امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(۴) زیارت چهارم

(۴)

زیارت چهارم


ابن قولویه رحمه الله به سند خود از حسن بن عطیه و او از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمودند:

هنگامی که وارد حائر شدی بگو:

أَللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا مَقَامٌ أَكْرَمْتَنِي(1) بِهِ، وَشَرَّفْتَنِي بِهِ. أَللَّهُمَّ فَأَعْطِنِي فِيهِ ‏رَغْبَتِي عَلَى حَقِيقَةِ إِيمَانِي بِكَ وَبِرُسُلِكَ، سَلاَمُ اللهِ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ‏ اللهِ، وَسَلاَمُ مَلاَئِكَتِهِ فِيمَا تَرُوحُ وَتَغْتَدِي بِهِ، اَلرَّائِحَاتُ الطَّاهِرَاتُ‏ الطَّيِّبَاتُ لَكَ وَعَلَيْكَ، وَسَلاَمٌ عَلَىَ مَلاَئِكَةِ اللهِ الْمُقَرَّبِينَ، وَسَلاَمٌ عَلَى ‏الْمُسَلِّمِينَ لَكَ بِقُلُوبِهِمُ، اَلنَّاطِقِينَ لَكَ بِفَضْلِكَ بِأَلْسِنَتِهِمْ، أَشْهَدُ أَنَّكَ ‏صَادِقٌ صِدِّيقٌ صَدَقْتَ فِيمَا دَعَوْتَ إِلَيْهِ، وَصَدَقْتَ فِيمَا أَتَيْتَ بِهِ، وَأَنَّكَ ‏ثَارُ اللهِ فِي الْأَرْضِ مِنَ الدَّمِ، اَلَّذِي لاَيُدْرَكُ ثَارُهُ(2) مِنَ الْأَرْضِ إِلاَّ بِأَوْلِيَائِكَ. أَللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَيَّ مَشَاهِدَهُمْ وَشَهَادَتَهُمْ، حَتَّى تُلْحِقَنِي بِهِمْ، وَتَجْعَلَنِي لَهُمْ فَرَطاً وَتَابِعاً فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ.

خداوندا این جایگاهی است که مرا بدان کرامت و شرافت بخشیدی، خداوندا عطا کن مرا در آن رغبتم را در حالی که بر حقیقت ایمان به تو و فرستادگانت باشم، سلام خدا بر تو ای فرزند رسول خدا ـ سلام ملائکه اش در هر شامگاهان و صبحگاهان با رائحه‌ای پاک و پاکیزه برای تو و بر تو، و سلام بر فرشتگان مقرّب خداوند، و سلام بر کسانی که قلوب آن‌ها تسلیم تو و زبانشان به فضل تو گویا است، شهادت می‌دهم که تو صادق و صدّیق هستی، در آنچه به آن دعوت کردی راست گفتی و در آنچه آوردی و انجام دادی راست گفتی، و تو خون خدا در زمین هستی که خونخواهی نمی‌شود و انتقام آن گرفته نمی‌شود مگر به وسیله اولیاء تو، خداوندا محلّ شهادت ایشان و شهادتشان را محبوب من گردان تا آنکه مرا به آنان ملحق سازی و مرا برای آنان پیشی گیرنده و تابع در دنیا و آخرت قرار بده.

سپس کمی راه برو و هفت تکبیر بگو و پس از آن در مقابل قبر مبارک بایست و بگو:

سُبْحَانَ الَّذي سَبَّحَ لَهُ الْمُلْكُ وَالْمَلَكُوتُ، وَقُدِّسَتْ بِأَسْمَائِهِ جَمِيعُ‏ خَلْقِهِ، وَسُبْحَانَ اللهِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ، رَبِّ الْمَلاَئِكَةِ وَالرُّوحِ. أَللَّهُمّ ‏اكْتُبْنِي في وَفْدِكَ إِلَى خَيْرِ بُقَاعِكَ، وَخَيْرِ خَلْقِكَ. أَللَّهُمَّ الْعَنِ الْجِبْتَ ‏وَالطَّاغُوتَ، وَالْعَنْ أَشْيَاعَهُمْ وَأَتْبَاعَهُمْ. أَللَّهُمَّ أَشْهِدْنِي مَشَاهِدَ الْخَيْرِ كُلَّهَا، مَعَ أَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكَ. أَللَّهُمَّ تَوَفَّنِي مُسْلِماً، وَاجْعَلْ لي قَدَمَ(3) صِدْقٍ، مَعَ الْبَاقِينَ الْوَارِثِينَ، الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ(4)، هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ مِنْ‏ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ.

