدٍ، وَسُبْحَانَ اللهِ تَسْبِيحاً لاَيُحْصِيهِ غَيْرُهُ قَبْلَ ‏كُلِّ أَحَدٍ، وَبَعْدَ كُلِّ أَحَدٍ، وَمَعَ كُلِّ أَحَدٍ، وَعَدَدَ كُلِّ أَحَدٍ، وَسُبْحَانَ اللهِ‏ وَالْحَمْدُ لِلهِ وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ، قَبْلَ كُلِّ أَحَدٍ، وَبَعْدَ كُلِّ أَحَدٍ، وَمَعَ ‏كُلِّ أَحَدٍ، وَعَدَدَ كُلِّ أَحَدٍ، أَبَداً أَبَداً [أَبَداً].

أَللَّهُمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ وَكَفَى بِكَ شَهِيداً، فَاشْهَدْ لِي أَنِّي أَشْهَدُ أَنَّكَ حَقٌّ، وَأَنَّ رَسُولَكَ حَقٌّ، وَأَنَّ حَبِيبَكَ حَقٌّ، وَأَنَّ قَوْلَكَ حَقٌّ، وَأَنَّ قَضَاءَكَ حَقٌّ، وَأَنَّ قَدَرَكَ حَقٌّ، وَأَنَّ فِعْلَكَ حَقٌّ، [وَأَنَّ حَشْرَكَ حَقٌّ]، وَأَنَّ نَارَكَ حَقٌّ، وَأَنّ‏ جَنَّتَكَ حَقٌّ، وَأَنَّكَ مُمِيتُ الْأَحْيَاءِ، وَمُحْيِي الْمَوْتَى، وَأَنَّكَ بَاعِثُ مَنْ فِي ‏الْقُبُورِ، وَأَنَّكَ جَامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لاَ رَيْبَ فِيهِ، وَأَنَّكَ لاَتُخْلِفُ الْمِيعَادَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا مَلاَئِكَةَ اللهِ وَيَا زُوَّارَ قَبْرِ أَبِي عَبْدِاللهِ.

تهلیل می‌گویم خدا را (یعنی لا اله الا الله می‌گویم) تهلیلی که غیر خدا نتواند شماره نماید، پیش از هر کسی و بعد از هر کسی و با هر کسی و عدد هر کسی.
تسبیح می‌ گویم خدا را (یعنی سبحان الله می‌گویم) تسبیحی که غیر خدا نتواند شماره نماید، پیش از هر کسی و بعد از هر کسی و با هر کسی و عدد هر کسی.
و تسبیح و تحمید و تهلیل و تکبیر می‌گویم خدا را پیش از هر کسی و بعد از هر کسی و با هر کسی و عدد هر کسی پیوسته و پیوسته و پیوسته.
خداوندا من تو را گواه می‌گیرم و تو برای گواهی کافی هستی، پس برای من گواهی ده که من شهادت می‌دهم که تو حقّ هستی و رسول تو حق است و حبیب تو حق است و گفتار تو حقّ است، قضا و قدر تو حق است، کردار تو حق است، [حشر حق است] دوزخ تو حق و بهشت تو حق است، تو می‌میرانی زندگان را و زنده می‌گردانی مردگان را، و تو بر می‌ انگیزی کسانی را که در قبر‌ها هستند، و تو گردآوری می‌ نمایی مردم را برای روزی که هیچگونه تردیدی در آن نیست، و تو هرگز خلف وعده نمی‌کنی.
سلام بر تو ای حجت خدا و پسر حجّت او، سلام بر شما، ای فرشتگان خدا و ای زائران قبر اباعبد الله علیه السلام.

سپس اندکی راه برو، و بر تو باد به داشتن آرامش و وقار با گفتن تکبیر و تهلیل و تمجید و تحمید و تعظیم برای خدا و رسول صلّی الله علیه وآله و گام‌هایت را کوتاه بردار، و وقتی به درب شرقی حرم رسیدی، کنار درب بایست و بگو:

أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ، وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً صلى الله عليه وآله وسلم‏ عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أَمِينُ اللهِ عَلَى خَلْقِهِ، وَأَنَّهُ سَيِّدُ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ، وَأَنَّهُ‏ سَيِّدُ الْأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِينَ، سَلاَمٌ عَلَى رَسُولِ اللهِ، «اَلْحَمْدُ للهِ الَّذِي‏ هَدَانَا لِهَذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِىَ لَوْلاَ أَنْ هَدَانَا اللهُ لَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُ رَبَّنَا بِالْحَقِّ»(سورهء اعراف آیهء 43).

أَللَّهُمَّ إِنِّي أَشْهَدُ أَنَّ هَذَا قَبْرُ ابْنِ حَبِيبِكَ، وَصَفْوَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ، وَأَنَّهُ‏ الْفَائِزُ بِكَرَامَتِكَ، أَكْرَمْتَهُ بِكِتَابِكَ، وَخَصَصْتَهُ وَائْتَمَنْتَهُ عَلَى وَحْيِكَ، وَأَعْطَيْتَهُ مَوَارِيثَ الْأَنْبِيَاءِ، وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَى خَلْقِكَ مِنَ الْأَصْفِيَاءِ، فَأَعْذَرَ فِي الدُّعَاءِ، وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ، لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الضَّلاَلَةِ وَالْجَهَالَةِ، وَالْعَمَى وَالشَّكِّ، وَالْإِرْتِيَابِ إِلَى بَابِ الْهُدَى مِنَ الرَّدَى، وَأَنْتَ تَرَى وَلاَ تُرَى، وَأَنْتَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى، حَتَّى ثَارَ عَلَيْهِ مِنْ خَلْقِكَ‏ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْيَا، وَبَاعَ الْآخِرَةَ بِالثَّمَنِ الْأَوْكَسِ الْأَدْنَى، وَأَسْخَطَكَ‏ وَأَسْخَطَ رَسُولَكَ، وَأَطَاعَ مِنْ عِبَادِكَ مِنْ أَهْلِ الشِّقَاقِ وَالنِّفَاقِ، وَحَمَلَةِ الْأَوْزَارِ مَنِ اسْتَوْجَبَ النَّارَ، لَعَنَ اللهُ قَاتِلِي وَلَدِ رَسُولِكَ، وَضَاعَفَ‏ عَلَيْهِمُ الْعَذَابَ الْأَلِيمَ.

شهادت می‌دهم که معبودی جز خدا نیست، او یکتا است و شریکی برایش نیست، و شهادت می‌دهم که حضرت محمّد صلّی الله علیه وآله بنده و فرستاده او و امین خدا بر خلق او است، و او سرور و سالار اولین و آخرین است، و او سرور پیامبران و رسولان است، سلام بر رسول خدا «حمد و ستایش خدایی را سزا است که ما را به این امر هدایت نمود و اگر خدا ما را هدایت نمی‌کرد هرگز راه را نمی‌یافتیم، فرستادگان پروردگار ما حق را آورده‌اند».
خداوندا همانا من گواهی می‌دهم که این قبر فرزند حبیب تو و برگزیده از خلق تو است، و او
ستگار به کرامت تو است او را به کتاب خود گرامی داشتی، و او را بر وحی خود اختصاص داده و امین گردانیدی، و مواریث پیامبران را به او عطا نمودی، و او را حجت قرار دادی بر خلق خود از برگزیدگان، پس در دعوت کوتاهی نکرد، و خون قلب خود را در راه تو بذل نمود تا بندگانت را از گمراهی و نادانی و کوری و شک و تردید نجات دهد و آن‌ها را از هلاکت برهاند و به هدایت بکشاند. تو می‌بینی و دیده نمی‌شوی و در چشم اندازی رفیع و برتر هستی، فریب خوردگان دنیا و کسانی که آخرت را به بهای اندکی فروختند بر آن حضرت هجوم آوردند و تو و رسولت را به خشم آوردند و از اهل شقاوت و نفاق و آن‌ها که بار گناه بر دوش دارند و سزاوار دوزخ اند پیروی کردند، خدا لعنت کند قاتلان فرزند رسولت را، و عذاب دردناک را بر آنان دو چندان گرداند.

سپس اندکی نزدیک برو و بگو: اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ‏ يَا وَارِثَ نُوحٍ نَبِيِّ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ إِبْراهيمَ خَلِيلِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ مُوسَى كَلِيمِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ عِيسَى رُوحِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ مُحَمَّدٍ حَبِيبِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، وَصِيِّ رَسُولِ اللهِ وَوَلِيِّ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الزَّكِيِّ.

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ، اَلسَّلاَمُ‏ عَلَيْكَ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَصِيُّ الرَّضِيُّ الْبَارُّ التَّقِيُّ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَفِيُّ النَّقِيُّ.

أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاَةَ، وَآتَيْتَ الزَّكَاةَ، وَأَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَعَبَدْتَ اللهَ مُخْلِصاً، حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ، اَلسَّلاَمُ‏ عَلَيْكَ يَا اَبَا عَبْدِاللهِ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ.

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ وَعَلَى الْأَرْوَاحِ الَّتِي حَلَّتْ بِفِنَائِكَ، وَأَنَاخَتْ بِرَحْلِكَ، اَلسَّلاَمُ عَلَى مَلاَئِكَةِ اللهِ الْمُحْدِقِينَ بِكَ، اَلسَّلاَمُ عَلَى مَلاَئِكَةِ اللهِ وَزُوَّارِ قَبْرِ ابْنِ نَبِيِّ اللهِ.

سلام بر تو ای وارث حضرت آدم برگزیده خداوند، سلام بر تو ای وارث حضرت نوح پیامبر خدا، سلام بر تو ای وارث حضرت ابراهیم خلیل خدا، سلام بر تو ای وارث موسی کلیم خدا، سلام بر تو ای وارث حضرت عیسی روح خدا، سلام بر تو ای وارث حضرت محمّد صلّی الله علیه وآله حبیب خدا، سلام بر تو ای وراث امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهما السلام وصی و جانشین رسول خدا و ولیّ خداوند، سلام بر تو ای وارث حسن بن علی پاک، سلام بر تو ای وارث حضرت فاطمه زهرا سرور زنان عالمیان، سلام بر تو ای صدّیق و ای شهید، سلام بر تو ای جانشین پیامبر، ای پسندیده نیکوکار پرهیزکار، سلام بر تو ای وفاکننده و ای پاکیزه، شهادت می‌دهم که تو نماز را به پا داشتی و زکات پرداختی و به کارهای نیکو امر فرمودی، و از کارهای زشت نهی نمودی و خالصانه خدا را عبادت کردی تا دنیا را وداع گفتی. سلام بر تو ای ابا عبد الله و رحمت خدا و برکات او بر تو باد.
سلام بر تو و بر ارواحی که بر در سرای تو فرود آمدند و رحل اقامت افکندند، سلام بر فرشتگان خدا که اطراف تو را احاطه کرده‌اند. سلام بر فرشتگان الهی و زائرین قبر پسر پیامبر خدا.

سپس وارد شو در حائر و هنگام وارد شدن بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَى مَلاَئِكَةِ اللهِ‏ الْمُقَرَّبِينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَى مَلاَئِكَةِ اللهِ الْمُنْزَلِينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَى مَلاَئِكَةِ اللهِ‏ الْمُسَوَّمِينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَى مَلاَئِكَةِ اللهِ الَّذِينَ هُمْ مُقِيمُونَ فِي هَذَا الْحَائِرِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ، اَلسَّلاَمُ عَلَى مَلاَئِكَةِ اللهِ الَّذِينَ هُمْ فِي هَذَا الْحَائِرِ يَعْمَلُونَ، وَلِأَمْرِ اللهِ مُسَلِّمُونَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ، وَابْنَ أَمِينِ اللهِ‏ وَابْنَ خَالِصَةِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِاللهِ، «إِنَّا لِلِه وَإِنَّا إِلَيْهِ ‏رَاجِعُونَ»(بقره: 156)، مَا أَعْظَمَ مُصِيبَتَكَ عِنْدَ جَدِّكَ [أَبِيكَ] رَسُولِ اللَّهِ، وَمَا أَعْظَمَ ‏مُصِيبَتَكَ عِنْدَ مَنْ عَرَفَ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ، وَأَجَلَّ مُصِيبَتَكَ عِنْدَ الْمَلاَءِ الْأَعْلَى، وَعِنْدَ أَنْبِيَاءِ اللَّهِ وَرُسُلِهِ .

اَلسَّلاَمُ مِنِّي إِلَيْكَ وَالتَّحِيَّةُ، مَعَ عَظِيمِ الرَّزِيَّةِ عَلَيْكَ، كُنْتَ نُوراً فِي ‏الْأَصْلاَبِ الشَّامِخَةِ، وَنُوراً فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ، وَنُوراً فِي الْهَوَاءِ، وَنُوراً فِي السَّمَاوَاتِ الْعُلَى، كُنْتَ فِيهَا نُوراً سَاطِعاً لاَيُطْفَأُ، وَأَنْتَ ‏النَّاطِقُ بِالْهُدَى.

سلام بر فرشتگان مقرّب خداوند، سلام بر فرشتگان خدا که نازل شده‌اند، سلام بر فرشتگان خدا که نشان دارند، سلام بر فرشتگان خدا که به اذن پروردگارشان در این حائر اقامت گزیده‌اند، سلام بر فرشتگان خدا که در این حائر به کار مشغولند و تسلیم امر الهی هستند، سلام بر تو ای فرزند رسول خدا و فرزند امین پروردگار و فرزند مخلص خداوند ،سلام بر تو ای ابا عبد الله «ما همه از آنِ خداوندیم و به سوی او باز می‌گردیم».
چه قدر مصیبت شما نزد جدّتان رسول خدا بزرگ است، و چه قدر مصیبت شما نزد کسی که خدا را شناخت عظیم است، و چه قدر مصیبت شما نزد ساکنان عالم بالا و نزد پیامبران الهی و رسولان او بزرگ است.
سلام و تحیّت من به شما با سوگ عظیمی که بر تو دارم، شما نوری بودید در صلب‌های شریف و نوری بودید در تاریکی‌های زمین و در هوا، و نوری بودید در آسمان‌های بالا، نوری درخشان بوده‌اید که خاموشی هرگز ندارد، و شما به هدایت گویا هستید.

