امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(۷) زیارت هفتم (زیارت وارث)

(۷)

زیارت هفتم (زیارت وارث)

 

صفوان بن مهران گفته است: از امام صادق علیه السلام اجازه خواستم برای زیارت مولایم امام حسین علیه السلام و از آن حضرت خواستم مرا راهنمایی کند که چه عملی در این رابطه باید انجام دهم، فرمود:

ای صفوان، پیش از بیرون رفتن سه روز روزه بگیر، در روز سوم غسل کن و آنگاه اهل و عیال خود را جمع کن و بگو:

أَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَوْدِعُكَ نَفْسِي وَأَهْلِي وَمَالِي وَوَلَدِي، وَمَنْ كَانَ مِنِّي ‏بِسَبِيلٍ، الشَّاهِدَ مِنْهُمْ وَالْغَائِبَ. أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاحْفَظْنَا بِحِفْظِ الْإِيمَانِ، وَاحْفَظْ عَلَيْنَا. أَللَّهُمَّ اجْعَلْنَا فِي حِرْزِكَ، وَلاَتَسْلُبْنَا نِعْمَتَكَ، وَلاَتُغَيِّرْ مَا بِنَا مِنْ عَافِيَتِكَ، وَزِدْنَا مِنْ فَضْلِكَ، إِنَّا إِلَيْكَ رَاغِبُونَ.

أَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ وَعْثَاءِ السَّفَرِ، وَمِنْ كَابَةِ الْمُنْقَلَبِ، وَمِنْ سُوءِ الْمَنْظَرِ فِي النَّفْسِ وَالْأَهْلِ وَالْمَالِ وَالْوَلَدِ. أَللَّهُمَّ ارْزُقْنَا حَلاَوَةَ الْإِيمَانِ، وَبَرْدَ الْمَغْفِرَةِ، وَآمِنَّا عَذَابَكَ، إِنَّا إِلَيْكَ رَاغِبُونَ، وَآتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً، وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً، وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ، وَآتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً، إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ.

خداوندا خودم و خانواده و مال و فرزندانم و هر کس را که به من بستگی دارد از حاضران و غایبان به ودیعه به تو می‌سپارم. خداوندا بر محمّد و آل محمّد درود فرست و ما را به حفظ ایمان حفظ کن، و آن را برای ما حفظ فرما، خداوندا ما را در امن خودت قرار بده و نعمتت را از ما سلب نکن، و آن چه را از عافیتت به ما مرحمت کرده‌ای دگرگون مساز، و فضل و احسانت را نسبت به ما زیاد گردان، ما به سوی تو راغبیم.
خداوندا از سختی و مشقت راه و اندوه بازگشت و نظر بد نسبت به جان و مال و فرزند و خانواده به تو پناه می‌برم، خداوندا به ما شیرینی ایمان و لذت آمرزش را بچشان و از عذابت ایمن بدار، همانا به سوی تو راغبیم، به ما در دنیا حسنه و در آخرت حسنه مرحمت فرما و از عذاب دوزخ ما را حفظ کن،  و از جانب خود رحمتی بر ما فرست که تو بر هر چیز توانا هستی.

وقتی به فرات رسیدی که مقصود شریعه امام صادق علیه السلام در نهر علقمه است بگو:

أَللَّهُمَّ أَنْتَ خَيْرُ مَنْ وَفَدَ إِلَيْهِ الرِّجَالُ، وَأَنْتَ سَيِّدِي أَكْرَمُ مَقْصُودٍ، وَأَفْضَلُ مَزُورٍ، وَقَدْ جَعَلْتَ لِكُلِّ زَائِرٍ كَرَامَةً، وَلِكُلِّ وَافِدٍ تُحْفَةً، فَأَسْألُ كَ‏أَنْ تَجْعَلَ تُحْفَتَكَ إِيَّايَ فَكَاكَ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ، وَقَدْ قَصَدْتُ وَلِيَّكَ وَابْنَ ‏نَبِيِّكَ، وَصَفِيَّكَ وَابْنَ صَفِيِّكَ، وَنَجِيَّكَ وَابْنَ نَجِيِّكَ، وَحَبِيبَكَ وَابْنَ‏ حَبِيبِكَ.