پاک و منزه است آنکه ملک و ملکوت (عالم ناسوت و لاهوت) برای او تسبیح گویند و تمامی خلق او به نام‌های او تقدیس شوند، پاک و منزه است خداوندی که فرمانروا است و از هر عیب و نقصی منزه است، پروردگار فرشتگان و روح، خداوندا مرا بنویس در مسافرینت به بهترین بقاع و اماکن و بهترین خلق و آفریده ات، خدایا جبت و طاغوت و پیروان و متابعان آنان را لعنت کن، خدایا مرا در همۀ مشاهد خیر حاضر گردان با اهل بیت پیامبرت، خداوندا مرا مسلمان بمیران، و قرار بده برای من قدم صدق (شاید به معنای همراهی صادقانه باشد) با آنانکه باقی هستند و بهشت فردوس را به ارث می‌برند و در آن جاودان خواهند بود از بندگان صالح و شایسته ات.

سپس پنج تکبیر بگو و بعد از آن کمی راه برو و بگو:

أَللَّهُمَّ إِنِّي بِكَ مُؤْمِنٌ، وَبِوَعْدِكَ مُوقِنٌ. أَللَّهُمَّ اكْتُبْ لِي إِيمَاناً، وَثَبِّتْهُ ‏فِي قَلْبِي. أَللَّهُمَّ اجْعَلْ مَا أَقُولُ بِلِسَانِي حَقِيقَتَهُ في قَلْبِي، وَشَرِيعَتَهُ في‏ عَمَلِي. أَللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِمَّنْ لَهُ مَعَ الْحُسَيْنِ ‏عليه السلام قَدَمُ ثَبَاتٍ، وَأَثْبِتْنِي فِيمَنِ ‏اسْتُشْهِدَ مَعَهُ.

خداوندا همانا من به تو ایمان دارم و به وعده ات یقین دارم، خداوندا برای من ایمان را بنویس و در قلب من ثابت گردان، خداوندا آنچه را به زبان می‌گویم حقیقت آن را در قلبم و آیین آن را در عملم قرار بده، خداوندا مرا قرار بده از کسانی که به همراه امام حسین علیه السلام ثابت قدم اند و ثابت گردان مرا در کسانی که با آن حضرت به شهادت رسیدند.

سپس سه تکبیر بگو و دو دستت را بالا ببر تا آنکه بر روی قبر بگذاری، آنگاه بگو:

أَشْهَدُ أَنَّكَ طُهْرٌ طَاهِرُ، مِنْ طُهْرٍ طَاهِرٍ، طَهُرْتَ وَطَهُرَتْ بِكَ الْبِلاَدُ، وَطَهُرَتْ أَرْضٌ أَنْتَ بِهَا، وَطَهُرَ حَرَمُكَ. أَشْهَدُ أَنَّكَ أَمَرْتَ بِالْقِسْطِ وَالْعَدْلِ، وَدَعَوْتَ إِلَيْهِمَا، وَأَنَّكَ ثَارُ اللهِ في أَرْضِهِ، حَتَّى يَسْتَثِيرُ لَكَ مِنْ‏ جَمِيعِ خَلْقِهِ.

شهادت می ‌دهم که تو عین پاکی و پاک بوده و از عین پاکی و پاک متولّد شده‌ای، تو پاکی و شهرها به واسطه تو پاک گشته اند و زمینی که تو در آن هستی پاک می ‌باشد و پاک است حرم تو، شهادت می‌دهم که تو به عدل و داد امر فرموده‌ای و مردم را به آن فراخوانده‌ای و تو خون خدا در زمین می‌باشی تا خونخواهی می‌کند برای تو از تمام خلق.

سپس دو گونه ات را بر قبر بگذار سپس بنشین و آنچه می‌خواهی خدا را یاد کن و ذکر بگو و در آنچه می‌خواهی به خدا روی آور، سپس بازگرد و دو دست را در پایین پای آن حضرت بگذار و بگو:

صَلَوَاتُ اللهِ عَلَى رُوحِكَ وَعَلَى بَدَنِكَ، صَدَقْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ ‏الْمُصَدَّقُ، وَقَتَلَ اللَهُ مَنْ قَتَلَكَ بِالْأَيْدِي وَالْأَلْسُنِ.
درود و رحمت خدا بر روان پاک و جسم شریفت، راست گفتی و تو صادق و تصدیق شده‌ای، خدا بکشد آن را که با دست و زبان تو را کشت.