سپس مقدار کمی راه برو، هفت مرتبه «الله اکبر» هفت مرتبه «لا اله الّا الله» هفت مرتبه «الحمد لله» و هفت مرتبه «سبحان الله» را تکرار کن و هفت مرتبه بگو: «لَبَّيْكَ دَاعِيَ اللِه، لَبَّيْكَ» [یعنی «دعوت تو را پاسخ گو هستم ای دعوت کننده به سوی خدا»]  و بگو:

إِنْ كَانَ لَمْ يُجِبْكَ بَدَنِي عِنْدَ اسْتِغَاثَتِكَ، وَلِسَانِي عِنْدَ اسْتِنْصَارِكَ، فَقَدْ أَجَابَكَ قَلْبِي وَسَمْعِي وَبَصَرِي‏ وَرَأْيي وَهَوَايَ عَلَى التَّسْلِيمِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ الْمُرْسَلِ، وَالسِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ، وَالدَّلِيلِ الْعَالِمِ، وَالْأَمِينِ الْمُسْتَخْزَنِ، وَالْمُؤَدِّي الْمُبَلِّغِ، وَالْمَظْلُومِ‏ الْمُضْطَهَدِ.

جِئْتُكَ يَا مَوْلاَيَ، اِنْقِطَاعاً إِلَيْكَ، وَإِلَى جَدِّكَ وَأَبِيكَ، وَوُلْدِكَ الْخَلَفِ ‏مِنْ بَعْدِكَ، فَقَلْبِي لَكُمْ مُسَلِّمٌ، وَرَأيِي لَكُمْ مُتَّبِعٌ، وَنُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ، حَتَّى يَحْكُمَ اللَّهُ بِدِينِهِ وَيَبْعَثَكُمْ. وَأُشْهِدُ اللهَ أَنَّكُمُ الْحُجَّةُ، وَبِكُمْ تُرْجَى‏ الرَّحْمَةُ، فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لاَ مَعَ عَدُوِّكُمْ، إِنِّي بِكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ، لاَ أُنْكِرُ لِلهِ قُدْرَةً، وَلاَ أُكَذِّبُ مِنْهُ بِمَشِيَّةٍ.

«دعوت تو را پاسخ گو هستم ای دعوت کننده به سوی خدا» و بگو:
اگر بدنم هنگام استغاثه ات و زبانم هنگام یاری طلبی ات به تو پاسخ نداد، ولی قلبم و گوشم و دیده و رأی و هوای من تو را پاسخ می‌گویند با تسلیم بودن برای فرزند پیامبر مرسل و سبط رسول برگزیده و راهنمای دانا و امانتدار نگاهدار و ادا کننده رساننده و ستمدیده مقهور.
آمدم ای مولای من در حالی که از همه بریده ‌ام و تنها دل به تو داده و به جدّت و پدرت و فرزندانت که جانشینان بعد از شما هستند، قلب من تسلیم شما و رأی من تابع شما و یاری من برای شما آماده است  تا آنکه خدا حکم کند به دینش و برانگیزد شما را، و خدا را شاهد می‌گیرم که شما حجّت هستید و به شما امید رحمت می‌باشد، کسی که با شما است با شما است نه با دشمن شما، من نسبت به شما از مؤمنین هستم، قدرت خدا را انکار نمی‌کنم و مشیّت او را تکذیب نمی‌نمایم.

سپس راه برو و گام‌ هایت را کوتاه بردار تا مقابل قبر برسی و قبله را بین دو کتف خود قرار بده و صورتت را مقابل قبر نما و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ مِنَ اللهِ، وَالسَّلاَمُ عَلَى مُحَمَّدٍ أَمِينِ اللهِ عَلَى رُسُلِهِ، وَعَزَائِمِ أَمْرِهِ، اَلْخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ، وَالْفَاتِحِ لِمَا اسْتُقْبِلَ، وَالْمُهَيْمِنِ عَلَى ذَلِكَ كُلِّهِ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ، وَالسَّلاَمُ عَلَيْكَ وَتَحِيَّاتُهُ.

أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، صَاحِبِ مِيثَاقِكَ، وَخَاتَمِ رُسُلِكَ، وَسَيِّدِ عِبَادِكَ، وَأَمِينِكَ فِي بِلاَدِكَ [عِبَادِكَ]، وَخَيْرِ بَرِيَّتِكَ، كَمَا تَلاَ كِتَابَكَ، وَجَاهَدَ عَدُوَّكَ حَتَّى أَتَاهُ الْيَقِينُ.

أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ عَبْدِكَ، وَأَخِي رَسُولِكَ، اَلَّذِي انْتَجَبْتَهُ بِعِلْمِكَ، وَجَعَلْتَهُ هَادِياً لِمَنْ شِئْتَ مِنْ خَلْقِكَ، وَالدَّلِيلَ عَلَى مَنْ بَعَثْتَهُ ‏بِرِسَالاَتِكَ، وَدَيَّانَ الدِّينِ بِعَدْلِكَ، وَفَصْلَ قَضَائِكَ بَيْنَ خَلْقِكَ، وَالْمُهَيْمِنَ عَلَى ذَلِكَ كُلِّهِ، وَالسَّلاَمُ عَلَيْهِ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ.

أَللَّهُمَّ أَتْمِمْ بِهِ كَلِمَاتِكَ، وَأَنْجِزْ بِهِ وَعْدَكَ، وَأَهْلِكْ بِهِ عَدُوَّكَ، وَاكْتُبْنَا فِي أَوْلِيَائِهِ وَأَحِبَّائِهِ. أَللَّهُمَّ اجْعَلْنَا لَهُ شِيعَةً وَأَنْصَاراً وَأَعْوَاناً عَلَى طَاعَتِكَ، وَطَاعَةِ رَسُولِكَ، وَمَا وَكَّلْتَهُ بِهِ، وَاسْتَخْلَفْتَهُ عَلَيْهِ، يَا رَبّ ‏الْعَالَمِينَ.

أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى فَاطِمَةَ بِنْتِ نَبِيِّكَ، وَزَوْجَةِ وَلِيِّكَ، وَأُمِّ السِّبْطَيْنِ ‏الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ، اَلطَّاهِرَةِ الْمُطَهَّرَةِ، اَلصِّدِّيقَةِ الزَّكِيَّةِ، سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ [أَهْلِ الْجَنَّةِ أَجْمَعِينَ]، صَلاَةً لاَيَقْوَى عَلَى إِحْصَائِهَا غَيْرُكَ.

أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، عَبْدِكَ وَابْنِ أَخي رَسُولِكَ، اَلَّذِي‏ انْتَجَبْتَهُ بِعِلْمِكَ، وَجَعَلْتَهُ هَادِياً لِمَنْ شِئْتَ مِنْ خَلْقِكَ، وَالدَّلِيلَ عَلَى مَنْ ‏بَعَثْتَهُ بِرِسَالاَتِكَ، وَدَيَّانَ الدِّينِ بِعَدْلِكَ، وَفَصْلَ قَضَائِكَ بَيْنَ خَلْقِكَ، وَالْمُهَيْمِنَ عَلَى ذَلِكَ كُلِّهِ، وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ.

أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ، عَبْدِكَ وَابْنِ أَخي رَسُولِكَ، اَلَّذِي‏ انْتَجَبْتَهُ بِعِلْمِكَ، وَجَعَلْتَهُ هَادِياً لِمَنْ شِئْتَ مِنْ خَلْقِكَ، وَالدَّلِيلَ عَلَى مَنْ‏ بَعَثْتَهُ بِرِسَالاَتِكَ، وَدَيَّانَ الدِّينِ بِعَدْلِكَ، وَفَصْلَ قَضَائِكَ بَيْنَ خَلْقِكَ، وَالْمُهَيْمِنَ عَلَى ذَلِكَ كُلِّهِ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ.

سلام بر تو از خداوند و سلام بر حضرت محمّد امین خدا بر فرستادگانش و بر تصمیمات او و مقاصد او، آنکه خاتمه دهنده برای گذشتگان و آغاز کننده برای آیندگان و مراقب بر تمامی آن‌ها است و رحمت خدا و برکات او، و سلام بر تو و تحیّات او بر تو باد. خداوندا بر محمّد و آل محمد درود فرست، او که صاحب پیمان تو و خاتمه دهنده رسولان تو و سرور و سالار بندگان تو و امین تو است در شهرها و بهترین آفریده تو است، کتاب تو را تلاوت کرد و با دشمن تو جهاد نمود تا دار فانی را وداع گفت.

خداوندا درود فرست بر امیرالمؤمنین، بنده ات و برادر رسولت که او را به علم خود برگزیدی و او را هدایتگر و راهنما قرار دادی برای هر کس از خلقت که خواستی، و دلیل قرار دادی بر کسی که او را به رسالت مبعوث نمودی، جزا دهنده جزا به عدل تو، و فیصله دهنده قضا و حکم در میان خلق، و شاهد و مراقب بر همه‌این امور است، و سلام بر او و رحمت و برکاتش بر او باد.
خداوندا به وسیله او کلماتت را کامل و وعده ات را عملی نما و دشمنت را هلاک فرما، و ما را در زمرۀ اولیاء او و دوستانش بنویس. خداوندا ما را شیعه و یار و مددکار آن حضرت بر طاعت تو و طاعت رسولت و آنچه وکیل گردانیده‌ای او را به آن و خلیفه گردانیده‌ای او را بر آن  قرار بده، ای پروردگار جهانیان.
خداوندا بر حضرت فاطمه دخت پیامبرت و همسر ولیّت و مادر دو سبط پیامبر یعنی امام حسن و امام حسین علیهم السلام درود فرست. او که طاهر و مطهر و صدّیقه و پاک است، سرور زنان عالمیان (تمامی اهل بهشت) می‌باشد، درودی که غیر تو قدرت بر شمارش آن ندارد.
خداوندا درود فرست بر حسن بن علی، بنده ات و پسر برادر رسولت که به علم خود او را برگزیدی و او را راهنما برای هر که خواستی از خلق و دلیل و نشانه بر کسی که او را مبعوث به رسالت نمودی قرار دادی، او جزادهنده جزا به عدل تو و فیصله دهنده حکم در میان خلق تو، و مراقب بر تمامی این امور است و رحمت خدا و برکاتش بر او باد.
خداوندا درود فرست بر حسین بن علی، بنده ات و پسر برادر رسولت که به علم خود او را برگزیدی و او را راهنما برای هر که خواستی از خلق و دلیل و نشانه بر کسی که او را مبعوث به رسالت نمودی قرار دادی، او جزادهنده جزا به عدل تو و فیصله دهنده حکم در میان خلق تو و مراقب بر تمامی این امور است و رحمت خدا و برکاتش بر او باد.

و درود می‌فرستی بر همۀ امامان علیهم السلام همان طور که درود فرستادی بر امام حسن و امام حسین علیهما السلام و آنگاه می‌گویی:

أَللَّهُمَّ أَتْمِمْ بِهِمْ كَلِمَاتِكَ، وَأَنْجِزْ بِهِمْ وَعْدَكَ، وَأَهْلِكْ بِهِمْ عَدُوَّكَ ‏وَعَدُوَّهُمْ، مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ أَجْمَعِينَ. أَللَّهُمَّ اجْزِهِمْ عَنَّا خَيْرَ مَا جَازَيْتَ ‏نَذِيراً عَنْ قَوْمِهِ. أَللَّهُمَّ اجْعَلْنَا لَهُمْ شِيعَةً وَأَنْصَاراً وَأَعْوَاناً، عَلَى طَاعَتِكَ‏ وَطَاعَةِ رَسُولِكَ. أَللَّهُمَّ اجْعَلْنَا لَهُمْ مِمَّنْ يَتَّبِعُ النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُمْ، وَأَحْيِنَا مَحْيَاهُمْ، وَأَمِتْنَا مَمَاتَهُمْ، وَأَشْهِدْنَا مَشَاهِدَهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ. أَللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا مَقَامٌ أَكْرَمْتَنِي بِهِ، وَشَرَّفْتَنِي بِهِ، وَأَعْطَيْتَنِي فِيهِ‏ رَغْبَتِي عَلَى حَقِيقَةِ إِيمَانِي بِكَ وَبِرَسُولِكَ.

خداوندا به وسیله ایشان کلمات خود را کامل گردان، و به وسیله ایشان وعده ات را عملی نما، و به وسیلۀ ایشان دشمنت و دشمن آنان را از جن و انس هلاک فرما، خداوندا به آنان از طرف ما پاداش ده بهتر از آنچه بیم دهنده‌ای را از طرف قومش پاداش داده‌ای. خداوندا ما را برای آنان شیعه و یاور و مددکار بر طاعت خودت و طاعت رسولت قرار بده. خداوندا قرار بده ما را برای آنان از کسانی که پیروی کردند نوری را که با آنان نازل شد و ما را زنده بدار آن گونه که آن‌ها را زنده داشتی و بمیران آن گونه که آن‌ها را میراندی، و در دنیا و آخرت ما را در مشاهد آنان حاضر گردان. خداوندا این مقامی است که مرا به سبب آن گرامی داشتی و به آن شرافت بخشیدی، و عطا کردی مرا در آن میل و رغبتم را بر حقیقت ایمانم به تو و به رسولت.