أَللَّهُمَّ فَاشْكُرْ سَعْيِي، وَارْحَمْ مَسِيري إِلَيْكَ، بِغَيْرِ مَنٍّ مِنِّي عَلَيْكَ، بَلْ ‏لَكَ الْمَنُّ عَلَيَّ، إِذْ جَعَلْتَ لِيَ السَّبِيلَ إِلَى زِيَارَتِهِ، وَعَرَّفْتَنِي فَضْلَهُ، وَحَفِظْتَنِي فِي اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ، حَتَّى بَلَّغْتَنِي هَذَا الْمَكَانَ. أَللَّهُمَّ فَلَكَ الْحَمْدُ عَلَى نَعْمَائِكَ كُلِّهَا، وَلَكَ الشُّكْرُ عَلَى مِنَنِكَ كُلِّهَا.

خداوندا تو بهترین کسی هستی که اشخاص به سوی او کوچ می‌کنند و تو ای سرور من کریم ترین قصد شده و برترین زیارت شده‌ای، برای هر زائر کرامتی و برای هر کوچ کننده، تحفه‌ای قرار داده‌ای، از تو می‌خواهم که تحفه ات برای من رهایی من از آتش باشد، من ولی تو و پسر پیامبرت، برگزیده تو و پسر برگزیده ات، رازدار تو و پسر رازدارت، حبیب تو و پسر حبیبت را قصد کرده ام.
خداوندا سعی و تلاش مرا قبول کن و بپذیر و این سیرم را به سوی خودت مورد ترحم قرار بده بدون اینکه منّتی بر تو داشته باشم بلکه تو بر من منّت نهاده‌ای که راه زیارت او را بر من هموار ساختی و فضیلت آن را به من شناساندی و در شب و روز مرا حفظ کردی تا اینکه به این مکان رساندی، خداوندا تو را حمد و سپاس بر همه نعمت‌هایت و تو را شکر بر تمام الطافت.

سپس غسل کن از فرات، پدرم از پدرانش حدیث کرد مرا و فرمود: رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمودند:
پسرم حسین بعد از من بر لب فرات کشته می‌شود، کسی که به زیارت او رود و از فرات غسل کند گناهان او فروریزد و مانند روزی گردد که از مادر به دنیا آمده است، پس زمانی که غسل کردی در حال غسل کردن بگو:

بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ. أَللَّهُمَّ اجْعَلْهُ نُوراً وَطَهُوراً، وَحِرْزاً وَشِفَاءً مِنْ كُلّ ‏دَاءٍ، وَسُقْمٍ وَآفَةٍ وَعَاهَةٍ. أَللَّهُمَّ طَهِّرْ بِهِ قَلْبِي، وَاشْرَحْ بِهِ صَدْرِي، وَسَهِّلْ لي بِهِ أَمْرِي.
به نام خدا و با استعانت از او، خداوندا قرار بده آن را (غسل را) نور و پاک کننده و مایه امن و شفای هر درد و بیماری و آفت و عیبی، خداوندا به وسیلۀ آن قلب مرا پاک گردان و سینه‌ام را فراخ نما و کارم را آسان فرما.

و چون از غسل فارغ گردیدی پیراهن پاکی بپوش و خارج نهر دو رکعت نماز بخوان و آن مکانی است که خداوند تبارک و تعالی فرمود: «وَفِي الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ‏ صِنْوانٌ وَغَيْرُ صِنْوانٍ يُسْقَى بِمَاءٍ وَاحِدٍ وَنُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ فِي ‏الْأُكُلِ»(1).«و در زمین قطعه‌هایی همجوار و باغ‌هایی از انگور‌ها و زراعت و نخل‌هایی است که دو تنه از یک ریشه رسته است یا یک تنه از یک ریشه و همه به یک آب سیراب می‌شوند و در ثمره بعضی را بر بعضی دیگر برتری داده‌ایم».

