امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(۲) زیارت دوّم

(۲)

زیارت دوّم


در مزار کبیر آمده است: زمانی که به سرزمین کربلا وارد شدی در کنار نهر علقمه فرود آی، سپس لباس سفرت را بیرون آور و غسل زیارت مستحب بجای آور، و این نیت را برای این غسل به قلبت مرور بده: «غسل می‌ کنم غسل زیارت امام حسین علیه السلام مستحبی قربة الی الله» و نیت مقارن با انجام غسل باشد و بگو در حالی که غسل می‌ کنی:

بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ، وَفي سَبِيلِ اللهِ، وَعَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ‏ عَلَيْهِ وَآلِهِ. أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَطَهِّرْ قَلْبِي، وَزَكّ‏ عَمَلِي، وَنَوِّرْ بَصَرِي، وَاجْعَلْ غُسْلِي هَذَا طَهُوراً وَحِرْزاً، وَشِفَاءً مِنْ كُلّ‏دَاءٍ وَسُقْمٍ وَآفَةٍ وَعَاهَةٍ، وَمِنْ شَرِّ مَا أَحْذَرُ، إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ.

أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاغْسِلْنِي مِنَ الذُّنُوبِ كُلِّهَا، وَالْآثَامِ وَالْخَطَايَا، وَطَهِّرْ جِسْمِي وَقَلْبِي مِنْ كُلِّ آفَةٍ يُمْحَقُ بِهَا دِينِي، وَاجْعَلْ عَمَلي خَالِصاً لِوَجْهِكَ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.

أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاجْعَلْهُ لِي شَاهِداً يَوْمَ حَاجَتِي‏ وَفَقْرِي وَفَاقَتِي، إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ.

به نام خدا و به کمک خدا و در راه خدا و بر آیین رسول خدا ـ که درود خدا بر او و خاندانش باد ـ خداوندا بر محمّد و آل محمّد درود فرست قلبم را پاک و عملم را پاکیزه گردان و دیدگانم را روشنایی بخش، و این غسل مرا پاک کننده و امان و شفای هر درد و بیماری و آفت و عیب و نگهدارنده از شرّ آنچه از آن حذر می‌ کنم قرار بده، که تو بر هر چیز توانایی.
خداوندا بر محمّد و آل محمّد درود فرست، مرا از تمام گناهانم و لغزش‌ ها و خطاهایم شستشو بده و جسم و قلب مرا از هر آفتی که دینم با آن نابود می‌گردد پاک بگردان و عملم را خالص برای خودت قرار بده، ای مهربان ترین مهربانان.
خداوندا بر محمّد و آل محمّد درود فرست و آن را برای من در روز نیاز و فقر و تهی دستی ام شاهد قرار بده که تو بر هر چیز توانایی.

پس سورۀ قدر را بخوان و وقتی از غسل فارغ شدی لباس پاکی بپوش، سپس رو به طرف حرم مطهر نما ـ که بر ساکن او سلام باد ـ با آرامش و وقار و فروتنی و ذلّت در حالی که الله اکبر، الحمد لله، سبحان الله، و استغفر الله می‌ گویی و زیاد صلوات بر پیامبر و خاندان پاک او می ‌فرستی.

درب ورودی حرم :

وقتی به درب ورودی حرم مطهّر رسیدی قدری درنگ کن و چهار مرتبه تکبیر بگو، سپس بگو:

أَللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا مَقَامٌ أَكْرَمْتَنِي بِهِ وَشَرَّفْتَني. أَللَّهُمَّ فَأَعْطِنِي فِيهِ رَغْبَتي، عَلَى حَقِيقَةِ إِيمَانِي بِكَ وَبِرَسُولِكَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ.

خداوندا این جایگاهی است که به واسطۀ آن مرا گرامی داشتی و شرافت بخشیدی، خداوندا پس عطا کن مرا در آن رغبتم را بر حقیقت ایمانم به تو و به رسولت ـ که درود بر او باد ـ

سپس پای راست خود را پیش از پای چپ داخل بگذار و بگو:

بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ وَفي سَبِيلِ اللهِ، وَعَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ‏ وَآلِهِ. أَللَّهُمَّ «أَنْزِلْنِي مُنْزَلاً مُبَارَكاً وَأَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ»(1).

به نام خدا و به کمک خدا و در راه خدا و بر آيين رسول خدا ـ که درود خدا بر او و خاندانش باد ـ خداوندا مرا در منزل مبارکي فرود آور که تو بهترين فرود آورندگاني.