سپس کمی به قبر نزدیک شو و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ، وَسَلاَمُ اللهِ ‏وَسَلاَمُ مَلاَئِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ، وَأَنْبِيَائِهِ الْمُرْسَلِينَ، كُلَّمَا تَرُوحُ الرَّائِحَاتُ ‏الطَّاهِرَاتُ لَكَ وَعَلَيْكَ سَلاَمُ الْمُؤْمِنِينَ لَكَ بِقُلُوبِهِمُ، اَلنَّاطِقِينَ لَكَ ‏بِفَضْلِكَ بِأَلْسِنَتِهِمْ. أَشْهَدُ أَنَّكَ صَادِقٌ صِدِّيقٌ صَدَقْتَ فِيمَا دَعَوْتَ إِلَيْهِ، وَصَدَقْتَ فِيمَا أَتَيْتَ بِهِ، وَأَنَّكَ ثَارُ اللهِ فِي الْأَرْضِ. أَللَّهُمَّ أَدْخِلْنِي فِي ‏أَوْلِيَائِكَ، وَحَبِّبْ إِلَيَّ مَشَاهِدَهُمْ وَشَهَادَتَهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ، إِنَّكَ ‏عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ.

سلام بر تو ای فرزند رسول خدا، سلام خدا و سلام فرشتگان مقرب او و پیامبران مرسل او بر تو باد هرگاه می‌وزد نسیم‌های پاک و بر تو باد سلام مؤمنین سلام قلبی آنان که با زبانشان به ذکر فضائل تو گویا هستند. گواهی می‌دهم که تو راستگو و صدّیق هستی در آنچه دعوت کردی به سوی آن راست گفتی و در آنچه آوردی راست گفتی، و همانا تو خون خدا در زمین هستی. خدایا مرا در زمرۀ اولیائت قرار ده و مشاهد مشرّفه آنان و حضورشان را در دنیا و آخرت محبوب من گردان، که تو بر هر چیز توانایی.

و بگو:  اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِاللهِ، رَحِمَكَ اللهُ يَا أَبَا عَبْدِاللهِ، صَلَّى‏ اللهُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِاللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْهُدى، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا عَلَمَ التُّقى، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَاحُجَّةَ اللهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ نَبِيِّ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ثَارَاللهِ وَابْنَ ثَارِهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وِتْرَ اللهِ وَابْنَ وِتْرِهِ.

أَشْهَدُ أَنَّكَ قُتِلْتَ مَظْلُوماً، وَأَنَّ قَاتِلَكَ فِي النَّارِ، وَأَشْهَدُ أَنَّكَ جَاهَدْتَ ‏فِي اللهِ حَقَّ جِهَادِهِ، لَمْ تَأْخُذْكَ فِي اللهِ لَوْمَةُ لاَئِمٍ، وَأَنَّكَ عَبَدْتَهُ حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ، أَشْهَدُ أَنَّكُمْ كَلِمَةُ التَّقْوَى، وَبَابُ الْهُدَى، وَالْحُجَّةُ عَلَى خَلْقِهِ، أَشْهَدُ أَنَّ ذَلِكَ لَكُمْ سَابِقٌ فِيمَا مَضَى، وَفَاتِحٌ فِيمَا بَقِيَ.

وَأَشْهَدُ أَنَّ أَرْوَاحَكُمْ وَطِينَتَكُمْ طِينَةٌ طَيِّبَةٌ، طَابَتْ وَطَهُرَتْ بَعْضُهَا مِنْ بَعْضٍ، مِنَ اللهِ وَمِنْ رَحْمَتِهِ. وَأُشْهِدُ اللهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى، وَكَفَى بِهِ ‏شَهِيداً، وَأُشْهِدُكُمْ أَنِّي بِكُمْ مُؤْمِنٌ، وَلَكُمْ تَابِعٌ فِي ذَاتِ نَفْسِي وَشَرَائِعِ ‏دِينِي، وَخَوَاتِيمِ عَمَلِي وَمُنْقَلَبِي وَمَثْوَايَ، فَأَسْأَلُ اللَّهَ الْبِرَّ الرَّحِيمَ، أَنْ‏ يُتَمِّمَ ذَلِكَ لِي.

أَشْهَدُ أَنَّكُمْ قَدْ بَلَّغْتُمْ وَنَصَحْتُمْ، وَصَبَرْتُمْ وَقُتِلْتُمْ وَغُصِبْتُمْ، وَأُسِي‏ءَ إِلَيْكُمْ فَصَبَرْتُمْ، لَعَنَ اللهُ أُمَّةً خَالَفَتْكُمْ، وَأُمَّةً جَحَدَتْ وِلاَيَتَكُمْ، وَأُمَّةً تَظَاهَرَتْ عَلَيْكُمْ، وَأُمَّةً شَهِدَتْ وَلَمْ تَسْتَشْهِدْ. اَلْحَمْدُ للهِ الَّذِي جَعَلَ‏ النَّارَ مَثْوَاهُمْ، وَبِئْسَ الْوِرْدُ الْمَوْرُودُ، وَبِئْسَ الرِّفْدُ الْمَرْفُودُ.  

سلام بر تو ای ابا عبد الله، رحمت خدا بر تو ای با عبد الله، درود خدا بر تو ای ابا عبد الله، سلام بر تو ای پیشوای هدایت، سلام بر تو ای نشانۀ تقوا، سلام بر تو ای حجّت خدا بر اهل دنیا، سلام بر تو ای حجت خدا و پسر حجت او، سلام بر تو ای پسر پیامبر خدا، سلام بر تو ای خون خدا و پسر خون خدا، سلام بر تو ای خون انتقام گرفته نشدۀ خدا و پسر خون انتقام گرفته نشدۀ او.
گواهی می‌دهم که تو مظلومانه کشته شدی و قاتل تو در دوزخ است، و شهادت می‌دهم که تو جهاد کردی در  راه خدا آن گونه که سزاوار بوده است و سرزنش سرزنش کنندگان تو را از جهاد در راه خدا بازنداشت و تو خدا را تا هنگام فرارسیدن مرگ عبادت کردی، گواهی می‌دهم که تو نشانۀ تقوا و باب هدایت و حجت بر خلق او هستی.گواهی می‌دهم که این برای شما در پیشینیان سبقت گرفته و در آیندگان سرفصل است.
و گواهی می‌دهم که ارواح شما و طینت شما طینت مقدّس، پاک و پاکیزه است که هر یک از شما آن را از دیگری گرفته، و از خدا و رحمت او نشأت گرفته، و خداوند تبارک و تعالی را شاهد می‌گیرم و او از جهت گواهی کفایت می‌کند، و شما را گواه می‌گیرم که من به شما ایمان دارم و پیرو شما هستم در مورد خودم و احکام دینم و سرانجام کارم و در بازگشتم و درنگ نمودنم، از خداوند نیکوکار مهربان می‌خواهم که آن را برای من کامل گرداند. گواهی می‌دهم که شما ابلاغ نمودید و خیرخواهی کردید و شکیبایی نشان دادید و کشته شدید و حقّ شما را غصب نمودند و با شما بدرفتاری کردند و صبر کردید. خدا لعنت کند گروهی را که با شما مخالفت نمودند و گروهی را که ولایت شما را انکار کردند، و گروهی را که علیه شما از یکدیگر پشتیبانی کردند و گروهی را که حضور داشتند و شهادت طلب نشدند، حمد و سپاس خداوندی را که دوزخ را جایگاه آنان قرار داد، و بد جایگاهی است که وارد می‌شوند و بد عطایی است که به آن‌ها بخشیده می‌شود.

و بگو: «صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِاللهِ» (سه مرتبه)، وَعَلَى رُوحِكَ وَبَدَنِكَ، لَعَنَ اللهُ قَاتِلِيكَ، وَلَعَنَ اللهُ سَالِبِيكَ، وَلَعَنَ اللَهُ خَاذِلِيكَ، وَلَعَنَ اللهُ مَنْ‏ شَايَعَ عَلَى قَتْلِكَ، وَمَنْ أَمَرَ بِقَتْلِكَ، وَشَارَكَ فِي دَمِكَ، وَلَعَنَ اللَهُ مَنْ ‏بَلَغَهُ ذَلِكَ فَرَضِيَ بِهِ، أَوْ سَلَّمَ إِلَيْهِ، أَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللهِ مِنْ وَلاَيَتِهِمْ، وَأَتَوَلَّى ‏اللَهَ وَرَسُولَهُ وَآلَ رَسُولِهِ. وَأَشْهَدُ أَنَّ الَّذِينَ انْتَهَكُوا حُرْمَتَكَ، وَسَفَكُوا دَمَكَ، مَلْعُونُونَ عَلَى لِسَانِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ.

أَللَّهُمَّ الْعَنِ الَّذِينَ كَذَّبُوا رُسُلَكَ، وَسَفَكُوا دِمَاءَ أَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكَ، صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِمْ. أَللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَميرِالْمُؤْمِنِينَ، وَضَاعِفْ عَلَيْهِمُ‏ الْعَذَابَ الْأَلِيمَ. أَللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ، وَقَتَلَةَ أَنْصَارِ الْحُسَيْنِ ‏بْنِ عَلِيٍّ، وَأَصْلِهِمْ حَرَّ نَارِكَ، وَأَذِقْهُمْ بَأْسَكَ، وَضَاعِفْ عَلَيْهِمُ الْعَذَابَ‏ الْأَلِيمَ، وَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبِيلاً.

أَللَّهُمَّ احْلُلْ بِهِمْ نِقْمَتَكَ، وَائْتِهِمْ مِنْ حَيْثُ لاَيَحْتَسِبُونَ، وَخُذْهُمْ مِنْ ‏حَيْثُ لاَيَشْعُرُونَ، وَعَذِّبْهُمْ عَذَاباً نُكْراً، وَالْعَنْ أَعْدَاءَ نَبِيِّكَ وَآلِ نَبِيِّكَ ‏لَعْناً وَبِيلاً. أَللَّهُمَّ الْعَنِ الْجِبْتَ وَالطَّاغُوتَ وَالْفَرَاعِنَةَ، إِنَّكَ عَلَى كُلّ‏ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ.

درود خدا بر شما ای ابا عبد الله (سه مرتبه) و بر روح و پیکر پاکتان، خدا کشندگان تو را و آنانکه جامه از بدنت بیرون آوردند، و آنانکه تو را بی یار رها کردند و آنان که بر قتل تو همراهی کردند و آن که دستور قتل تو را صادر کرد و در خون تو مشارکت داشت لعنت کند، و خداوند لعنت کند کسانی را که خبر به آن‌ها رسید و به آن خشنود گشتند یا در مقابل آن تسلیم شدند، من از ولایت آنان به سوی پروردگار بیزاری می‌جویم و ولایت خدا و رسول و خاندان رسول را پذیرا هستم. و گواهی می‌دهم که آنان که به شما بی حرمتی نمودند و خون پاکتان را بر زمین ریختند به زبان پیامبر اُمّی، ملعون هستند.
خداوندا لعنت کن کسانی را که رسول تو را تکذیب نمودند و خون اهل بیت پیبامبرت را ـ که درود تو بر آنان باد ـ ریختند. خداوندا قاتلان امیرالمؤمنین را لعنت کن و عذاب دردناک آنان را دو چندان گردان. خداوندا قاتلان حسین بن علی علیهما السلام و قاتلان یاران آن حضرت را لعنت کن و آن‌ها را به حرارت آتش خود واصل گردان و عذاب خود را به آن‌ها بچشان و عذاب دردناک آنان را مضاعف گردان، و لعنت کن آنان را لعنتی شدید. خداوندا آن‌ها را گرفتار کیفر خود ساز و ا زجایی که به حساب نمی‌آورند آن‌ها را گرفتار کن وا زجایی که به شعور آن‌ها نمی‌رسد آن‌ها را مؤاخذه کن و آن‌ها را عذاب کن عذاب سختی و دشمان پیامبرت و خاندان پیامبرت را لعنت کن لعنت سختی، خداوندا جبت و طاغوت و فراعنه (کسانی که فرعون صفت و متکبرند) را لعنت کن، که تو بر هر چیز توانا هستی.

و بگو: بِأَبي أَنْتَ وَأُمِّي يَا أَبَا عَبْدِاللهِ، إِلَيْكَ كَانَتْ رِحْلَتِي، مَعَ بُعْدِ شُقَّتي، وَلَكَ فَاضَتْ عَبْرَتِي، وَعَلَيْكَ كَانَ أَسَفي وَنَحِيبِي وَصُرَاخِي ‏وَزَفْرَتِي وَشَهِيقِي، وَإِلَيْكَ كَانَ مَجِيئِي، وَبِكَ أَسْتَتِرُ مِنْ عَظِيمِ جُرْمِي، أَتَيْتُكَ وَافِداً قَدْ أَوْقَرْتُ ظَهْرِي، بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي يَا سَيِّدِي، بَكَيْتُكَ يَا خِيَرَةَ اللهِ وَابْنَ خِيَرَتِهِ، وَحَقٌّ لِي أَنْ أَبْكِيَكَ، وَقَدْ بَكَتْكَ السَّمَاوَاتُ‏ وَالْأَرَضُونَ، وَالْجِبَالُ وَالْبِحَارُ، فَمَا عُذْرِي إِنْ لَمْ أَبْكِكَ، وَقَدْ بَكَاكَ‏ حَبِيبُ رَبِّي، وَبَكَتْكَ الْأَئِمَّةُ، وَبَكَاكَ مَنْ دُونَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى إِلَى ‏الثَّرَى، جَزَعاً عَلَيْكَ.