و چون از نمازت فارغ شدی رو به سوی حائر حرکت کن خیلی با آرامش و با وقار، قدم‌هایت را کوتاه بردار، خداوند تبارک و تعالی به هر قدم تو یک حج ویک عمره برایت می‌نویسد و راه برو درحالی که قلبی خاشع و چشمی گریان داری و زیاد تکبیر و تهلیل و ثنای پروردگار و صلوات بر پیامبر و مخصوصاً بر امام حسین علیه السلام بفرست و قاتلان حضرت را لعنت کن و از کسانی که اساس ظلم را نهادند تبرّی بجو، به باب حائر که رسیدی بایست و بگو:

اَللهُ أَكْبَرُ كَبِيراً، وَالْحَمْدُ لِلهِ كَثِيراً، وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيلاً، «اَلْحَمْدُ لِلهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلاَ أَنْ هَدَانَا اللهُ لَقَدْ جَاءَتْ‏ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ»(2).

خداوند بزرگ تر است بس بزرگ تر، ستایش او را به جا می‌آورم بسیار، تنزیه او می‌نمایم هر بامداد و شامگاه «حمد و سپاس خداوند را که ما را به این امر هدایت نمود اگر خداوند ما را هدایت نمی‌نمود هرگز راه را نمی‌یافتیم همانا فرستادگان پروردگار ما حق را آورده اند».

و بگو: اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا نَبِيَّ اللهِ، اَلسَّلاَمُ ‏عَلَيْكَ يَا خَاتَمَ النَّبِيّينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدَ الْمُرْسَلينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حَبِيبَ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدَالْوَصِيِّينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا قَائِدَ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ ‏فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ وَعَلَى الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِكَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَصِيَّ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ.

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ الشَّهَيدُ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا مَلاَئِكَةَ اللهِ، اَلْمُقِيمِينَ في هَذَا الْمَقَامِ الشَّرِيفِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا مَلاَئِكَةَ رَبِّي، اَلْمُحْدِقِينَ بِقَبْرِ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ مِنِّي أَبَداً مَا بَقِيتُ ‏وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ.

سلام بر تو ای رسول خدا، سلام بر تو ای پیامبر خدا، سلام بر تو ای خاتم پیامبران، سلام بر تو ای سیّد رسولان، سلام بر تو ای حبیب خدا، سلام بر تو ای امیر مؤمنان، سلام بر تو ای سرور اوصیاء سلام بر تو ای پیشوای روسفیدان، سلام بر تو ای پسر فاطمه سرور زنان عالم، سلام بر تو و بر امامان از فرزندانت، سلام بر تو ای وصیّ امیرالمؤمنین.
سلام بر تو ای بسیار راستگو و شهید، سلام بر شما ای فرشتگان الهی که در این جایگاه شریف اقامت گزیده اید، سلام بر شما ای فرشتگان پروردگارم که قبر مبارک امام حسین علیه السلام را احاطه نموده اید، سلام بر شما از طرف من سلام دائمی تا مادامی که باقی هستم و شب و روز باقی است.

