امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(۲۳) زیارت آن حضرت در هر روز و در هر ماه در نجف و کربلا

(۲۳)

زیارت آن حضرت در هر روز

و در هر ماه در نجف و کربلا


در مزار کبیر چنین آمده است: زیارت دیگری برای امام حسین علیه السلام که مختصر است و با آن در هر روز و درهر ماه آن حضرت زیارت می‌شود، و با آن نزد قائم الغری یعنی مسجد حنانه زیارت می‌شود.
در خبر آمده است که سرِ مبارک امام حسین علیه السلام در آنجا است و امام صادق حضرت جعفر بن محمّد علیهما السلام آن حضرت را در آنجا با این زیارت، زیارت کرده و چهار رکعت نماز نزد آن خوانده است.
بعد از آنکه غسل کردی و پاک‌ترین لباس خود را پوشیدی وارد زیارتگاه آن حضرت که درود خدا بر او باد، می‌شوی وقتی در کنار قبر ایستادی آن را مقابل صورت خویش و قبله را بین دو کتف خود قرار می‌دهی و می‌گویی:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ، سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ، اَلسَّلاَمُ ‏عَلَيْكَ يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا عَبْدِاللهِ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ.

أَشْهَدُ أَنَّكَ أَقَمْتَ الصَّلاَةَ، وَآتَيْتَ الزَّكَاةَ، وَأَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَتَلَوْتَ الْكِتَابَ حَقَّ تِلاَوَتِهِ، وَجَاهَدْتَ فِي اللهِ حَقّ ‏جِهَادِهِ، وَصَبَرْتَ عَلَى الْأَذَى في جَنْبِهِ مُحْتَسِباً حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ.

وَأَشْهَدُ أَنَّ الَّذِينَ خَالَفُوكَ وَحَارَبُوكَ، وَأَنَّ الَّذِينَ خَذَلُوكَ، وَالَّذِينَ‏ قَتَلُوكَ، مَلْعُونُونَ عَلَى لِسَانِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ، وَقَدْ خَابَ مَنِ افْتَرى، لَعَنَ اللهُ الظَّالِمِينَ لَكُمْ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ، وَضَاعَفَ عَلَيْهِمُ‏ الْعَذَابَ الْأَلِيمَ.

أَتَيْتُكَ يَا مَوْلاَيَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ، زَائِراً عَارِفاً بِحَقِّكَ، مُوَالِياً لِأَوْلِيَائِكَ، مُعَادِياً لِأَعْدَائِكَ، مُسْتَبْصِراً بِالْهُدَى الَّذِي أَنْتَ عَلَيْهِ، عَارِفاً بِضَلاَلَةِ مَنْ خَالَفَكَ، فَاشْفَعْ لي عِنْدَ رَبِّكَ.

سلام بر تو ای فرزند رسول خدا، سلام بر تو ای پسر امیرالمؤمنین، سلام بر تو ای پسر حضرت صدیقه طاهره، سرور بانوان عالم، سلام بر تو ای مولای من، ای ابا عبد الله و رحمت خدا و برکات او.
شهادت می‌دهم که تو نماز را به پا داشتی زکات پرداختی و به خوبی‌ها امر فرمودی و از بدی‌ها و زتشی‌ها نهی کردی و کتاب را آنگونه که شایسته است تلاوت نمودی و در راه خدا آن گونه که سزاوار است جهاد فرمودی، و بر اذیت‌ها در کنار آن به امید اجر و ثواب صبر نمودی تا دار فانی را وداع گفتی و شهادت می‌دهم آنان که با تو مخالفت نمودند و جنگ کردند و کسانی که تو را رها کردند و یاری ننمودند و کسانی که تو را کشتند به زبان پیامبر امّی ملعون هستند و هر که افترا (بر خدا و رسول) بندد (به دروغ چیزی را به آن‌ها نسبت دهد) زیانکار است، خدا لعنت کند ظلم کنندگان به شما را از اولین و آخرین و عذاب دردناک را بر آن دو چندان گرداند.
ای مولای من، ای فرزند رسول خد، آمده‌ام به زیارتت در حالی که عارف به حق تو و دوست دوستانت و دشمن دشمنانت هستم به هدایتی که شما بر آن هستید آگاهم و به گمراهی کسی که با شما مخالفت کند آشنا هستم، پس برای من نزد پروردگارت شفاعت کن.

سپس خود را بر قبر بیفکن و صورت بر آن بگذار و آنگاه به قسمت بالای سر برو و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ في أَرْضِهِ وَسَمَائِهِ، صَلَّى اللهُ عَلَى رُوحِكَ‏ الطَّيِّبَةِ، وَجَسَدِكَ الطَّاهِرِ، وَعَلَيْكَ السَّلاَمُ يَا مَوْلاَيَ وَرَحْمَةُ اللهِ ‏وَبَرَكَاتُهُ.
سلام بر تو ای حجّت خدا در زمین و آسمان او، درود خدا بر روح مطهر و جسم شریف و پاکت، و بر تو باد سلام ای مولای من و رحمت خدا و برکات او.

سپس به پایین پای مبارک برو و حضرت علی بن الحسین علیهماالسلام را زیارت کن و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاَيَ وَابْنَ مَوْلاَيَ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ، لَعَنَ اللهُ ‏مَنْ ظَلَمَكَ، وَلَعَنَ مَنْ قَتَلَكَ، وَضَاعَفَ عَلَيْهِمُ الْعَذَابَ الْأَلِيمَ.
سلام بر تو ای مولای من و پسر مولای من و رحمت خدا و برکات او بر تو باد، خدا لعنت کند کسی را که بر تو ستم نمود، و خدا لعنت کند کسی را که تو را کشت و عذاب دردناک را بر او مضاعف گرداند.