پدر و مادرم به فدای شما ای ابا عبد الله، به سوی شما بوده کوچ کردنم با دوری منزلگاهم و برای شما اشک ریزانم و بر شما است تأسف من و آه و افسوس و فریاد من و سوز دل من، به سوی شما بوده آمدنم، و به سبب شما و واسطه شما نسبت به جرم بزرگ خود طلب پوشش می‌کنم. آمده ‌ام نزد شما و وارد شده‌ ام در حالی که پشتم را سنگین ساخته ‌ام، پدر و مادرم فدای شما ای سرور من، بر شما گریسته‌ام ای برگزیده خدا و فرزند برگزیده او، و سزاوار است بر من که گریه کنم، بر تو آسمان‌ها و زمین‌ها و کوه‌ها و دریاها گریسته‌ اند، اگر من گریه نکنم چه عذری خواهم داشت، حبیب پروردگارم بر تو گریسته و ائمه طاهرین علیهم السلام بر تو گریسته ‌اند و هر کس بین سدرة المنتهی و زمین است بر تو جزع نموده و گریسته‌اند.

سپس قبر را استلام کن یعنی دست بر آن بکش و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِاللهِ، يَا حُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ، يَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ، أَشْهَدُ أَنَّكَ عَبْدُاللهِ وَأَمِينُهُ، بَلَّغْتَ نَاصِحاً، وَأَدَّيْتَ أَمِيناً، وَقُلْتَ صَادِقاً، وَقُتِلْتَ‏ صِدِّيقاً، فَمَضَيْتَ شَهِيداً، وَمَضَيْتَ عَلَى يَقِينٍ، لَمْ تُؤْثِرْ عَمىً عَلَى هُدىً، وَلَمْ تَمِلْ مِنْ حَقٍّ إِلَى بَاطِلٍ، وَلَمْ تُجِبْ إِلاَّ اللهَ وَحْدَهُ.

وَأَشْهَدُ أَنَّكَ كُنْتَ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّكَ، بَلَّغْتَ مَا أُمِرْتَ بِهِ، وَقُمْتَ ‏بِحَقِّهِ، وَصَدَّقْتَ مَنْ كَانَ قَبْلَكَ غَيْرَ وَاهِنٍ وَلاَ مُوهِنٍ، فَصَلَّى اللهُ عَلَيْكَ، وَسَلَّمَ تَسْلِيماً، جَزَاكَ اللهُ مِنْ صِدِّيقٍ خَيْراً.

أَشْهَدُ أَنَّ الْجِهَادَ مَعَكَ جِهَادٌ، وَأَنَّ الْحَقَّ مَعَكَ وَإِلَيْكَ، وَأَنْتَ أَهْلُهُ ‏وَمَعْدِنُهُ، وَمِيرَاثُ النُّبُوَّةِ عِنْدَكَ، وَعِنْدَ أَهْلِ بَيْتِكَ. وَأَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ‏ وَنَصَحْتَ وَوَفَيْتَ، وَجَاهَدْتَ فِي سَبِيلِ اللهِ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ، وَمَضَيْتَ لِلَّذِي كُنْتَ عَلَيْهِ شَهِيداً وَمُسْتَشْهِداً وَمَشْهُوداً، فَصَلَّى اللَهُ عَلَيْكَ، وَسَلَّمَ تَسْلِيماً.

أَشْهَدُ أَنَّكَ طُهْرٌ طَاهِرٌ مُطَهَّرٌ، مِنْ طُهْرٍ طَاهِرٍ مُطَهَّرٍ، طَهُرْتَ وَطَهُرَتْ‏ أَرْضٌ أَنْتَ بِهَا، وَطَهُرَ حَرَمُكَ، وَأَشْهَدُ أَنَّكَ أَمَرْتَ بِالْقِسْطِ، وَدَعَوْتَ ‏إِلَيْهِ ‏وَالْعَدْلِ، وَدَعَوْتَ إِلَيْهِمَا، وَأَشْهَدُ أَنَّ أُمَّةً قَتَلَتْكَ أَشْرَارُ خَلْقِ اللهِ‏ وَكَفَرَتُهُ، وَإِنِّي أَسْتَشْفِعُ بِكَ إِلَى اللهِ رَبِّكَ وَرَبِّي مِنْ جَمِيعِ ذُنُوبِي، وَأَتَوَجَّهُ بِكَ إِلَى اللهِ فِي جَمِيعِ حَوَائِجِي وَرَغْبَتِي فِي أَمْرِ آخِرَتِي‏ وَدُنْيَايَ.

سلام بر تو ای ابا عبد الله، ای حسین بن علی، ای  پسر رسول خدا، سلام بر تو ای حجّت خدا و فرزند حجت او، گواهی می‌دهم که تو بنده خدا و امین او هستی، از روی خیرخواهی تبلیغ نمودی و با امانت داری ادا نمودی، صادقانه گفتی و کشته شدی در حالی که صدیق بودی و از دنیا رفتی در حالی که شهید گشتی و در حالی که دارای یقین بودی نابینایی را بر هدایت ترجیح ندادی، و هرگز از حق به باطل میل ‌نکردی و اجابت نکردی مگر خداوند را.
و گواهی می‌دهم که تو از پرورگارت دلیل و برهان داری، آنچه به آن امر شدی ابلاغ نمودی و به حق آن قیام کردی و کسانی را که پیش از تو بودند تصدیق فرمودی بدون اینکه سستی کنی و یا ضعف و ناتوانی از خود نشان دهی، پس درود خدا و سلام و تحیت او بر تو باد. خداوند بهترین پاداشی که به صدّیقی عنایت می‌کند به شما عنایت فرماید.
شهادت می‌دهم که جهاد همراه شما جهاد است و حق با شما و به سوی شما است و شما اهل آن و معدن آن هستید و میراث نبوت نزد شما و اهل بیت شما است. و گواهی می‌ دهم که شما ابلاغ نمودی و خیرخواهی کردی و وفا نمودی و در راه خدا با حکمت و پند و اندرز نیکو جهاد فرمودی و رفتی به همان راهی که بر آن بودی شهید و شهادت طلب و شهادت داده شده، درود خدا و سلام او بر تو باد.
گواهی می‌ دهم که تو طهارت محض و پاک و مطهری، از طهارت محض و پاک و مطهر، پاکی و پاک است زمینی که در آن آرمیده‌ ای و پاک است حرم با صفایت، گواهی می‌ دهم که تو به عدل و داد امر کردی  و به آن فراخواندی،  و گواهی می‌ دهم که آن گروه که تو را کشتند بدترین خلق خدا و بدترین کافران می‌باشند، و تو را شفیع  خود گردانیده نزد خداوند، پروردگارت و پروردگارم جهت آمرزش گناهانم، و به واسطه تو به سوی خدا روی آورده‌ ام در جمیع حوائج و خواسته ‌هایم در امر آخرت و دنیایم.

سپس گونه راست خود را بر قبر بگذار و بگو:

أَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْئَلُكَ بِحَقِّ هَذَا الْقَبْرِ وَمَنْ فِيهِ، وَبِحَقِّ هَذِهِ الْقُبُورِ وَمَنْ أَسْكَنْتَهَا، أَنْ تَكْتُبَ إِسْمِي عِنْدَكَ فِي ‏أَسْمَائِهِمْ حَتَّى تُورِدَنِي مَوَارِدَهُمْ، وَتَصْدُرَنِي مَصَادِرَهُمْ، إِنَّكَ عَلَى كُلّ‏شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ.

خداوندا از تو می‌خواهم  به  این قبر مبارک و کسی که در آن است و به حق این قبور و کسانی که در آنها ساکن گردانیدی که نام مرا در نزد خودت  در نام‌های آنان بنویسی تا مرا وارد کنی در محل ورود آنان، و خارج گردانی از محلّ خروج آنان، که تو بر هر چیز توانایی.

و بگو:  رَبِّ أَفْحَمَتْنِي ذُنُوبِي، وَقَطَعَتْ مَقَالَتِي، فَلاَ حُجَّةَ لِي، وَلاَعُذْرَ لِي، فَأَنَا الْمُقِرُّ بِذَنْبِي، اَلْأَسِيرُ بِبَلِيَّتِي، اَلْمُرْتَهِنُ بِعَمَلِي، اَلْمُتَجَلِّدُ في خَطِيئَتِي، اَلْمُتَحَيِّرُ عَنْ قَصْدِي، اَلْمُنْقَطَعُ بِي، قَدْ أَوْقَفْتُ نَفْسِي يَارَبِّ مَوْقِفَ الْأَشْقِيَاءِ الْأَذِلاَّءِ الْمُذْنِبِينَ، الْمُجْتَرِئِينَ عَلَيْكَ، اَلْمُسْتَخِفِّينَ‏ بِوَعِيدِكَ، يَا سُبْحَانَكَ، أَيَّ جُرْأَةٍ اجْتَرَأْتُ عَلَيْكَ، وَأَيَّ تَغْرِيرٍ غَرَرْتُ ‏بِنَفْسِي، وَأَيُّ سَكْرَةٍ أَوْ بَقَتْنِي، وَأَيُّ غَفْلَةٍ أَعْطَبَتْنِي، مَا كَانَ أَقْبَحَ سُوءَ نَظَرِي، وَأَوْحَشَ فِعْلِي.

يَا سَيِّدِي، فَارْحَمْ كَبْوَتِي لِحَرِّ وَجْهي، وَزِلَّةَ قَدَمِي وَتَعْفِيرِي فِي‏ التُّرَابِ خَدِّي وَنَدَامَتِي عَلَى مَا فَرَّطَمِنِّي، وَأَقِلْنِي عَثْرَتِي، وَارْحَمْ‏ صَرْخَتِي وَعَبْرَتِي، وَاقْبَلْ مَعْذِرَتي، وَعُدْ بِحِلْمِكَ عَلَى جَهْلِي، وَبِإِحْسَانِكَ عَلَى خَطِيئَاتِي، وَبِعَفْوِكَ عَلَيَّ.

رَبِّ أَشْكُو إِلَيْكَ قَسَاوَةَ قَلْبِي، وَضَعْفَ عَمَلِي، فَامْنَحْ بِمَسْأَلَتي، فَأَنَا الْمُقِرُّ بِذَنْبِي، اَلْمُعْتَرِفُ بِخَطِيئَتِي، وَهَذِهِ يَدِي وَنَاصِيَتي، أَسْتَكِينُ لَكَ ‏بِالْقَوَدِ مِنْ نَفْسِي، فَاقْبَلْ تَوْبَتِي، وَنَفِّسْ كُرْبَتِي، وَارْحَمْ خُشُوعِي ‏وَخُضُوعِي وَانْقِطَاعِي إِلَيْكَ.

سَيِّدي وَا أَسَفَا عَلَى مَا كَانَ مِنِّي، وَتَضَرُّعِي وَتَعْفِيري في تُرَابِ قَبْرِ ابْنِ نَبِيِّكَ بَيْنَ يَدَيْكَ، فَأَنْتَ رَجَائِي وَظَهْرِي، وَعُدَّتِي وَمُعْتَمَدي، لاَ إِلَهَ ‏إِلاَّ أَنْتَ. 

پروردگارا گناهم مرا لال و خاموش گردانیده و گفتار مرا قطع کرده، پس حجّتی برای من نیست و عذری ندارم، و من به گناهم اقرار دارم به بلای خود اسیر و در گرو عمل خویش هستم، در خطایم صلابت و سختی به خرج دادم، از مقصد اصلی سرگردان شده و راه بر من بریده شده و در راه مانده‌ام خود را در جایگاه بدبختان خواران گنه کار واداشته‌ام که بر تو گستاخی نموده ‌اند، آنانکه وعده عذاب و کیفر تو را سبک شمرده‌ اند، پاک و منزهی، با کدام جرأت بر تو گستاخی نمودم، به کدام فریب خود را فریب دادم، کدام سرمستی مرا به هلاکت انداخت، و کدام غفلت و بی خبری مرا نابود ساخت چه قدر قبیح و زشت است بدی نظر من و چه قدر وحشتناک است کردار من.
ای سرور من، بر افتادنم با تمام صورتم و بر لغزش پایم و بر گونه ‌ام را بر خاک مالیدن و بر ندامت و پشیمانی‌ام بر کوتاهی نمودنم رحم کن، از لغزشهایم درگذر و بر ناله و اشک دیدگانم ترحم فرما، و عذرخواهی مرا بپذیر، به حلم و بردباریت بر نادانی‌ام، و به احسانت بر خطاهای من و به عفوت بر من مرا ببخش.
پروردگارا به تو شکایت می‌کنم از قساوت قلبم و ناتوانی عملم، پس عطا کن بر من به درخواستم، که من به گناهم اقرار دارم و به خطای خود معترفم، و این دست و موی جلو سر من است و من خود را برای قصاص تسلیم نموده‌ ام، پس توبه مرا بپذیر و اندوهم را برطرف کن و به خشوع  و خضوعم و دل بریدنم از غیر و روی آوردنم به تو به من رحم کن.
آقای من بسی تأسف می‌خورم بر آنچه سرزده از من، ناله و زاری می‌کنم و در پیشگاهت در خاک قبر پسر پیامبرت خود را خاک آلوده نموده‌ ام، تو امید من و پشتیبان من و همۀ دار و ندار من و تکیه گاه من هستی، معبودی جز تو نیست.

سپس سی و پنج مرتبه تکبیر بگو.