سپس بگو:  اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِاللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ، عَبْدُكَ وَابْنُ عَبْدِكَ وَابْنُ أَمَتِكَ، اَلْمُقِرُّ بِالرِّقِّ، وَالتَّارِكُ لِلْخِلاَفِ عَلَيْكُمْ، وَالْمُوَالِي لِوَلِيِّكُمْ، وَالْمُعَادِي‏ لِعَدُوِّكُمْ، قَصَدَ حَرَمَكَ، وَاسْتَجَارَ بِمَشْهَدِكَ، وَتَقَرَّبَ إِلَيْكَ بِقَصْدِكَ، أَأَدْخُلُ يَا رَسُولَ اللهِ، أَأَدْخُلُ يَا نَبِيَّ اللهِ، أَأَدْخُلُ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ، أَأَدْخُلُ‏ يَا سَيِّدَ الْوَصِيِّينَ، أَأَدْخُلُ يَا فَاطِمَةُ سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ، أَأَدْخُلُ يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا عَبْدِاللهِ، أَأَدْخُلُ يَا مَوْلاَيَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ. 
سلام بر تو ای ابا عبد الله، سلام بر تو ای فرزند رسول خدا، سلام بر تو ای پسر امیرمؤمنان، بنده تو پسر بنده تو و پسر کنیز تو‌ام،  به بندگی اقرار دارم و مخالفت با شما را ترک کننده‌ام،  با دوست شما دوست و با دشمن شما دشمنم، حرم شا را قصد نموده و به زیارتگاه شما پناهنده گشته  و با این قصد به شما تقرّب جسته‌ام،  اجازه می‌دهید وارد شوم ای رسول خدا؟ وارد شوم ای پیامبر خدا؟ اجازه می‌دهید وارد شوم ای امیر مؤمنان؟ وارد شوم ای سیّد اوصیاء، اجازه می‌دهید وارد شوم ای فاطمه، ای سرور زنان عالم، اجازه می‌دهید وارد شوم ای مولای من ای ابا عبد الله؟ وارد شوم ای مولای من ای فرزند رسول خدا.

پس اگر قلب تو خشوع پیدا کرد و اشک از چشمت جاری گشت این علامت اجازه واردشدن است پس وارد شو و بگو:

الْحَمْدُ لِلهِ الْوَاحِدِ الْأَحَدِ الْفَرْدِ الصَّمَدِ، اَلَّذِي هَدَانِي لِوِلاَيَتِكَ، وَخَصَّنِي بِزِيَارَتِكَ، وَسَهَّلَ لي قَصْدَكَ.

حمد و سپاس سزاوار خداوند یگانه و یکتا و بی‌همتا و بی‌نیاز است که مرا به ولایت تو هدایت نمود و به زیارت تو مخصوص گردانید و قصد تو را برایم آسان ساخت.

سپس به درب قبّه برو و آنجا که رأس مبارک قرار دارد بایست و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ نُوحٍ ‏نَبِيِّ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ مُوسَى كَلِيمِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ عِيسى رُوحِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ مُحَمَّدٍ حَبِيبِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ‏ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ وَلِيِّ اللهِ.

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ مُحَمَّدِنِ الْمُصْطَفَى، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ عَلِيّ‏نِ‏ الْمُرْتَضَى، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ ‏خَدِيجَةَ الْكُبْرَى، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ثَارَ اللهِ وَابْنَ ثَارِهِ، وَالْوِتْرَ الْمَوْتُورَ.

أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاَةَ، وَآتَيْتَ الزَّكَاةَ، وَأَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَأَطَعْتَ اللهَ وَرَسُولَهُ حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ، فَلَعَنَ اللهُ ‏أُمَّةً قَتَلَتْكَ، وَلَعَنَ اللهُ أُمَّةً ظَلَمَتْكَ، وَلَعَنَ اللهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِكَ ‏فَرَضِيَتْ بِهِ.

يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا عَبْدِاللهِ، أَشْهَدُ أَنَّكَ كُنْتَ نُوراً فِي الْأَصْلاَبِ ‏الشَّامِخَةِ، وَالْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ، لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِيَّةُ بِأَنْجَاسِهَا، وَلَمْ‏ تُلْبِسْكَ مِنْ مُدْلَهِمَّاتِ ثِيَابِهَا، وَأَشْهَدُ أَنَّكَ مِنْ دَعَائِمِ الدِّينِ، وَأَرْكَانِ ‏الْمُؤْمِنِينَ.