سپس رو به سوی حضرت علی اکبر فرزند آن حضرت علیهما السلام کن و آنچه دوست داری بگو، سپس بایست در مقابل قبور شهدا و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الشُّهَدَاءُ، أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ وَنَحْنُ لَكُمْ تَبَعٌ، أَبْشِرُوا بِمَوْعِدِ اللهِ الَّذِي لاَ خُلْفَ لَهُ، اَللَهُ مُدْرِكٌ لَكُمْ وِتْرَكُمْ، وَمُدْرِكٌ بِكُمْ فِي ‏الْأَرْضِ عَدُوَّهُ، أَنْتُمْ سَادَةُ الشُّهَدَاءِ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ.

سلام بر شما ای شهیدان، شما بر ما پیشی گیرنده و ما تابع شما هستیم، بشارت باد شما را به وعده الهی که در آن هیچگونه تخلّفی نیست خدا برای شما خون خواهی خواهد کرد و به وسیله شما از دشمن شما در زمین انتقام خواهد گرفت، شما سرور شهیدان در دنیا و آخرت هستید.

سپس قبر را پیش روی خود قرار بده و آنچه می‌خواهی نماز بخوان، سپس بگو:

جِئْتُ وَافِداً إِلَيْكَ، وَأَتَوَسَّلُ إِلَى اللَهِ بِكَ في جَمِيعِ حَوَائِجِي، مِنْ أَمْرِ دُنْيَايَ وَآخِرَتِي، بِكَ يَتَوَسَّلُ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللهِ فِي حَوَائِجِهِمْ، وَبِكَ‏ يُدْرِكُ عِنْدَ اللهِ أَهْلُ التِّرَاتِ طَلِبَتَهُمْ.
آمده ام در حالی که به سوی تو کوچ کرده ام و به وسیله تو در تمام حوائجم از امور دنیوی و اخروی به خدا توسل می‌جویم و همه متوسلین در حوائج خود به وسیله تو به خدا توسل می‌جویند، و به وسیله تو صاحبان میراث طلب خود را نزد خداوند دریافت می کنند.

سپس یازده مرتبه پشت سر هم تکبیر بگو در گفتن آن‌ها عجله نکن، سپس اندکی راه برو و آنگاه در مقابل قبله بایست و بگو:

اَلْحَمْدُ لِلهِ الْوَاحِدِ الْمُتَوَحِّدِ فِي الْأُمُورِ كُلِّهَا، خَلَقَ الْخَلْقَ فَلَمْ يَغِبْ‏ شَيْ‏ءٌ مِنْ أُمُورِهِمْ عَنْ عِلْمِهِ، فَعَلَّمَهُ بِقُدْرَتِهِ، ضَمِنَتِ الْأَرْضُ وَمَنْ عَلَيْهَا دَمَكَ وَثَارَكَ، يَابْنَ رَسُولِ اللهِ، صَلَّى اللَهُ عَلَيْكَ. أَشْهَدُ أَنَّ لَكَ مِنَ اللهِ‏ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَالْفَتْحِ، وَأَنَّ لَكَ مِنَ اللهِ الْوَعْدَ الصَّادِقَ في هَلاَكِ‏ أَعْدَائِكَ، وَتَمَامَ مَوْعِدِ اللهِ إِيَّاكَ. أَشْهَدُ أَنَّ مَنْ تَبِعَكَ الصَّادِقُونَ، اَلَّذِينَ‏ قَالَ اللهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَىَ فيهِمْ، «أُولَئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَالشُّهَدَاءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَنُورُهُمْ»(5).
حمد و سپاس سزاوار خداوندی است که یگانه است در تمام امور یکتا است، خلق را آفرید و چیزی از امور آنان از علم او پنهان نمی‌باشد، پس با قدرتش آن را می‌داند، زمین و هر کس بر روی آن است خون تو را و خونخواهی تو را ضامن گشته اند، ای فرزند رسول خدا، درود خدا بر تو باد، شهادت می‌دهم که برای تو از جانب خدا است آنچه وعده کرده تو را از نصرت و پیروزی، و همانا برای تو از جانب خدا است وعده صادقی در هلاکت و نابودی دشمنانت، و تمام نمودن وعده‌اش، شهادت می‌دهم که پیروان تو راستگویان هستند که خداوند تبارک و تعالی دربارۀ آنان فرموده است: «آن‌ها همان راستگویان و شهدا نزد پروردگارشان هستند و برای آنان پاداش آنان و نور آنان می‌باشد».