و آنگاه دست‌ها ی خود را بلند کن و بگو:

إِلَيْكَ يَا رَبِّ صَمَدْتُ مِنْ أَرْضِي، وَإِلَى ابْنِ نَبِيِّكَ قَطَعْتُ الْبِلاَدَ، رَجَاءً لِلْمَغْفِرَةِ، فَكُنْ لي يَا وَلِيَّ اللهِ سَكَناً وَشَفِيعاً، وَكُنْ بي رَحِيماً، وَكُنْ لي ‏مَنْجاً يَوْمَ لاَتَنْفَعُ الشَّفَاعَةُ إِلاَّ لِمَنِ ارْتَضَى، يَوْمَ لاَتَنْفَعُ شَفَاعَةُ الشَّافِعِينَ، وَيَوْمَ يَقُولُ أَهْلُ الضَّلاَلَةِ، «فَمَا لَنَا مِنْ شَافِعِينَ × وَلاَ صَدِيقٍ‏ حَمِيمٍ»(الشعراء: 100 و101)، فَكُنْ يَوْمَئِذٍ في مَقَامِي بَيْنَ يَدَيْ رَبِّي لِي مُنْقِذاً، فَقَدْ عَظُمَ ‏جُرْمِي إِذَا ارْتَعَدَتْ فَرَائِصِي، وَأُخِذَ بِسَمْعِي، وَأَنَا مُنَكِّسٌ رَأْسِي بِمَا قَدَّمْتُ مِنْ سُوءِ عَمَلِي، وَأَنَا عَارٍ كَمَا وَلَدَتْنِي أُمِّي، وَرَبِّي يَسْأَلُنِي، فَكُنْ لِي شَفِيعاً وَمُنْقِذاً، فَقَدْ أَعْدَدْتُكَ لِيَوْمِ حَاجَتِي، وَيَوْمِ فَقْرِي ‏وَفَاقَتِي.

پروردگارا از سرزمین خود به سوی تو قصد نمودم و به سوی پسر پیامبرت شهرها را پیمودم، به‌امید آمرزش گناهانم آمدم، پس بوده باش برای من ای ولی خدا آرامش دهنده و شفیع و نسبت به من مهربان باش و مرا نجات بده روزی که نفعی نمی‌بخشد شفاعت مگر برای کسی که مورد رضایت پروردگار باشد روزی که شفاعتِ شفاعت کنندگان سودی نخواهد داشت، و روزی که اهل ضلالت و گمراهی می‌ گویند: «برای ما نه شفاعت کننده‌ای است و نه دوست صمیمی» در آن روز که در پیشگاه ربوبی ایستاده‌ام برای من نجات دهنده باش، جُرم من بسیار بزرگ است، بند‌های بدنم بلرزد، گوش من گرفته شود و من سرافکنده باشم به خاطر بدی رفتارم که پیش فرستاده ‌ام، و من برهنه و عریان مانند روزی که مادر مرا به دنیا آورده باشم و پروردگارم از من سؤال می‌کند، تو در آن  هنگام شفیع من و نجات دهنده من باش، من تو را برای روز نیازم  و فقر و تهی دستی ام مهیّا نموده‌ام.

سپس گونه چپ خود را بر روی قبر بگذار و بگو:

أَللَّهُمَّ ارْحَمْ تَضَرُّعِي فِي تُرَابِ قَبْرِ ابْنِ نَبِيِّكَ، فَإِنِّي فِي مَوْضِعِ رَحْمَةٍ يَا رَبِّ.
و بگو: بِأَبي أَنْتَ وَأُمِّي يَابْنَ رَسُولِ اللهِ، صَلَّى اللَهُ عَلَيْكَ، إِنِّي أَبْرَأُ إِلَى اللهِ مِنْ قَاتِلِكَ وَمِنْ سَالِبِكَ، يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَكَ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً، وَأَبْذُلُ مُهْجَتِي فِيكَ، وَأَقِيكَ بِنَفْسِي، وَكُنْتُ فِيمَنْ أَقَامَ بَيْنَ يَدَيْكَ حَتَّى يُسْفَكَ دَمي مَعَكَ، فَأَظْفُرَ مَعَكَ بِالسَّعَادَةِ وَالْفَوْزِ بِالْجَنَّةِ.

خداوندا بر ناله و زاری من بر روی خاک قبر پسر پیامبرت رحم کن، که من در جایگاه رحمت قرار گرفته‌ ام ای پروردگار من.
و بگو:
پدر و مادرم به فدایت ای پسر رسول خدا، درود خداوند بر شما باد، همانا من به سوی خدا بیزاری می‌جویم از قاتل تو و آنکه جامه از تنت ربود، ای کاش با تو بودم و به رستگاری عظیمی می‌رسیدم، خون قلبم را در راه تو بذل می‌ نمودم و تو را به جان خود حفظ می‌نمودم واز کسانی بودم که در پیشگاه تو به پا خاستند و از تو حمایت کردند تا خونم به همراه تو بر زمین ریخته می‌شد و به همراه تو به سعادت ابدی و بهشت جاوید راه می ‌یافتم.

و بگو: لَعَنَ اللهُ مَنْ رَمَاكَ، لَعَنَ اللَهُ مَنْ طَعَنَكَ، لَعَنَ اللَهُ مَنِ اجْتَزَّ رَأْسَكَ، لَعَنَ اللَهُ مَنْ حَمَلَ رَأْسَكَ، لَعَنَ اللَهُ مَنْ نَكَتَ بِقَضِيبِهِ بَيْنَ ‏ثَنَايَاكَ، لَعَنَ اللَهُ مَنْ أَبْكَى نِسَاءَكَ، لَعَنَ اللَهُ مَنْ أَيْتَمَ أَوْلاَدَكَ، لَعَنَ اللَهُ‏ مَنْ أَعَانَ عَلَيْكَ، لَعَنَ اللَّهُ مَنْ سَارَ إِلَيْكَ، لَعَنَ اللَهُ مَنْ مَنَعَكَ مِنْ مَاءِ الْفُرَاتِ، لَعَنَ اللَهُ مَنْ غَشَّكَ وَخَلاَّكَ، لَعَنَ اللَهُ مَنْ سَمِعَ صَوْتَكَ فَلَمْ‏ يُجِبْكَ، لَعَنَ اللَهُ ابْنَ آكِلَةِ الْأَكْبَادِ، وَلَعَنَ اللَهُ ابْنَهُ وَأَعْوَانَهُ وَأَتْبَاعَهُ ‏وَأَنْصَارَهُ وَابْنَ سُمَيَّةَ، وَلَعَنَ اللَهُ جَمِيعَ قَاتِلِيكَ، وَقَاتِلِي أَبِيكَ، وَمَنْ‏ أَعَانَ عَلَى قَتْلِكُمْ، وَحَشَا اللَهُ أَجْوَافَهُمْ وَبُطُونَهُمْ وَقُبُورَهُمْ نَاراً، وَعَذَّبَهُمْ عَذَاباً أَلِيماً.

خدا لعنت کند کسی را که تیر به طرف تو رها کرد، خدا لعنت کند کسی را که بر تو نیزه زد، خدا لعنت کند کسی را که سر مقدس تو را برید، خدا لعنت کند کسی که سر مقدس تو را با خود حمل نمود، خدا لعنت کند کسی را که با چوب بر لب و دندان تو زد، خدا لعنت کند کسی را که زنان تو را گریاند، خدا لعنت کند کسی را که فرزندان تو را یتیم نمود، خدا لعنت کند کسی را که علیه تو یاری نمود، خدا لعنت کند کسی را که برای جنگ با تو به سوی تو آمد، خدا لعنت کند کسی را که تو را از آب فرات مانع گردید، خدا لعنت کند کسی را که نیرنگ زد و تو را رها کرد، خدا لعنت کند کسی را که صدایت را شنید و پاسخ نداد، خدا لعنت کند پسر خورنده جگرها را ، خدا لعنت کند پسر او و همه مددکاران و پیروان و یاران او را و فرزند سمیّه را. و خدا لعنت کند همۀ قاتلان تو را و قاتلان پدرت را و همه کسانی را که کمک کردند در قتل شما، و خدا پر کند درون آن‌ها و شکم ‌های آنان و قبر‌های آنان را از آتش، و عذاب کند آن ها را عذاب شدید دردناکی.

سپس در قسمت سر مبارک هزار مرتبه تسبیح امیرالمؤمنین علیه السلام را بگو و اگر دوست داشتی به محل پای مبارک برو و دعا کن به آنچه برایت شرح دادم، سپس دور بزن از طرف پایین پا به قسمت سر مبارک، و پس از فراغت از نماز تسبیح بگو به این تسبیح:

سُبْحَانَ مَنْ لاَتَبِيدُ مَعَالِمُهُ، سُبْحَانَ مَنْ لاَتَنْقُصُ خَزَائِنُهُ، سُبْحَانَ مَنْ‏ لاَ انْقِطَاعَ لِمُدَّتِهِ، سُبْحَانَ مَنْ لاَيَنْفَدُ مَا عِنْدَهُ، سُبْحَانَ مَنْ لاَ اضْمِحْلاَلَ ‏لِفَخْرِهِ، سُبْحَانَ مَنْ لاَيُشَاوِرُ أَحَداً فِي أَمْرِهِ، سُبْحَانَ مَنْ لاَ إِلَهَ غَيْرُهُ.

پاک و منزه است خدایی که نشانه‌ های او کهنه و فرسوده نمی‌شود، پاک و منزه است او که خزائنش کاستی پیدا نمی‌کند، منزه است او که پایانی برای مدت (سلطنت) او نیست، پاک و منزه است او که آنچه نزدش می‌باشد تمام نمی‌شود، منزه است او که فخرش نابود نمی ‌گردد، منزه است او که در فرمانروایی اش با هیچ کس مشورت نمی‌کند، پاک و منزه است او که معبودی غیر او نیست.

سپس به طرف پاهای مبارک برو و دستت را بر قبر مطهر بگذار و بگو:

«صَلَّى اللَهُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِاللهِ» (سه مرتبه) ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ ‏الْمُصَدَّقُ، قَتَلَ اللَهُ مَنْ قَتَلَكُمْ بِالْأَيْدي وَالْأَلْسُنِ.
و بگو: أَللَّهُمَّ رَبَّ الْأَرْبَابِ، صَرِيخَ الْأَخْيَارِ، إِنِّي عُذْتُ مَعَاذاً فَفُكّ‏ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ، جِئْتُكَ يَابْنَ رَسُولِ اللَهُ وَافِداً إِلَيْكَ، أَتَوَسَّلُ إِلَى اللهِ في ‏جَمِيعِ حَوَائِجِي مِنْ أَمْرِ آخِرَتِي وَدُنْيَايَ، وَبِكَ يَتَوَسَّلُ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى‏ اللهِ في جَمِيعِ حَوَائِجِهِمْ، وَبِكَ يُدْرِكُ أَهْلُ الثَّوَابِ مِنْ عِبَادِ اللهِ طَلِبَتَهُمْ، أَسْأَلُ وَلِيَّكَ وَوَلِيَّنَا، أَنْ يَجْعَلَ حَظِّي مِنْ زِيَارَتِكَ، اَلصَّلاَةَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَالْمَغْفِرَةَ لِذُنُوبِي. أَللَّهُمَّ اجْعَلْنَا مِمَّنْ تَنْصُرُهُ، وَتَنْتَصِرُ بِهِ لِدِينِكَ ‏فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ.

درود خدا بر تو باد ای ابا عبد الله (سه مرتبه) صبر کردی و تو راستگو و تصدیق شده‌ای، خدا لعنت کند کسانی را که شما را با دست و زبان خود کشتند.
و بگو:
خداوندا ای مالک مالک‌ها، فریادرس نیکان، من پناه آورده‌ام، مرا از آتش دوزخ رهایی بخش، آمدم کوچ کننده به سوی تو ای پسر رسول خدا، به خدا در تمام نیازمندی ‌هایم چه در امر آخرت و چه دنیایم متوسلم و به وسیله تو اهل توسل در جمیع نیازمندی ‌هایشان به خدا متوسل می ‌شوند، و به وسیله تو اهل ثواب از بندگان خدا خواسته خود را دریافت می‌نمایند، از ولی تو و ولی خود درخواست می‌کنم که قرار دهد بهره مرا از زیارتت درود و رحمت بر محمد و آل محمد و مغفرت و آمرزش برای گناهانم، خداوندا قرار بده مرا از کسانی که آن ‌ها را یاری می ‌نمایی و دینت را به وسیله آن‌ها یاری می ‌نمایی در دنیا و آخرت.

سپس صورتت را بر قبر بگذار و بگو:

أَللَّهُمَّ رَبَّ الْحُسَيْنِ، إِشْفِ صَدْرَ الْحُسَيْنِ.أَللَّهُمَّ رَبَّ الْحُسَيْنِ، اُطْلُبْ بِدَمِ الْحُسَيْنِ. أَللَّهُمَّ رَبَّ الْحُسَيْنِ، اِنْتَقِمْ مِمَّنْ‏رَضِيَ بِقَتْلِ الْحُسَيْنِ. أَللَّهُمَّ رَبَّ الْحُسَيْنِ، اِنْتَقِمْ مِمَّنْ خَالَفَ الْحُسَيْنَ.أَللَّهُمَّ رَبَّ الْحُسَيْنِ، اِنْتَقِمْ مِمَّنْ فَرِحَ بِقَتْلِ الْحُسَيْنِ.

خداوندا ای پروردگار حسین، شفا بده سینه حسین علیه السلام را
خداوندا ای پروردگار حسین، طلب کن خون حسین علیه السلام را.
خداوندا ای پروردگار حسین، از کسی که به قتل حسین علیه السلام راضی است انتقام بگیر.
خداوندا ای پروردگار حسین، از کسی که مخالفت نمود با حسین علیه السلام انتقام بگیر.
خداوندا ای پروردگار حسین، از کسی که به قتل حسین علیه السلام شاد گردید انتقام بگیر.