وَأَشْهَدُ أَنَّكَ الْإِمَامُ الْبَرُّ التَّقِيُّ، اَلرَّضِيُّ الزَّكِيُّ، اَلْهَادِي الْمَهْدِيُّ، وَأَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِكَ كَلِمَةُ التَّقْوىَ، وَأَعْلاَمُ الْهُدى، وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقَى، وَالْحُجَّةُ عَلَىَ أَهْلِ الدُّنْيَا.

وَأُشْهِدُ اللهَ وَمَلاَئِكَتَهُ وَأَنْبِيَاءَهُ وَرُسُلَهُ، أَنِّي بِكُمْ مُؤْمِنٌ، وَبِإِيَابِكُمْ‏ مُوقِنٌ، بِشَرَايِعِ دِيني، وَخَوَاتِيمِ عَمَلي، وَقَلْبِي لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ، وَأَمْرِي ‏لِأَمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ، وَنُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ، صَلَوَاتُ اللهِ عَلَيْكُمْ وَعَلَى أَرْوَاحِكُمْ، وَعَلَى أَجْسَادِكُمْ وَعَلَى أَجْسَامِكُمْ، وَعَلَى شَاهِدِكُمْ وَعَلَى غَائِبِكُمْ، وَعَلَى ظَاهِرِكُمْ وَعَلَى بَاطِنِكُمْ.

سلام بر تو ای وارث حضرت آدم که برگزیده خدا است، سلام بر تو ای وارث حضرت نوح که پیامبر خدا است، سلام بر تو ای وارث حضرت ابراهیم که خلیل خداوند است، سلام بر تو ای وارث حضرت موسی که کلیم خدا است، سلام بر تو ای وارث حضرت عیسی که روح خدا است، سلام بر تو ای وارث حضرت محمّد صلّی الله علیه وآله که حبیب خدا است، سلام بر تو ای وارث امیرالمؤمنین که ولی خدا است.
سلام بر تو ای فرزند محمّد مصطفی، سلام بر تو ای پسر علی مرتضی، سلام بر تو ای پسر فاطمه زهرا، سلام بر تو ای پسر خدیجه کبری، سلام بر تو ای خون خدا و ای پسر خون خدا، و ای آنکه انتقام او گرفته نشده است.
شهادت می‌دهم که تو نماز را به پا داشتی و زکات پرداختی و به خوبی‌ها امر نمودی، و از زشتی‌ها نهی فرمودی، و خدا و رسول او را اطاعت کردی تا اجل فرارسید، لعنت خدا بر گروهی که شما را کشتند، و لعنت خدا بر کسانی که به شما ستم نمودند، و لعنت خدا بر آنان که خبر قتل شما را شنیدند و خشنود شدند.
ای مولای من، ای ابا عبد الله، شهادت می‌دهم که تو نوری بودی در صلب‌های بسیار رفیع و ارحام پاک، جاهلیت به آلودگی‌ هایش شما را نیالود. و از لباسهاي تيره و تاريک آن بر شما نپوشاند،
و شهادت می‌دهم که شما از اسطوانه‌های دین و ارکان مؤمنین هستید. و گواهی می‌دهم که تو امام نیکوکار، پرهیزکار، پسندیده، پاک، هدایتگر و هدایت شده‌ای، و شهادت می‌دهم که امامان از فرزندانت نشانه تقوا و پرچم هدایت و دست آویز محکم و مورد اطمینان و حجت بر اهل دنیا هستید.
و گواه می‌گیرم خدا و ملائکه و پیامبران و رسولانش را که من به شما مؤمن و به بازگشت شما و احکام دینم و سرانجام کارم یقین دارم، و قلب من در برابر قلب شما تسلیم و در هر امر پیرو شما هستم و نصرت و یاری من برای شما آماده است، درود خدا بر شما و بر ارواح پاک شما و بر اجساد شریف شما و اجسام مطهرتان و بر حاضر شما و غایب شما و بر آشکار شما و بر پنهان شما.