سپس راه برو تا داخل صحن شوی، وقتی داخل صحن شدی چهار مرتبه تکبیر بگو و روی به قبله کن و دست‌هایت را بالا ببر و بگو:

أَللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ تَوَجَّهْتُ، وَإِلَيْكَ خَرَجْتُ، وَإِلَيْكَ وَفَدْتُ، وَلِخَيْرِكَ‏ تَعَرَّضْتُ، وَبِزِيَارَةِ حَبِيبِ حَبِيبِكَ إِلَيْكَ تَقَرَّبْتُ. أَللَّهُمَّ فَلاَ تَمْنَعْنِي خَيْرَ مَا عِنْدَكَ لِشَرِّ مَا عِنْدِي. أَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي، وَكَفِّرْ عَنِّي سَيِّئَاتِي، وَحُطَّ عَنِّي خَطِيئَاتِي، وَاقْبَلْ حَسَنَاتِي.

خداوندا همانا من به سوی تو روی آورده و به سوی تو خارج گشته و به سوی تو کوچ کرده و خود را در معرض خیر تو قرار دادم، و با زیارت حبیب حبیب تو به سوی تو تقرّب جستم، خداوندا مرا باز مدار از خیری که نزد تو است به خاطر بدی و شرّی که نزد من است، خداوندا گناهانم را بیامرز و از بدی‌های من چشم پوشی فرما، و خطاهایم را فروریز و خوبی‌های مرا بپذیر.

سپس بخوان سورۀ حمد و معوذتین و «قل هو اللّه احد» و «إنّا انزلناه» و «آیة الکرسی» و آیات آخر سور حشر را:

«لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ ‏خَاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْيَةِ اللهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ‏ يَتَفَكَّرُونَ × هُوَ اللَهُ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ ‏الرَّحِيمُ × هُوَ اللَهُ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلاَمُ الْمُؤْمِنُ ‏الْمُهَيْمِنُ الْعَزيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ × هُوَ اللَهُ ‏الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى يُسَبِّحُ لَهُ مَا في السَّمَاوَاتِ ‏وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ».(2)

اگر این قرآن را بر کوهی نازل می‌ کردیم می‌دیدی که از ترس پروردگار خاشع گشته و از هم می‌ پاشد و این مثل‌ ها را برای مردم می‌زنیم شاید در آن بیندیشند * او خدایی است که معبودی جز او نیست، او دانای آشکار و نهان و بخشندۀ مهربان است * او خدایی است که معبودی جز او نیست، فرمانروا و منزه از هر عیب، سلامت و ایمنی بخش، مراقب و شکست ناپذیر، جبران کننده و شایسته عظمت و بزرگ است، خداوند منزّه است از آنچه شریک او قرار می‌دهند. او است خداوند، آفریننده، پدید آورنده و صورتگر، برای او نام‌های نیکو است، آنچه در آسمان‌ها و زمین است تسبیح گوی او هستند و او عزیز و حکیم است.

و دو رکعت نماز به عنوان تحیّت حرم مطهر بخوان و برای نیت آن به قلبت می ‌گذرانی که «نماز تحیّت حرم مطهّر می ‌خوانم مستحب قربةً الی اللّه» و هنگامی که از آن فارغ گشتی و تسبیحات گفتی، بگو:

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْوَاحِدِ فِي الْأُمُورِ كُلِّهَا، خَالِقِ الْخَلْقِ، لَمْ يَعْزُبْ عَنْهُ شَيْ‏ءٌ مِنْ أُمُورِهِمْ، عَالِمِ كُلِّ شَيْ‏ءٍ بِغَيْرِ تَعْلِيمٍ، وَصَلَوَاتُ اللهِ وَصَلَوَاتُ‏ مَلاَئِكَتِهِ وَأَنْبِيَائِهِ وَرُسُلِهِ وَجَمِيعِ خَلْقِهِ، وَسَلاَمُهُ وَسَلاَمُ جَمِيعِ خَلْقِهِ‏ عَلَى مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى وَأَهْلِ بَيْتِهِ.

اَلْحَمْدُ لِلهِ الَّذِي بِنِعْمَتِهِ تَتِمُّ الصَّالِحَاتِ، اَلْحَمْدُ لِلهِ الَّذِي أَنْعَمَ عَلَيَّ، وَعَرَّفَنِي فَضْلَ مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ، صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمْ، وَرَحْمَةُ اللهِ‏ وَبَرَكَاتُهُ.

أَللَّهُمَّ أَنْتَ خَيْرُ مَنْ وَفَدَ إِلَيْهِ الرِّجَالُ، وَشُدَّتْ إِلَيْهِ الرِّحَالُ، وَأَنْتَ يَا سَيِّدِي أَكْرَمُ مَأْتِيٍّ، وَأَكْرَمُ مَزُورٍ، وَقَدْ جَعَلْتَ لِكُلِّ آتٍ تُحْفَةً، فَاجْعَلْ ‏تُحْفَتِي بِزِيَارَةِ قَبْرِ وَلِيِّكَ وَابْنِ بِنْتِ نَبِيِّكَ، وَحُجَّتِكَ عَلَى خَلْقِكَ، فَكَاكَ‏ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ.

أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَتَقَبَّلْ عَمَلِي، وَاشْكُرْ سَعْيِي، وَارْحَمْ مَسِيرِي مِنْ أَهْلِي بِغَيْرِ مَنٍّ مِنِّي عَلَيْكَ، بَلْ لَكَ الْمَنُّ عَلَيَّ، إِذْ جَعَلْتَ لِيَ السَّبِيلَ إِلَى زِيَارَةِ وَلِيِّكَ، وَعَرَّفْتَنِي فَضْلَهُ، وَحَفِظْتَني حَتَّى بَلَّغْتَني.

أَللَّهُمَّ وَقَدْ أَتَيْتُكَ وَأَمَّلْتُكَ، فَلاَتُخَيِّبْ أَمَلي، وَلاَتَقْطَعْ رَجَائي، وَاجْعَلْ ‏مَسِيري هَذَا كَفَّارَةً لِمَا قَبْلَهُ مِنْ ذُنُوبِي، وَرِضْوَاناً تُضَاعِفُ بِهِ حَسَنَاتِي، وَسَبَباً لِنَجَاحِ طَلِبَاتِي، وَطَرِيقاً لِقَضَاءِ حَوَائِجي، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.

أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاجْعَلْ سَعْيي مَشْكُوراً، وَذَنْبي ‏مَغْفُوراً، وَعَمَلي مَقْبُولاً، وَدُعَائي مُسْتَجَاباً، إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ.أَللَّهُمَّ إِنِّي أَرَدْتُكَ فَأَرِدْني، وَأَقْبَلْتُ بِوَجْهي إِلَيْكَ فَلاَ تُعْرِضْ عَنِّي، وَقَصَدْتُكَ فَتَقَبَّلْ مِنِّي، وَإِنْ كُنْتَ لِي مَاقِتاً فَارْضَ عَنِّي، وَارْحَمْ تَضَرُّعِي ‏إِلَيْكَ وَلاَتُخَيِّبْني.(3)

حمد و ستایش سزاوار خداوندی است که در تمام امور یکتا است، آفریننده خلق است، از او چیزی از امور آن‌ها پنهان نیست به هر چیز عالم است بدون تعلیم، درود خدا و درود ملائکه و پیامبران و رسولان و تمام مخلوقات و سلام او و سلام تمام مخلوقات بر حضرت محمّد مصطفی و اهل بیت آن حضرت.
حمد و ستایش سزاوار خداوندی است که به نعمتش شایسته‌ ها را به کمال رسانید، حمد و ستایش سزاوار خداوندی است که نعمت بخشید بر من، و فضیلت حضرت محمّد و اهل بیتش را به من شناساند، درود خدا بر او و بر آنان و رحمت خدا و برکات او.
خداوندا تو بهترین کسی هستی که ‌اشخاص به سوی او کوچ کنند و بار سفر به سوی او ببندند، و تو ای سرور من، گرامی ترین کسی هستی که نزد او می‌آیند و تو گرامی ترین زیارت شده ‌ای، و تو برای هر کسی که آید تحفه ‌ای قرار داده‌ای، تحفۀ مرا به واسطه زیارت قبر ولیت و پسر دختر پیامبرت و حجّتت بر خلق رهایی من از آتش قرار بده.
خداوندا بر محمّد و آل محمّد درود فرست و عملم را بپذیر و سعی و تلاشم را پاداش ده، و این سیر و سفرم به سوی تو را مورد ترحم قرار بده، بدون اینکه من منّتی بر تو داشته باشم، بلکه برای تو است منّت بر من، زیرا برای من راه را به سوی زیارت ولیّت قرار دادی و فضل او را به من شناساندی، و مرا حفظ  کردی تا آنکه به مقصد رساندی.
خداوندا من آمده ‌ام و به تو امیدوارم، پس آرزوی مرا ناکام و امید مرا قطع مکن و قرار بده این آمدنم را کفاره گناهان گذشته ‌ام و رضایتی که حسناتم را دو چندان کند و سببی برای رسیدن به خواسته ‌هایم و راهی برای برآمدن حاجت‌ هایم، ای مهربان ترین مهربانان.
خداوندا بر محمّد و آل محمّد درود فرست، و سعی و تلاشم را پاداش داده شده و گناهم را آمرزیده شده و عملم را پذیرفته شده و دعایم را به اجابت رسیده قرار بده، که تو بر هر چیز توانایی.
خداوندا من تو را اراده نموده ‌ام پس تو نیز مرا اراده نما، و من به تو روی آورده ‌ام پس روی از من مگردان، و تو را قصد نموده ‌ام پس از من بپذیر، و اگر از من غضبناکی پس راضی شو از من، به ناله و زاری من به درگاهت رحم کن و مرا محروم مگردان.


(1) المؤمنون: 29.

(2) الحشر: 21 - 24.

(3) مزار کبیر : 370 .

 





 

    بازدید : 15273
    بازديد امروز : 6312
    بازديد ديروز : 45443
    بازديد کل : 128481605
    بازديد کل : 89330752