و تضرّع و زاری کن به درگاه ربوبی در لعن بر قاتل امام حسین علیه السلام و امیرالمؤمنین علیه السلام و در پایین پای مبارک هزار مرتبه تسبیح حضرت زهرا علیها السلام بگو و اگر نمی ‌توانی صد مرتبه بگو،

سپس بگو:

سُبْحَانَ ذِي الْعِزِّ الشَّامِخِ الْمُنِيفِ، سُبْحَانَ ذِي الْجَلاَلِ وَالْإِكْرامِ الْفَاخِرِ الْعَظِيمِ [الْعَمِيمِ]، سُبْحَانَ ذِي الْمُلْكِ الْفَاخِرِ الْقَديمِ، سُبْحَانَ ذِي الْمُلْكِ ‏الْفَاخِرِ الْعَظِيمِ.
سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَالْجَمَالَ، سُبْحَانَ مَنْ تَرَدَّى بِالنُّورِ وَالْوَقَارِ، سُبْحَانَ مَنْ يَرىَ أَثَرَ النَّمْلِ فِي الصَّفَا، وَخَفَقَانَ الطَّيْرِ فِي الْهَوَاءِ، سُبْحَانَ‏ مَنْ هُوَ هَكَذَا وَلاَ هَكَذَا غَيْرُهُ.

منزّه است خداوندی که دارای عزّتی ارجمند و مقامی رفیع است، منزّه است خداوندی که صاحب بزرگی و بزرگواری ارزشمند عظیم است. منزّه است خداوندی که صاحب سلطنت برازنده ازلی است، منزّه است خداوندی که دارای پادشاهی پرافتخار عظیم است. منزّه است خداوندی که لباس عزّت و جمال پوشید، منزه است خدایی که ردای روشنایی و وقار پوشید. منزه است خداوندی که اثر مورچه را بر سنگ صاف می‌بیند. منزه است خداوندی که چنین است و غیر او چنین نیست.

سپس به طرف قبر حضرت علی بن الحسین علیهما السلام برو و  آن پایین پای حضرت سید الشهداء علیه السلام است وقتی در آنجا ایستادی بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ، وَابْنَ خَلِيفَةِ رَسُولِ اللهِ، وَابْنَ بِنْتِ رَسُولِ اللهِ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ، مُضَاعَفَةً كُلَّمَا طَلَعَتْ شَمْسٌ أَوْ غَرَبَتْ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ وَعَلَى رُوحِكَ وَبَدَنِكَ.
بِأَبي أَنْتَ وَأُمِّي مِنْ مَذْبُوحٍ وَمَقْتُولٍ مِنْ غَيْرِ جُرْمٍ، بِأَبي أَنْتَ وَأُمِّي ‏دَمَكَ الْمُرْتَقَى بِهِ إِلَى حَبِيبِ اللهِ، بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي مِنْ مُقَدَّمٍ بَيْنَ يَدَيْ ‏أَبِيكَ، يَحْتَسِبُكَ وَيَبْكِي عَلَيْكَ، مُحْتَرِقاً عَلَيْكَ قَلْبُهُ، يَرْفَعُ دَمَكَ بِكَفِّهِ ‏إِلَى أَعْنَانِ السَّمَاءِ، لاَيَرْجِعُ مِنْهُ قَطْرَةٌ، وَلاَ تَسْكُنُ عَلَيْكَ مِنْ أَبِيكَ زَفْرَةٌ، وَدَّعَكَ لِلْفِرَاقِ، فَمَكَانُكُمَا عِنْدَاللهِ مَعَ آبَائِكَ الْمَاضِينَ، وَمَعَ أُمَّهَاتِكَ ‏فِي الْجِنَانِ مُنَّعَمِينَ، أَبْرَأُ إِلَى اللهِ مِمَّنْ قَتَلَكَ وَذَبَحَكَ.

سلام بر تو ای پسر رسول خدا و رحمت خدا و برکات او بر تو باد، ای پسر جانشنین رسول خدا، وای پسر دختر رسول خدا، رحمت خدا و برکات او بر تو باد. رحمتی مضاعف هرگاه خورشید طلوع کند و یا غروب نماید، سلام بر تو و بر روح و روان و پیکر پاک تو.
پدر و مادرم به فدای تو ای ذبح شده و کشته شده بدون هیچ جرم وگناه، پدر و مادرم به فدای تو، خون تو بالا برده شد به سوی حبیب خدا، پدر و مادرم به فدای تو که پیشاپیش پدر و در مقابل دیدگان او به میدان رفتی و او تو را به حساب خدا گذاشت.
و بر تو می‌گریست درحالی که قلب نازنین او بر تو می‌سوخت.
خون مقدس تو را در کف گرفته و به طرف آسمان می‌پاشید و قطره‌ای از آن بر نمی‌ گشت و شعله‌های سوزان قلب پدر بر تو آرام نمی‌ گرفت و برای فراق با تو وداع نمود، جایگاه شما نزد خداوند با پدران گذشته‌ات و مادران بزرگوارت در بهشت است در حالی که متنعّم هستید، به سوی خدا بیزاری می‌ جویم از کسانی که تو را کشتند و بی رحمانه ذبح نمودند.

سپس خود را بر قبر بیفکن و[ دو]  دست خود را بر آن بگذار و بگو:

سَلاَمُ اللهِ وَسَلاَمُ مَلاَئِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ وَأَنْبِيَائِهِ الْمُرْسَلِينَ، وَعِبَادِهِ‏ الصَّالِحِينَ، عَلَيْكَ يَا مَوْلاَيَ وَابْنَ مَوْلاَيَ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ، صَلَّى ‏اللَهُ عَلَيْكَ، وَعَلَى عِتْرَتِكَ وَأَهْلِ بَيْتِكَ، وَآبَائِكَ وَأَبْنَائِكَ وَأُمَّهَاتِكَ، اَلْأَخْيَارِ الْأَبْرَارِ، الَّذِينَ أَذْهَبَ اللَهُ عَنْهُمُ الرِّجْسَ، وَطَهَّرَهُمْ تَطْهيراً.
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ وَابْنَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ، وَابْنَ الْحُسَيْنِ بْنِ‏ عَلِيٍّ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ، لَعَنَ اللَهُ قَاتِلَكَ، وَلَعَنَ اللَهُ مَنِ اسْتَخَفّ ‏بِحَقِّكُمْ وَقَتَلَكُمْ، لَعَنَ اللَهُ مَنْ بَقِيَ مِنْهُمْ، وَمَنْ مَضَى نَفْسِي فِدَاؤُكُمْ ‏وَلِمَضْجَعِكُمْ، صَلَّى اللَهُ عَلَيْكُمْ، وَسَلَّمَ تَسْلِيماً كَثِيراً.

سلام خدا و سلام فرشتگان مقرب او و پیامبران مرسل او و بندگان صالح و شایسته‌ اش بر تو ای مولای من و پسر مولای من و رحمت خدا و برکات او بر تو باد، درود خدا بر تو و بر عترت و اهل بیت تو و پدران و مادران و فرزندان اخیار و نیکوکارت آنانکه خداوند هرگونه رجس و پلیدی را از آن‌ها دور ساخته و آنان را از هر جهت پاک و پاکیزه قرار داده است.
سلام بر تو ای پسر رسول خدا و ای پسر امیرالمؤمنین و ای پسر حسین بن علی، و رحمت خدا و برکات او بر تو باد.
خدا لعنت کند قاتل شما را، و خدا لعنت کند کسی را که حق شما را کوچک شمرد و شما را به قتل رسانید، خدا لعنت کند کسانی را که از آن‌ ها باقی مانده و کسانی که در گذشته ‌اند، جانم فدای شما  و قبر مطهر شما، درود و سلام خدا بر شما.

سپس گونه خود را بر قبر بگذار و بگو:
«صَلَّى اللَهُ عَلَيْكَ يَا أَبَا الْحَسَنِ»(سه مرتبه)، بِأَبي‏ أَنْتَ وَأُمِّي، أَتَيْتُكَ زَائِراً وَافِداً عَائِذاً مِمَّا جَنَيْتُ عَلَى نَفْسِي، وَاحْتَطَبْتُ ‏عَلَى ظَهْرِي، أَسْأَلُ اللَهَ وَلِيَّكَ وَوَلِيِّي، أَنْ يَجْعَلَ حَظِّي مِنْ زِيَارَتِكَ عِتْقَ ‏رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ.
درود خدا بر تو ای ابا الحسن ، پدر و مادرم به فدای شما، نزد تو آمدم در حالی که زائر و مسافر بوده. پناه برنده از آنچه بر نفس خود ظلم و جنایت نموده و پشتم از بار آن خمیده، از خدا ولی تو و ولی خودم می‌خواهم که بهره مرا از زیارتت رهایی من از آتش قرار دهد.
و دعا می‌کنی به آنچه دوست داری، سپس دور می‌زنی از پشت سر امام حسین علیه السلام و به قسمت بالای سر می ‌آیی، در آنجا دو رکعت نماز می ‌خوانی، در رکعت اول سورۀ حمد و یس و در رکعت دوم سورۀ حمد و الرحمن، و اگر خواستی پشت قبر نماز را می‌خوانی ولی در قسمت بالای سر بهتر است، و وقتی از آن فارغ شدی آنچه می‌ خواهی نماز بخوان، ولی دو رکعت نماز زیارت در نزد هر قبری گریزی از آن نیست، وقتی از نماز فارغ شدی دو دست خود را بلند کن و بگو:
أَللَّهُمَّ إِنَّا أَتَيْنَاهُ مُؤْمِنِينَ بِهِ، مُسَلِّمِينَ لَهُ، مُعْتَصِمِينَ بِحَبْلِهِ، عَارِفِينَ ‏بِحَقِّهِ، مُقِرِّينَ بِفَضْلِهِ، مُسْتَبْصِرِينَ بِضَلاَلَةِ مَنْ خَالَفَهُ، عَارِفِينَ بِالْهُدَى‏ الَّذي هُوَ عَلَيْهِ.

أَللَّهُمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ، وَأُشْهِدُ مَنْ حَضَرَ مِنْ مَلاَئِكَتِكَ، إِنِّي بِهِمْ مُؤْمِنٌ، وَإِنِّي بِمَنْ قَتَلَهُمْ كَافِرٌ. أَللَّهُمَّ اجْعَلْ لِمَا أَقُولُ بِلِسَاني حَقِيقَةً فِي قَلْبِي، وَشَرِيعَةً فِي عَمَلي. أَللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِمَّنْ لَهُ مَعَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ قَدَمٌ ‏ثَابِتٌ، وَأَثْبِتْنِي فِيمَنِ اسْتَشْهَدَ مَعَهُ.
أَللَّهُمَّ الْعَنِ الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَكَ كُفْراً، سُبْحَانَكَ يَا حَلِيمُ عَمَّا يَعْمَلُ ‏الظَّالِمُونَ فِي الْأَرْضِ، تَبَارَكْتَ وَتَعَالَيْتَ يَا عَظِيمُ، تَرَى عَظِيمَ الْجُرْمِ ‏مِنْ عِبَادِكَ، فَلاَ تَعْجَلْ عَلَيْهِمْ، تَعَالَيْتَ يَا كَرِيمُ.
أَنْتَ شَاهِدٌ غَيْرُ غَائِبٍ، وَعَالِمٌ بِمَا أُوتِيَ إِلَىَ أَهْلِ صَفْوَتِكَ، وَأَحِبَّائِكَ ‏مِنَ الْأَمْرِ، الَّذِي لاَ تَحْمِلُهُ سَمَاءٌ وَلاَ أَرْضٌ، وَلَوْ شِئْتَ لَانْتَقَمْتَ مِنْهُمْ، وَلَكِنَّكَ ذُو أَنَاةٍ، وَقَدْ أَمْهَلْتَ الَّذِينَ اجْتَرَءُوا عَلَيْكَ وَعَلَى رَسُولِكَ‏ وَحَبِيبِكَ، فَأَسْكَنْتَهُمْ أَرْضَكَ، وَغَذَوْتَهُمْ بِنِعْمَتِكَ، إِلَى أَجَلٍ هُمْ بَالِغُوهُ، وَوَقْتٍ هُمْ صَائِرُونَ إِلَيْهِ، لِيَسْتَكْمِلُوا الْعَمَلَ الَّذِي قَدَّرْتَ، وَالْأَجَلَ الَّذِي ‏أَجَّلْتَ، لِتُخَلِّدَهُمْ فِي مَحَطٍّ وَوِثَاقٍ، وَنَارِ جَهَنَّمَ وَحَمِيمٍ وَغَسَّاقٍ، وَالضَّرِيعِ وَالْإِحْرَاقِ، وَالْأَغْلاَلِ وَالْأَوْثَاقِ، وَغِسْلِينٍ وَزَقُّومٍ وَصَدِيدٍ، مَعَ طُولِ الْمُقَامِ فِي أَيَّامِ لَظَى وَفِي سَقَرَ، اَلَّتِي لاَتُبْقِي وَلاَتَذَرُ، وَفِي ‏الْحَمِيمِ وَالْجَحِيمِ.