سپس خود را بر روی قبر بینداز و آن را ببوس و بگو:

بِأَبي أَنْتَ وَأُمِّي يَابْنَ رَسُولِ اللهِ، بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي يَا أَبَا عَبْدِاللهِ، لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ، وَجَلَّتِ الْمُصِيبَةُ بِكَ عَلَيْنَا، وَعَلَى جَمِيعِ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ‏ وَالْأَرْضِ، فَلَعَنَ اللَهُ أُمَّةً أَسْرَجَتْ وَأَلْجَمَتْ، وَتَهَيَّأَتْ لِقِتَالِكَ، يَا مَوْلاَيَ ‏يَا أَبَا عَبْدِاللَهِ، قَصَدْتُ حَرَمَكَ، وَأَتَيْتُ إِلَى مَشْهَدِكَ، أَسْأَلُ اللَهَ بِالشَّأْنِ‏ الَّذِي لَكَ عِنْدَهُ، وَبِالْمَحَلِّ الَّذي لَكَ لَدَيْهِ، أَنْ يُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ ‏مُحَمَّدٍ، وَأَنْ يَجْعَلَنِي مَعَكُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ.

پدر و مادرم به فدایت ای فرزند رسول خدا، پدر و مادرم فدایت ای اباعبد الله، به راستی عزای شما بزرگ و مصیبت شما بر ما و بر همه اهل آسمان‌ها و زمین بسی سنگین می‌باشد، خدا لعنت کند گروهی را که اسب‌ها را زین کرده و لجام زده و خود را برای جنگ با شما آماده نمودند، ای مولای من ای ابا عبد الله، حرم شما را قصد کرده و به زیارتگاه شما آمدم، از خدا درخواست می‌کنم به مرتبه و مقامی که نزد او دارید و به جایگاه والایی که در پیشگاه او برای شما است که بر محمّد و آل محمّد درود فرستد و مرا در دنیا و آخرت با شما قرار دهد.

سپس برخیز و در قسمت بالای سر دو رکعت نماز بخوان و در آن، آنچه دوست داری قرائت کن و چون از نمازت فارغ شدی بگو:

أَللَّهُمَّ إِنِّي صَلَّيْتُ وَرَكَعْتُ وَسَجَدْتُ لَكَ، وَحْدَكَ لاَ شَرِيكَ لَكَ، لِأَنّ ‏الصَّلاَةَ وَالرُّكُوعَ وَالسُّجُودَ لاَيَكُونُ إِلاَّ لَكَ، لِأَنَّكَ أَنْتَ اللهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ. أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَأَبْلِغْهُمْ عَنِّي أَفْضَلَ السَّلاَمِ ‏وَالتَّحِيَّةِ، وَارْدُدْ عَلَيَّ مِنْهُمُ السَّلاَمَ.

أَللَّهُمَّ وَهَاتَانِ الرَّكْعَتَانِ هَدِيَّةٌ مِنِّي إِلَى مَوْلاَيَ، اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيّ‏ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ. أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَيْهِ(3)، وَتَقَبَّلْهَا مِنِّي، وَأْجُرْنِي ‏عَلَى ذَلِكَ بِأَفْضَلِ أَمَلِي وَرَجَائِي فِيكَ وَفِي وَلِيِّكَ، يَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِينَ.

خداوندا من نماز گزاردم و رکوع و سجده برای تو نمودم که تو یکتایی و شریکی برای تو نیست و نماز و رکوع و سجود جز برای تو نمی‌باشد، زیرا که تو خداوندی و هیچ معبود شایسته‌ای جز تو نیست.
خداوندا بر محمّد و آل محمّد درود فرست و از طرف من به ایشان بهترین سلام و تحیّت را برسان، و بر من از طرف ایشان پاسخ سلام را رد نما، خداوندا این دو رکعت هدیه‌ای از من به مولایم حسین بن علی علیهما السلام است، خداوندا بر محمّد و  آل محمّد درود فرست و آن را از من بپذیر و مرا بر آن پاداش بده به بهتر از آنچه امید و آرزو در تو و ولی تو دارم ای سرپرست مؤمنان.