سپس به آنچه خواهی دعا کن و از پایین پا به سوی قبله برو و شهدا را زیارت کن و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الصِّدِّيقُونَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الشُّهَدَاءُ الصَّابِرُونَ، أَشْهَدُ أَنَّكُمْ جَاهَدْتُمْ في سَبِيلِ اللهِ، وَصَبَرْتُمْ عَلَى الْأَذَى في ‏جَنْبِ اللهِ، وَنَصَحْتُمْ لِلهِ وَلِرَسُولِهِ وَلاِبْنِ رَسُولِهِ حَتَّى أَتَاكُمُ الْيَقِينُ.

أَشْهَدُ أَنَّكُمْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّكُمْ تُرْزَقُونَ، جَزَاكُمُ اللهُ عَنِ الْإِسْلاَمِ وَأَهْلِهِ‏ أَفْضَلَ جَزَاءِ الْمُحْسِنِينَ، وَجَمَعَ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ في مَحَلِّ النَّعِيمِ.

سلام بر شما ای صدّیقان، سلام بر شما ای شهدایی که پایداری نمودید، شهادت می‌دهم که شما در راه خدا جهاد کردید و بر اذیت‌ها در راه رضای خدا صبر و شکیبایی نمودید، و برای خدا و رسول او و فرزند رسولش خیرخواهی کردید و نصیحت نمودید تا دار فانی را وداع نمودید.
گواهی می‌دهم که شما زنده هستید و نزد پروردگارتان روزی داده می‌شوید، خداوند به شما از طرف اسلام واهل اسلام بهترین پاداش نیکوکاران را مرحمت فرماید و میان ما و شما در جایگاه نعیم جمع نماید
.

 

زيارة مولا حضرت أبي الفضل العبّاس
فرزند أميرالمؤمنين‏ عليهما السلام

سپس برو به طرف قبر مبارک قمر بنی هاشم حضرت عباس بن علی علیهماالسلام ، و چون رسیدی در کنار آن بایست و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ، اَلْمُطِيعُ لِلهِ وَلِرَسُولِهِ، أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ جَاهَدْتَ وَنَصَحْتَ وَصَبَرْتَ حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ، لَعَنَ اللَهُ الظَّالِمِينَ لَكُمْ، مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ، وَأَلْحَقَهُمْ‏ بِدَرْكِ الْجَحِيمِ.
سلام بر تو ای پسر امیرالمؤمنین، سلام بر تو ای بندۀ صالح، ای مطیع خدا و رسول او، شهادت می‌دهم که تو جهاد نمودی و نصیحت کردی و پایداری از خود نشان دادی تا دار فانی را وداع گفتی، خدا لعنت کند ظلم کنندگان به شما را از اولین و آخرین و آنان را به درک دوزخ ملحق نماید.

 

سپس نماز مستحبی در مسجد آن به مقداری که دوست داری بخوان و بازگرد.
و چون خواستی وداع کنی با سید و سرور ما حضرت اباعبد الله هنگام بازگشت در کنار قبر آن حضرت بایست همان طور که در ابتدا ایستادی و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا عَبْدِاللهِ، هَذَا أَوَانُ انْصِرَافي، غَيْرَ رَاغِبٍ عَنْكَ، وَلاَ مُسْتَبْدِلٍ بِكَ غَيْرَكَ، وَأَسْتَوْدِعُكَ اللهَ وَأَقْرَأُ عَلَيْكَ ‏السَّلاَمَ، آمَنَّا بِاللهِ وَبِالرَّسُولِ، وَبِمَا جِئْتَ بِهِ، وَدَلَلْتَ عَلَيْهِ. أَللَّهُمَّ اكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ.

أَللَّهُمَّ لاَتَجْعَلَ زِيَارَتِي هَذِهِ آخِرَ الْعَهْدِ مِنِّي بِزِيَارَتِهِ، وَارْزُقْنِي الْعَوْدَ إِلَيْهِ أَبَداً مَا أَحْيَيْتَنِي، فَإِذَا تَوَفَّيْتَنِي فَاحْشُرْنِي مَعَهُ، وَاجْمَعْ بَيْني وَبَيْنَهُ ‏في جَنَّاتِ النَّعِيمِ.(1)
سلام بر تو ای مولای من، اکنون هنگام بازگشت من فرا رسیده است نه از باب اینکه بی‌میل باشم و مشتاق نباشم و بخواهم دیگری را با شما عوض کنم، شما را به خدا می‌سپارم و بر شما سلام می‌نمایم، به خدا و رسول و به آنچه آورده است و بر آن راهنمایی نموده ایمان دارم، خداوندا ما را از شاهدان و گواهان بنوبس.
خداوندا این زیارتم را آخرین زیارت من قرار مده، و بازگشت به سوی او را برای همیشه تا مادامی که در قید حیات هستم روزی من گردان و چون جان مرا گرفتی مرا با آن حضرت محشور گردان و میان من و او در بهشت سرشار از نعمت‌ها جمع نما
.


(1) مزار كبير: 517، بحارالانوار: 256/101 ح40، مستدرك: 226/10.



 



 

    بازدید : 14657
    بازديد امروز : 7493
    بازديد ديروز : 19024
    بازديد کل : 127563730
    بازديد کل : 88853883