خداوندا ما نزد او آمده‌ایم در حالی که به او ایمان داریم و تسلیم او هستیم و به حبل ولایتش چنگ زده‌ایم و به حق او معرفت داریم و به فضل او اقرار داریم و به گمراهی مخالفین او آگاهیم و به هدایتی که حضرتش بر آن است عارفیم.
خداوندا تو را گواه می ‌گیرم و کسانی که از فرشتگانت حاضرند گواه می‌گیرم که من به آن‌ها مؤمنم و نسبت به قاتلان آنان کافرم. خداوندا آن‌ چه را به زبان می ‌گویم حقیقتی در قلب من و شریعتی در عملم قرار بده و مرا از کسانی که به همراه‌امام حسین علیه السلام ثابت قدم ماندند و با گامی استوار شهادت را طلبیدند قرار بده.
خداوندا لعنت کن کسانی را که نعمت تورا بدل به کفر نمودند، پاک و منزهی تو ای بردبار از آنچه ستمگران در زمین انجام می‌دهند. بلندمرتبه و والایی ای عظیم، جرم بزرگ را از بندگانت می‌بینی و به کیفر آنان شتاب نمی‌نمایی، والا مرتبه‌ای ای بزرگوار.
تو حضور داری و غایب نیستی و آگاهی به آنچه نسبت به برگزیدگانت و دوستانت انجام دادند از امری که آن را آسمان و زمین تحمل نمی‌کنند و اگر می‌خواستی انتقام می‌گرفتی از آنان، ولی تو صبور و پر حوصله‌ای، کسانی را که بر تو گستاخی نمودند و بر رسول تو و حبیبت، بر روی زمین خود ساکن گردانیدی، و به نعمت خود به آن‌ها غذا دادی تا اجلی که به آن برسند و وقنتی که آن‌ها به سوی آن می‌ روند تا عملی را که مقدر فرموده ‌ای تکمیل کنند و مقداری که مهلت داده شده اند به پایان رسد تا آنها را مخلّد گردانی در طبقات پایین و در زیر زنجیرهای آتشین در آتش دوزخ و آب داغ و مایعی متعفّن که از چرک و عرق اهل دوزخ روان است و ضریع ـ گیاهی که دارای تیغ‌های بسیار است ـ و سوختن و غل‌ها و زنجیرها و غسلین ـ که چرکی است که از ابدان اهل آتش  شسته و ریخته و جاری می‌گردد ـ و زقّوم و صدید ـ که آب جوشان و یا آب زخم‌ها است ـ در حالی که اقامت آن‌ها در دوزخ طولانی و شعله ‌های آن از دوزخیان هیچ باقی نگذارد و در آبی داغ و جهنّمی سوزان.

سپس خود را بر قبر بیفکن و بگو:  يَا سَيِّدِي، أَتَيْتُكَ زَائِراً، مُوقِراً بِالذُّنُوبِ، أَتَقَرَّبُ إِلَى رَبِّي بِوُفُودِي إِلَيْكَ، وَبُكَائِي عَلَيْكَ، وَعَوِيلي وَحَسْرَتِي، وَأَسَفِي وَبُكَائِي، وَمَا أَخَافُ عَلَى نَفْسِي، رَجَاءَ أَنْ تَكُونَ لِي حِجَاباً، وَسَنَداً وَكَهْفاً، وَحِرْزاً وَشَافِعاً، وَوِقَايَةً مِنَ النَّارِ غَداً، وَأَنَا مِنْ مَوَالِيكُمُ‏ الَّذِينَ أُعَادِي عَدُوَّكُمْ، وَأُوَالِي وَلِيَّكُمْ، عَلَى ذَلِكَ أَحْيى، وَعَلَى ذَلِكَ ‏أَمُوتُ، وَعَلَيْهِ أُبْعَثُ إِنْ شَآءَ اللَهُ تَعَالَى، وَقَدْ أَشْخَصْتُ بَدَنِي، وَوَدَّعْتُ ‏أَهْلِي، وَبَعُدْتُ شُقَّتِي، وَأُؤَمِّلُ فِي قُرْبِكُمُ النَّجَاةَ، وَأَرْجُو فِي أَيَّامِكُمُ‏ الْكَرَّةَ، وَأَطْمَعُ فِي النَّظَرِ إِلَيْكُمْ، وَإِلَى مَكَانِكُمْ غَداً، فِي جَنَّاتِ رَبِّي، مَعَ ‏آبَائِكُمُ الْمَاضِينَ.
و می‌گویی: يَا أَبَا عَبْدِاللهِ، يَا حُسَيْنَ بْنَ رَسُولِ اللهِ، جِئْتُكَ مُسْتَشْفِعاً بِكَ ‏إِلَى اللهِ. أَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَشْفِعُ إِلَيْكَ بِوَلَدِ حَبِيبِكَ، وَبِالْمَلاَئِكَةِ الَّذِينَ‏ يَضِجُّونَ عَلَيْهِ، وَيَبْكُونَ وَيَصْرُخُونَ، لاَيَفْتُرُونَ وَلاَيَسْأَمُونَ، وَهُمْ مِنْ ‏خَشْيَتِكَ مُشْفِقُونَ، وَمِنْ عَذَابِكَ حَذِرُونَ، لاَتُغَيِّرُهُمُ الْأَيَّامُ، وَلاَيَنْهَزِمُونَ مِنْ نَوَاحِي الْحَيْرِ يَشْهَقُونَ، وَسَيِّدُهُمْ يَرَى مَا يَصْنَعُونَ، وَمَا فِيهِ يَتَقَلَّبُونَ، قَدِ انْهَمَلَتْ مِنْهُمُ الْعُيُونُ فَلاَ تَرْقَأُ، وَاشْتَدَّ مِنْهُمُ الْحَزَنُ ‏بِحُرْقَةٍ لاَتُطْفَى.
سپس دو دست خود را بلند کن و بگو: أَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْئَلُكَ مَسْأَلَةَ الْمِسْكِينِ الْمُسْتَكِينِ، اَلْعَلِيلِ الذَّلِيلِ، اَلَّذي لَمْ يُرِدْ بِمَسْأَلَتِهِ غَيْرَكَ، فَإِنْ لَمْ تُدْرِكْهُ رَحْمَتُكَ‏ عَطِبَ، أَسْئَلُكَ أَنْ تُدَارِكَنِي بِلُطْفٍ مِنْكَ، وَأَنْتَ الَّذي لاَيَخِيبُ سَائِلُكَ، وَتُعْطِي الْمَغْفِرَةَ، وَتَغْفِرُ الذُّنُوبَ، فَلاَ أَكُونَنَّ يَا سَيِّدِي أَنَا أَهْوَنَ خَلْقِكَ‏ عَلَيْكَ، وَلاَ أَكُونُ أَهْوَنَ مَنْ وَفَدَ إِلَيْكَ بِابْنِ حَبِيبِكَ، فَإِنِّي أَمَّلْتُ وَرَجَوْتُ وَطَمِعْتُ وَزُرْتُ وَاغْتَرَبْتُ، رَجَاءً لَكَ أَنْ تُكَافِيَنِي، إِذْ أَخْرَجْتَنِي مِنْ‏ رَحْلِي، فَأَذِنْتَ لِي بِالْمَسِيرِ إِلَى هَذَا الْمَكَانِ، رَحْمَةً مِنْكَ، وَتَفَضُّلاً مِنْكَ، يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ. 

ای سرور من، با بار سنگینی از گناه به زیارت تو آمده‌ ام، به خدا تقرّب می‌جویم با کوچ کردنم به سوی تو و گریه ‌ام بر تو و ناله و حسرت و تأسفم و گریه‌ ام، و نمی ‌ترسم بر خودم به‌ امید اینکه تو برای من حجاب و تکیه گاه و پناهگاه و جایگاه ‌امن و شفیع و سپری در برابر آتش باشی فردای قیامت. و من از موالیان و ارادتمندان شما هستم که با دشمنان شما دشمن و با دوستان شما دوست هستم بر این عقیده زنده ‌ام و می ‌میرم و بر همین عقیده بر انگیخته می ‌شوم اگر خداوند بلند مرتبه بخواهد.
بدنم را به تعب افکنده، با اهل و عیالم وداع نموده، از منزلگاهم دور شده و در جوار شما آرزوی نجات دارم و امید دارم در ایام حکومت شما بازگشت را، و طمع دارم که به شما و جایگاه والای شما در بهشت پروردگارم به همراه پدران گذشته شما بنگرم.
 ای ابا عبد الله، ای حسین، ای پسر رسول خدا، آمده‌ام تو را شفیع نزد خدا قرار دهم، خداوندا همانا من شفیع خود به سوی تو قرار دادم فرزند حبیب تو را، فرشتگانی را که بر او ضجّه می‌زنند و گریه می ‌کنند و فریاد می‌ زنند، سستی نمی‌ کنند و خسته نمی‌ شوند و آن‌ها از خشیت تو بیمناکند و از عذاب تو حذر می‌نمایند، روزها آنان را تغییر نمی‌دهد و از طرف حیر (حرم امام حسین علیه السلام) نمی‌ گریزند و پیوسته فریاد می‌زنند و سرور و آقای آنان آنچه انجام می ‌دهند می ‌بیند، دیدگان آنان به طور متصل اشکبار است و خشک نمی‌ گردد و حزن ایشان شدید است به آتشی که خاموش نمی‌شود.


خداوندا از تو درخواست می‌کنم درخواست فقیر بی نوای ناتوان ذلیلی که از غیر تو هرگز درخواست نمی‌کند، اگر رحمت تو او را درنیابد هلاک می‌گردد، از تو می‌خواهم که به لطف خود مرا دریابی، و تو کسی هستی که سائل را نا امید نمی‌گردانی، مغفرت را عطا می‌کنی و گناهان را می‌آمرزی، پس نباشم ای آقای من از خوارترین خلق تو نزد تو و نباشم از پست ترین کسانی که به سوی تو کوچ کرده و روی آورده به وسیله پسر حبیبت، من آرزو و امید و طمع دارم و به زیارت آمده و غریب گشته ‌ام، امیدم به تو این است که پاداش می ‌دهی و کفایت می‌کنی مرا، چون مرا از خانه‌ام خارج نموده و اذن داده ‌ای که به‌این مکان محترم بیایم و این از باب رحمت تو و تفضّل تو بر من است ای بخشنده مهربان.

آنگاه آنچه می‌توانی در دعا کوشش کن و زیاد دعا کن سپس از محل سر پوشیده بیرون بیا و در مقابل قبور شهدا بایست و به آن‌ ها همه ‌اشاره کن و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ الْقُبُورِ مِنْ‏ أَهْلِ دِيَارٍ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ، فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ،اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْلِيَاءَ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا أَنْصَارَ اللهِ، وَأَنْصَارَ رَسُولِهِ، وَأَنْصَارَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ، وَأَنْصَارَ ابْنِ رَسُولِهِ، وَأَنْصَارَ دِينِهِ، أَشْهَدُ أَنَّكُمْ أَنْصَارُ اللهِ، كَمَا قَالَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ «وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِىٍّ قَاتَلَ مَعَهُ ‏رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا»(آل عمران: 146)، فَمَا ضَعُفْتُمْ، وَمَا اسْتَكَنْتُمْ، حَتَّى لَقِيتُمُ اللَهَ عَلَى سَبِيلِ‏ الْحَقِّ، صَلَّى اللَهُ عَلَيْكُمْ وَعَلَى أَرْوَاحِكُمْ وَأَبْدَانِكُمْ وَأَجْسَادِكُمْ، أَبْشِرُوا بِمَوْعِدِ اللهِ الَّذِي لاَ خُلْفَ لَهُ وَلاَ تَبْدِيلَ، إِنَّ اللَهَ لاَيُخْلِفُ وَعْدَهُ، وَاللَهُ‏ مُدْرِكٌ بِكُمْ ثَارَ مَا وَعَدَكُمْ.

أَنْتُمْ خَاصَّةُ اللهِ، اِخْتَصَّكُمُ اللَهُ لِأَبِي عَبْدِاللهِ، أَنْتُمُ الشُّهَدَاءُ، وَأَنْتُمُ‏ السُّعَدَاءُ، سَعَدْتُمْ عِنْدَ اللهِ، وَفُزْتُمْ بِالدَّرَجَاتِ مِنْ جَنَّاتٍ لاَيَطْعَنُ أَهْلُهَا وَلاَيَهْرَمُونَ، وَرَضُوا بِالْمُقَامِ في دَارِ السَّلاَمِ مَعَ مَنْ نَصَرْتُمْ، جَزَاكُمُ اللَّهُ ‏خَيْراً مِنْ أَعْوَانٍ، جَزَاءَ مَنْ صَبَرَ مَعَ رَسُولِ اللهِ‏ صلى الله عليه وآله وسلم، أَنْجَزَ اللَّهُ مَا وَعَدَكُمْ مِنَ الْكَرَامَةِ في جِوَارِهِ وَدَارِهِ، مَعَ النَّبِيّينَ وَالْمُرْسَلِينَ، وَأَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ وَقَائِدِ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ.

أَسْأَلُ اللَهَ الَّذِي حَمَلَنِي إِلَيْكُمْ، حَتَّى أَرَانِي مَصَارِعَكُمْ، أَنْ يُرِيَنِيكُمْ‏ عَلَى الْحَوْضِ رِوَاءً مُرْوِيِّينَ، وَيُرِيَنِي أَعْدَاءَكُمْ في أَسْفَلِ دَرْكٍ مِنَ ‏الْجَحِيمِ، فَإِنَّهُمْ قَتَلُوكُمْ ظُلْماً، وَأَرَادُوا إِمَاتَةَ الْحَقِّ، وَسَلَبُوكُمْ لِابْنِ‏ سُمَيَّةَ، وَابْنِ آكِلَةِ الْأَكْبَادِ، فَأَسْأَلُ اللَّهَ أَنْ يُرِيَنِيهِمْ ظِمَاءً مُظْمَئِينَ ‏مُسَلْسَلِينَ مُغَلْغَلِينَ، يُسَاقُونَ إِلَى الْجَحِيمِ.