سپس برخیز و به طرف پایین پای قبر برو و در قسمت بالای سر حضرت علی بن الحسین علیهما السلام بایست و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ نَبِيِّ اللهِ، اَلسَّلاَمُ‏ عَلَيْكَ يَابْنَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ الْحُسَيْنِ‏ الشَّهِيدِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الشَّهِيدُ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمَظْلُومُ وَابْنُ‏ الْمَظْلُومِ، لَعَنَ اللهُ أُمَّةً قَتَلَتْكَ، وَلَعَنَ اللهُ أُمَّةً ظَلَمَتْكَ، وَلَعَنَ اللَهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِكَ فَرَضِيَتْ بِهِ.

سلام بر تو ای فرزند رسول خدا، سلام بر تو ای فرزند پیامبر خدا، سلام بر تو ای فرزند امیرالمؤمنین ـ که بر او سلام باد ـ ، سلام بر تو ای فرزند حسین شهید، سلام بر تو ای شهید، سلام بر تو ای مظلوم، و ای فرزند مظلوم، خدا لعنت کند گروهی را که تو را کشتند، و خدا لعنت کند گروهی را که به تو ستم نمودند و خدا لعنت کند گروهی را که آن را شنیدند و به آن راضی و خشنود گردیدند.

سپس خود را بر قبر بیفکن و آن را ببوس و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللهِ وَابْنَ وَلِيِّهِ، لَقَدْ عَظُمَتِ الْمُصِيبَةُ، وَجَلَّتِ ‏الرَّزِيَّةُ بِكَ عَلَيْنَا، وَعَلَى جَمِيعِ الْمُسْلِمِينَ، فَلَعَنَ اللهُ أُمَّةً قَتَلَتْكَ، وَأَبْرَ أُإِلَى اللهِ وَإِلَيْكَ مِنْهُمْ، فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ.
سلام بر تو ای ولیّ خدا و پسر ولیّ او، به راستی مصیبت تو عظیم و عزای تو بر ما و بر تمام مسلمانان بسی بزرگ است، خدا لعنت کند گروهی را که تو را کشتند، و به سوی خدا و به سوی تو از آنان در دنیا و آخرت بیزاری می‌جویم.

سپس خارج شو از دری که در کنار پای حضرت علی بن الحسین علیهما السلام است و روی خود به طرف قبور شهدا نما و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْلِيَاءَ اللهِ وَأَحِبَّاءَهُ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا أَصْفِيَاءَ اللهِ ‏وَأَوِدَّاءَهُ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا أَنْصَارَ دِينِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا أَنْصَارَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا أَنْصَارَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا أَنْصَارَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ، سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا أَنْصَارَ أَبِي مُحَمَّدِنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، [اَلْوَفِيِّ الزَّكِيِّ]، اَلنَّاصِحِ الْوَلِيِّ، اَلسَّلاَمُ ‏عَلَيْكُمْ يَا أَنْصَارَ أَبي عَبْدِاللهِ.

بِأَبي أَنْتُمْ وَأُمِّي، طِبْتُمْ وَطَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ، وَفُزْتُمْ فَوْزاً عَظِيماً، فَيَا لَيْتَني كُنْتُ مَعَكُمْ، فَأَفُوزَ مَعَكُمْ.

سلام بر شما ای اولیای خدا و محبّان او، سلام بر شما ای برگزیدگان خدا و دوستان او، سلام بر شما ای یاوران دین خدا، سلام بر شما ای یاران رسول خدا، سلام بر شما ای یاران امیرمؤمنان، سلام بر شما ای یاران حضرت فاطمۀ زهرا، سرور زنان عالمیان، سلام بر شما ای یاران ابا محمد حضرت حسن بن علی علیهما السلام وفاکننده پاک خیرخواه و صاحب ولایت، سلام بر شما ای یاران ابا عبد الله.
پدر  و مادرم به فدای شما، پاک هستید و پاک است زمینی که در آن دفن شده‌اید، وسعادتمند گشتید سعادت عظیمی، پس ای کاش من هم با شما بودم وبا شما به سعادت و رستگاری می‌رسیدم.