سپس هفت تکبیر بگو، سپس اندکی راه برو و آنگاه رو به قبر کن و بگو:

«اَلْحَمْدُ لِلهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَلَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ»(6) ، وَخَلَقَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيراً، أَشْهَدُ أَنَّكَ دَعَوْتَ إِلَى اللهِ وَإِلَى رَسُولِهِ، وَوَفَيْتَ لِلهِ بِعَهْدِهِ، وَقُمْتَ لِلهِ بِكَلِمَاتِهِ، وَجَاهَدْتَ في سَبِيلِ اللهِ حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ، لَعَنَ اللهُ أُمَّةً قَتَلَتْكَ، وَلَعَنَ اللَهُ أُمَّةً ظَلَمَتْكَ، وَلَعَنَ اللَهُ أُمَّةً خَذَلَتْكَ، وَلَعَنَ اللَهُ أُمَّةً خَدَعَتْكَ.(7)

أَللَّهُمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ بِالْوِلاَيَةِ لِمَنْ وَالَيْتَ، وَوَالَتْهُ رُسُلُكَ، وَأَشْهَدُ بِالْبَرَاءَةِ مِمَّنْ بَرِئْتَ مِنْهُ، وَبَرِئَتْ مِنْهُ رُسُلُكَ. أَللَّهُمَّ الْعَنِ الَّذِينَ كَذَّبُوا رُسُلَكَ، وَهَدَمُوا كَعْبَتَكَ، وَحَرَّفُوا كِتَابَكَ، وَسَفَكُوا دِمَاءَ أَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكَ، وَأَفْسَدُوا في بِلاَدِكَ، وَاسْتَذَلُّوا عِبَادَكَ. أَللَّهُمَّ ضَاعِفْ عَلَيْهِمُ(8) الْعَذَابَ ‏فِيمَا جَرَى مِنْ سُبُلِكَ وَبَرِّكَ وَبَحْرِكَ. أَللَّهُمَّ الْعَنْهُمْ في مُسْتَسِرِّ السَّرَائِرِ، وَظَاهِرِ الْعَلاَنِيَةِ في أَرْضِكَ وَسَمَائِكَ.

حمد و سپاس خدای را که فرزندی نگرفت و برای او شریکی در پادشاهی نمی ‌باشد» هر چیزی را آفرید و برای او مقدراتی قرار داد. شهادت می‌دهم که تو به سوی خدا و به سوی رسول او دعوت نمودی، و برای خدا به عهد او وفا نمودی و قیام کردی برای خدا به کلمات او و نشانه‌هایش، و در راه خدا جهاد کردی تا دار فانی را وداع گفتی. خداوند لعنت کند گروهی را که تو را کشتند، و خدا لعنت کند گروهی را که به تو ظلم کردند، و خدا لعنت کند گروهی را که تو را رها کردند و یاری ننمودند، و خدا لعنت کند گروهی را که با تو از درِ نیرنگ وارد شدند.
خداوندا تو را شاهد می‌گیرم که من ولایت دارم برای کسی که او را ولی قرار دادی و رسولانت او را ولی قرار داده اند و شهادت می‌دهم به برائت و بیزاری نسبت به کسی که تو از او بیزاری و رسولانت از او بیزار هستند، خداوندا لعنت کن کسانی را که رسولانت را تکذیب کردند و کعبه ات را ویران نمودند و کتابت را تحریف کردند و خون اهل بیت پیامبرت را ریختند و در شهرهایت فساد نمودند و بندگانت را به ذلّت کشیدند، خداوندا عذاب ایشان را دو چندان گردان در آنچه جریان دارد از راه‌هایت و خشکی و دریایت. خداوندا آنان را لعنت کن در سرّ پنهان و ظاهر آشکار و در زمین و آسمانت.

و هرگاه وارد شدی در حائر سلام کن و دستت(9) را بر قبر بگذار.(10)

 


1. «کَرَّمتَني»، خ.     
2. «تِرتُهُ»، خ.
3. «قَدَماً»، خ.    
4. «الَّذینَ یَرِثُونَ الْأَرْضَ»، خ.
5. سورۀ حدید، آیه 19 . 
6. سورۀ اسراء، آیه 111.
7. «خَذَّلتَ عَنكَ» ، خ.    
8. «لَهُم»، خ
9. در نسخه ای «صورتت» آمده است.

10. كامل الزيارات: 358 ح1.




 

    بازدید : 15302
    بازديد امروز : 603
    بازديد ديروز : 24593
    بازديد کل : 128779467
    بازديد کل : 89479693