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا أَنْصَارَ اللهِ، وَأَنْصَارَ ابْنِ رَسُولِهِ، مِنِّي مَا بَقِيتُ‏ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ، وَالسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ دَائِماً إِذَا فَنِيتُ وَبَلِيتُ لَهْفِي‏ عَلَيْكُمْ، أَيُّ مُصِيبَةٍ أَصَابَتْ كُلَّ مَوْلىً لِمُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، لَقَدْ عَظُمَتْ ‏وَخَصَّتْ وَجَلَّتْ وَعَمَّتْ مُصِيبَتُكُمْ، أَنَا بِكُمْ لَجَزِعٌ، وَأَنَا بِكُمْ لَمُوجَعٌ‏ مَحْزُونٌ، وَأَنَا بِكُمْ لَمُصَابٌ مَلْهُوفٌ، هَنِيئاً لَكُمْ مَا أُعْطِيتُمْ، وَهَنِيئاً لَكُمْ‏ مَا بِهِ حُيِّيتُمْ، فَلَقَدْ بَكَتْكُمُ الْمَلاَئِكَةُ وَحَفَّتْكُمْ، وَسَكَنَتْ مُعَسْكَرَكُمْ، وَحَلَّتْ مَصَارِعَكُمْ، وَقَدَّسَتْ وَصَفَّتْ بِأَجْنِحَتِهَا عَلَيْكُمْ، لَيْسَ لَهَا عَنْكُمْ‏ فِرَاقٌ إِلَى يَوْمِ التَّلاَقِ، وَيَوْمِ الْمَحْشَرِ وَيَوْمِ الْمَنْشَرِ، طَافَتْ عَلَيْكُمْ‏ رَحْمَةٌ مِنَ اللهِ، وَبَلَغْتُمْ بِهَا شَرَفَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ، أَتَيْتُكُمْ شَوْقاً، وَزُرْتُكُمْ خَوْفاً، أَسْأَلُ اللَهَ أَنْ يُرِيَنِيكُمْ عَلَى الْحَوْضِ، وَفِي الْجِنَانِ مَعَ‏الْأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِينَ، «وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقاً»(النساء: 69).

سلام بر شما و رحمت خدا و برکات او بر شما، سلام بر شما ای اهل قبور از اهل دیار مؤمنین، سلام بر شما به صبری که نمودید و چه خوب است سرانجام این سرای شما، سلام بر شما ای اولیای الهی، سلام بر شما ای یاوران خدا و یاوران رسول خدا و یاوران امیرالمؤمنین و یاوران فرزند رسول خدا و یاوران دین او، گواهی می ‌دهیم که شما یاران خدا هستید همان طور که خداوند عزیز و بزرگ مرتبه فرمود:
«چه بسیار پیامبرانی که دانشمندان الهی فراوانی به همراه آنان جنگیدند و در برابر آسیب ‌هایی که در راه خدا به آنان رسید سستی نورزیدند و ناتوان نشدند و سر تسلیم فرود نیاوردند».
پس ضعف از خود نشان ندادید و سر فرود نیاوردید تا خدا را در راه حق ملاقات نمودید. درود خدا بر شما و بر ارواح و ابدان و اجساد شما، بشارت باد شما را به وعده الهی که خلاف و دگرگونی در آن نیست، خداوند خلاف وعده نکند، و خدا دریافت کننده است به وسیله شما انتقام خونی را که وعده داده است.
شما برگزیده ‌های الهی هستید که خداوند شما را برای حضرت ابا عبد الله اختصاص داد، شما شهدا و سعادتمندانی هستید که نزد خدا سعادتمند شدید، و فائز گردیدید به درجات عالی بهشت که اهل آن پیر و فرسوده نمی‌شوند و خشنودند به اقامت در دار السلام با کسی که نصرت و یاری ‌اش نمودند. خداوند به شما پاداش دهد بهتر از پاداشی که به یاران می‌ دهد، پاداش کسانی که به همراه رسول خدا صلّی الله علیه وآله پایداری نمودند.
خداوند وفا کرد به وعده‌ ای که به شما داد، کرامت در جوارش و سرایش به همراه پیامبران و رسولان و امیرمؤمنان و پیشوای روسفیدان،
از خدایی که مرا به سوی شما رهسپار نمود تا محل زمین خوردن شما و مقتل شما را به من نشان داد می‌خواهم که شما را به من نشان دهد بر حوض کوثر در حالی که سیراب باشم، و دشمنان شما را به من نشان دهد در درک جهنم پایین ترین قسمت آن، زیرا که آنان از روی ظلم و ستم شما را کشتند و میراندن حق را اراده کردند و اموال شما را به غارت برای فرزند سمیّه و پسر هند جگر خوار بردند، از خدا می‌خواهم که آن‌ها را به من نشان دهد در حالی که تشنه ‌اند و به غل و زنجیر کشیده شده ‌اند و به سوی جهنّم کشیده می‌ شوند.
سلام بر شما ای یاران خداوند و ای یاران پسر رسول او، از طرف من مادامی که باقی هستم و شب و روز باقی است. سلام بر شما پیوسته و دائم زمانی که فانی شوم و پوسیده گردم، حسرت و افسوس و سوز دل من بر شما است، هر کدام از موالیان و اراتمندان محمّد و آل محمّد علیهم السلام به چه مصیبتی دچار شدند به راستی مصیبت شما بزرگ و مختص شما و گسترده است، من نسبت به شما جزع و بی تابی می‌کنم و به خاطر شما دردناک و محزون هستم، و در مصائب شما مصیبت دیده و دلسوخته ‌ام، گوارا باد بر شما آنچه به شما عطا شده، و گوارا باد بر شما آنچه به آن تحیت داده شده ‌اید، فرشتگان بر شما گریستند و اطراف شما را احاطه کردند و در لشکرگاه شما ساکن گردیدند و در فتلگاه شما فرود آمدند و تقدیس نمودند و بال‌های خود را بر شما گسترانیدند، از شما تا روز قیامت جدایی ندارند و روز حشر و هنگام نشر، گرد شما طواف می‌کنند و این رحمتی است از طرف پروردگار و شما به سبب آن به شرف دنیا و آخرت رسیدید، به سوی شما آمده‌ام از روی شوق و شما را زیارت نموده‌ام با ترس و بیم و هراس، از خدا می‌خواهم که شما را به من نشان دهد بر حوض و در بهشت به همراه پیامبران و رسولان، و شهیدان و صالحان و آن‌ها خوب رفیقانی هستند.

سپس در حائر دور بزن در حالی که می‌گویی:  يَا مَنْ إِلَيْهِ وَفَدْتُ، وَإِلَيْهِ خَرَجْتُ، وَبِهِ‏ اسْتَجَرْتُ، وَإِلَيْهِ قَصَدْتُ، وَإِلَيْهِ بِابْنِ نَبِيِّهِ تَقَرَّبْتُ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ‏ مُحَمَّدٍ، وَمُنَّ عَلَيَّ بِالْجَنَّةِ، وَفُكَّ رَقَبَتي مِنَ النَّارِ.
أَللَّهُمَّ ارْحَمْ غُرْبَتي، وَبُعْدَ دَارِي، وَارْحَمْ مَسِيري إِلَيْكَ، وَإِلَى ابْنِ‏ حَبِيبِكَ، وَأَقْلِبْنِي مُفْلِحاً مُنْجِحاً، قَدْ قَبِلْتَ مَعْذِرَتِي وَخُضُوعِي ‏وَخُشُوعِي عِنْدَ إِمَامِي وَسَيِّدِي وَمَوْلاَيَ، وَارْحَمْ صَرْخَتِي وَبُكَائِي، وَهَمِّي وَجَزَعِي، وَخُشُوعِي وَحُزْنِي، وَمَا قَدْ بَاشَرَ قَلْبِي مِنَ الْجَزَعِ ‏عَلَيْهِ، فَبِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ وَبِلُطْفِكَ لِي خَرَجْتُ إِلَيْهِ، وَبِتَقْوِيَتِكَ إِيَّايَ، وَصَرْفِكَ الْمَحْذُورَ عَنِّي، وَكَلاَئَتِكَ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لِي، وَبِحِفْظِكَ‏ وَكَرَامَتِكَ إِيَّايَ، وَكُلَّ بَحْرٍ قَطَعْتُهُ، وَكُلَّ وَادٍ وَفَلاَةٍ سَلَكْتُهَا، وَكُلَّ مَنْزِلٍ‏ نَزَلْتُهُ، فَأَنْتَ حَمَلْتَنِي فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ، وَأَنْتَ الَّذِي بَلَّغْتَنِي، وَوَفَّقْتَنِي ‏وَكَفَيْتَنِي، وَبِفَضْلٍ مِنْكَ وَوِقَايَةٍ بَلَغْتُ، وَكَانَتِ الْمِنَّةُ لَكَ عَلَيَّ في ذَلِكَ ‏كُلِّهِ، وَأَثَرِي مَكْتُوبٌ عِنْدَكَ، وَاسْمِي وَشَخْصِي، فَلَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا أَبْلَيْتَنِي، وَاصْطَنَعْتَ عِنْدِي.
أَللَّهُمَّ فَارْحَمْ قُرْبي مِنْكَ، وَمَقَامِي بَيْنَ يَدَيْكَ وَتَمَلُّقِي، وَاقْبَلْ مِنِّي ‏تَوَسُّلِي إِلَيْكَ بِابْنِ حَبِيبِكَ وَصَفْوَتِكَ، وَخِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ، وَتَوَجُّهِي ‏إِلَيْكَ، وَأَقِلْنِي عَثْرَتِي، وَاقْبَلْ عَظِيمَ مَا سَلَفَ مِنِّي، وَلاَيَمْنَعْكَ مَا تَعْلَمُ ‏مِنِّي مِنَ الْعُيُوبِ وَالذُّنُوبِ، وَالْإِسْرَافِ عَلَى نَفْسِي، وَإِنْ كُنْتَ لِي مَاقِتاً فَارْضَ عَنِّي، وَإِنْ كُنْتَ عَلَيَّ سَاخِطاً فَتُبْ عَلَيَّ، إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ.
أَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي وَلِوالِدَيَّ، وَ«ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيراً»
(الاسراء: 24)، وَاجْزِهِمَا عَنِّي خَيْراً. أَللَّهُمَّ اجْزِهِمَا بِالْإِحْسَانِ إِحْسَاناً، وَبِالسَّيِّئَاتِ ‏غُفْرَاناً. أَللَّهُمَّ أَدْخِلْهُمَا الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِكَ، وَحَرِّمْ وُجُوهَهُمَا عَنْ عَذَابِكَ، وَبَرِّدْ عَلَيْهِمَا مَضَاجِعَهُمَا، وَافْسَحْ لَهُمَا في قَبْرَيْهِمَا، وَعَرِّفْنِيهِمَا في ‏مُسْتَقَرٍّ مِنْ رَحْمَتِكَ، وَجِوَارِ حَبِيبِكَ مُحَمَّدٍ صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ.
(1)
ای کسی که به سویش سفر کرده ‌ام و به سوی او خارج گشته‌ ام و به او پناه آورده‌ام و به جانب او قصد کرده و به سویش به واسطه پسر پیامبرش تقرب جسته ‌ام، بر محمّد و آل محمّد درود فرست و بر من به بهشت منّت گذار و از آتش رهایی بخش.
خداوندا به غربت من و دور شدن از سرایم ترحم نما، به واسطه سیر و سفرم به سوی تو و پسر حبیبت بر من رحم کن و بازگردان مرا رستگار و موفق در حالی که عذرخواهی مرا پذیرفته و خضوع و خشوعم را نزد امام و سرور و مولایم مورد قبول قرار داده باشی، به فریاد و گریه و اندوه و بی تایی و خشوع و خضوع من ترحم فرما، و به بی تابی و جزعی که به قلبم روی آورده رحم کن.
به نعمتت بر من و به لطفتت به من به سوی او از منزل خارج شده، تو مرا تقویت نموده و مشکلات و موانع را از من دور ساخته ‌ای و در شب و روز مرا نگهداری نموده و مورد کرامت قرار داده ‌ای، هر دریایی را که شکافته و هر دیاری که رفته و هر صحرایی را که طی کرده‌، و هر منزلی که فرود آمده ‌ام به عنایت تو بوده است، تو مرا در خشکی و دریا بر مرکب نشاندی و تو من را به مقصد رساندی و توفیق دادی و کفایت نمودی، و به فضل تو و حفظ تو رسیدم، و منت برای تو بر من است در همه این امور، و اثر من نزد تو مکتوب است و نام من و شخص من، تو سزاوار حمد و ستایشی بر الطافی که به من نموده و احسانی که به من کرده‌ای.
خداوندا به قرب من نسبت به تو و ایستادنم در پیشگاهت و التماسم رحم کن، و بپذیر  از من توسلم را به سوی تو به واسطه فرزند حبیبت و برگزیده و اختیار شده ات از میان خلق، وروی آوردنم به سوی تو، و از لغزش‌ هایم درگذر، و گناهان بزرگی که در گذشته از من سرزده عفو کن، و تو را بازندارد آنچه می‌دانی از عیوب من و گناهان من و ظلم‌هایی که بر خود روا داشته‌ ام، و اگر از من در غضب هستی از من راضی شو، و اگر بر من خشمگین هستی توبه‌ ام را بپذیر، که تو بر هر چیز قادر و توانایی.
خداوندا مرا و پدر و مادرم را بیامرز و به آن دو رحم کن همان طور که مرا در کودکی تربیت نمودند و به آن‌ها ازطرف من پاداش نیکو مرحمت فرما، در مقابل احسان آن‌ها به ایشان احسان فرما و در برابر بدی‌های آن‌ها غفران خود را شامل حالشان فرما، خداوندا به رحمتت آن‌ها را وارد بهشت فرما و چهره آنان را بر عذابت حرام گردان و آرامگاه آنان را برایشان لذت بخش گردان، در قبرشان برای آن‌ها توسعه بده و بین من و آنان آشنایی بر قرار کن در قرارگاه رحمتت و جوار حبیبت حضرت محمّد ـ که درود خدا بر او و خاندانش باد ـ.

(1) کامل الزیارات: 393 ح 23.




 

    بازدید : 15570
    بازديد امروز : 3403
    بازديد ديروز : 19532
    بازديد کل : 128824102
    بازديد کل : 89502025