در مصباح المتهجد گفته است:
سپس به بالای سر امام حسین علیه السلام بازگرد و زیاد برای خودت و اهل و عیال و فرزندانت و پدر و مادر و برادرانت دعا کن، که در این مکان شریف دعا رد نمی‌شود و درخواست سائل بی‌پاسخ نمی‌ماند، و هنگامی که خواستی خارج شوی خود را بر روی قبر بیفکن و بگو(4):

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاَيَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا صَفْوَةَ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَاصَّةَ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَالِصَةَ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَمينَ اللهِ، سَلاَمَ مُوَدِّعٍ لاَ قَالٍ وَلاَ سَئِمٍ، فَإِنْ أَمْضِ فَلاَ عَنْ مَلاَلَةٍ، وَإِنْ أُقِمْ فَلاَ عَنْ سُوءِ ظَنٍّ، بِمَا وَعَدَ اللَهُ الصَّابِرِينَ، وَلاَ جَعَلَهُ ‏اللهُ يَا مَوْلاَيَ آخِرَ الْعَهْدِ مِنِّي لِزِيَارَتِكَ، وَرَزَقَنِي الْعَوْدَ إِلَى مَشْهَدِكَ، وَالْمَقَامَ في حَرَمِكَ، وَإِيَّاهُ أَسْأَلُ أَنْ يُسْعِدَنِي بِكَ، وَبِالْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِكَ، وَيَجْعَلَنِي مَعَكُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ.

سلام بر تو ای مولای من، سلام بر تو ای حجّت خدا، سلام بر تو ای برگزیده خدا، سلام بر تو که از خاصان خداوندی، سلام بر تو که خالص برای خداوندی، سلام بر تو ای امین خداوند، سلام وداع کننده‌ای که نه دل گرفته گشته، و نه خسته شده، اگر برود از ملال و خستگی نیست و اگر در اینجا بمانم از بدگمانی به آنچه خداوند به صابران وعده داده نیست، و خداوند این زیارتم را آخرین زیارت من قرار ندهد و بازگشتن به زیارتگاهت و ماندن در حرمت را روزیم گرداند، و از او درخواست می‌کنم که به خاطر تو و امامان از فرزندانت مرا سعادتمند نماید و مرا با شما در دنیا و آخرت قرار دهد.
سپس برخیز و بیرون برو و پشت به قبر مطهّر نکن و زیاد بگو:
«إِنَّا لِلهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ ‏رَاجِعُونَ»(5) تا قبر مبارک را نبینی(6).(7)

 

 

(1) الرعد: 4.

(2) الأعراف: 43.

(3) وَآلِهِ، خ.

(4) ظاهرا این زیاده در زیارت در هنگام وداع خوانده می‌شود.

(5) «ما از خداوندیم و به سوی او بازگشت کننده‌ایم» سورۀ بقره ، آیۀ 156.

(6) مصباح المتهجّد: 717، المزار للشهيد: 152، إلى هنا في كتاب «عمدة الزائر في الأدعية والزيارات: 138» بزيادة في ‏آخره.

(7) در قصه ملاقات حاج علی بغدادی و شرفیابی او به محضر امام عصر علیه السلام نقل شده است که حضرت صاحب الامر علیه السلام زیارت وارث را بعد از زیارت امین الله خواندند و این دلالت می‌کند بر صحّت زیارت وارث از راه دور همان طور که خواندن آن در حرم شریف صحیح است .
 


 

 

    بازدید : 15330
    بازديد امروز : 7500
    بازديد ديروز : 19024
    بازديد کل : 127563744
    بازديد کل : 88853890