امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(۳۰) وداع امام حسین علیه السلام

(۳۰)

وداع امام حسین علیه السلام

 

در مزار شهید آمده است:... سپس به حرم امام حسین علیه السلام بازگرد برای وداع، و وقتی خواستی وداع کنی در آنجا بایست مانند ایستادنت در اول زیارت و در مقابل چهره‌ات قرار بده و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِاللهِ، أَنْتَ لِي جُنَّةٌ مِنَ الْعَذَابِ، وَهَذَا أَوَانُ انْصِرَافِي غَيْرَ رَاغِبٍ عَنْكَ، وَلاَ مُسْتَبْدِلٍ بِكَ ‏سِوَاكَ، وَلاَ مُؤْثِرٍ عَلَيْكَ غَيْرَكَ، وَلاَ زَاهِدٍ في قُرْبِكَ، وَقَدْ جُدْتُ بِنَفْسِي ‏لِلْحَدَثَانِ، وَتَرَكْتُ الْأَهْلَ وَالْأَوْطَانَ، فَكُنْ لي شَافِعاً يَوْمَ حَاجَتِي وَفَقْرِي ‏وَفَاقَتِي، يَوْمَ لاَيُغْنِي عَنِّي وَالِدِي وَلاَ وَلَدِي وَلاَ حَمِيمِي وَلاَ قَرِيبِي، أَسْأَلُ اللهَ الَّذي قَدَّرَ وَخَلَقَ، أَنْ يُنَفِّسَ بِكُمْ كَرْبي، وَأَسْأَلُ اللهَ الَّذِي قَدَّرَ عَلَيَّ فِرَاقَ مَكَانِكَ، أَنْ لاَيَجْعَلَهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنِّي وَمِنْ رُجُوعي.

أَسْأَلُ اللهَ الَّذي أَبْكَى عَيْنِي عَلَيْكَ، أَنْ يَجْعَلَهُ سَنَداً لي، وَأَسْأَلُ اللَهَ‏ الَّذي نَقَلَنِي إِلَيْكَ مِنْ رَحْلِي وَأَهْلِي، أَنْ يَجْعَلَهُ ذُخْراً لي، وَأَسْأَلُ اللهَ ‏الَّذي أَرَانِي مَكَانَكَ، وَهَدَانِي لِلتَّسْلِيمِ عَلَيْكَ، وَلِزِيَارَتِي إِيَّاكَ، أَنْ ‏يُورِدَنِي حَوْضَكَ، وَيَرْزُقَنِي مُرَافَقَتَكَ فِي الْجِنَانِ مَعَ آبَائِكَ الصَّالِحِينَ.

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا صَفْوَةَ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ وَعَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللهِ، حَبِيبِ اللهِ وَصَفْوَتِهِ وَأَمِينِهِ وَرَسُولِهِ وَسَيِّدِ النَّبِيِّينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَى أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ، وَوَصِيِّ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، وَقَائِدِ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَى الْأَئِمَّةِ الرَّاشِدِينَ الْمَهْدِيِّينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَى مَنْ فِي الْحَائِرِ مِنْكُمْ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ، اَلسَّلاَمُ عَلَى مَلاَئِكَةِ اللهِ الْبَاقِينَ الْمُقِيمِينَ ‏الْمُسَبِّحِينَ، اَلَّذِينَ هُمْ بِأَمْرِ اللهِ مُقِيمُونَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللهِ ‏الصَّالِحِينَ، وَالْحَمْدُ لِلهِ رَبِّ الْعالَمِينَ.

سلام بر تو ای ولی خدا، سلام بر تو ای ابا عبد الله، تو برای من سپری هستی در برابر عذاب، و اکنون وقت بازگشت من رسیده، روی گردان از تو نیستم و تو را هرگز با غیر تو عوض نمی‌کنم و غیر تو را بر تو ترجیح نمی‌دهم و رهاکننده قرب شما و جوار شما نیستم، خود را در معرض حوادث قرار دادم و اهل و عیال و وطن را ترک کردم، پس شافع من باش در روز احتیاج و فقر و نیازم، روزی که فایده‌ای نمی‌بخشد به من پدرم و نه فرزندم و نه دوست صمیمی و نه خویشاوندم، از خداوندی که تقدیر نموده و آفریده می‌خواهم که به واسطه شما اندوه مرا برطرف سازد، و از خداوندی که تقدیر نموده بر من دوری مکان تو را که این زیارتم را آخرین زیارت من قرار ندهد.
از خداوندی که چشم مرا بر توگریاند می‌خواهم که آن را سندی برای من قرار دهد. و از خداوندی که مرا از خانه و کاشانه و خانواده‌ام به سوی تو منتقل نمود می‌خواهم که آن را ذخیره‌ای برای من قرار دهد، و از خداوندی که جایگاه تو را به من نشان داد و مرا برای تسلیم بودن در برابر تو و زیارتت راهنمایی نمود میخواهم که مرا به کنار حوض شما وارد نماید و همراهی با شما در بهشت با پدران بزرگوار صالحت روزی من گرداند.
سلام بر تو ای برگزیده خداوند، سلام بر تو و بر محمّد بن عبد الله حبیب خدا و برگزیده و امین و فرستاده اش و سرور پیامبران، سلام بر امیر و فرمانروای مؤمنان و جانشین فرستاده پروردگار جهانیان و پیشوای روسفیدان. سلام بر امامان هدایتگر هدایت شده، سلام بر کسانی که در این حرم شما هستند و رحمت خدا و برکات او.
سلام بر فرشتگان موجود که در اینجا اقامت گزیده و تسبیح گویان هستند، آنانکه به امر الهی مقیم اینجا گشته‌اند، سلام بر ما و بر همه بندگان صالح خداوند وستایش از آنِ خداوندی است که پرودرگار جهانیان است.

سپس با انگشت مسبّحه دست راستت اشاره کن به قبر و بگو:

سَلاَمُ اللهِ وَسَلاَمُ مَلاَئِكَتِهِ‏ الْمُقَرَّبِينَ، وَأَنْبِيَائِهِ الْمُرْسَلِينَ، وَعِبَادِهِ الصَّالِحِينَ، يَابْنَ رَسُولِ اللهِ ‏عَلَيْكَ وَعَلَى رُوحِكَ وَبَدَنِكَ، وَعَلَى ذُرِّيَّتِكَ وَمَنْ حَضَرَكَ مِنْ أَوْلِيَائِكَ، أَسْتَوْدِعُكَ اللَهَ وَأَسْتَرْعِيكَ، وَأَقْرَأُ عَلَيْكَ السَّلاَمَ، آمَنَّا بِاللهِ وَبِرَسُولِهِ، وَبِمَا جَاءَ بِهِ مِنْ عِنْدِ اللهِ. أَللَّهُمَّ اكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ.

سلام خدا و سلام فرشتگان مقرّب  و پیامبران مرسل و بندگان صالح او بر تو ای فرزند رسول خدا و بر جسم وجانت و بر ذریّه ات و همۀ کسانی که در محضرت هستند از دوستانت، تو را به خدا می‌سپارم و از او خواستار رعایت تو هستم و سلام بر تو می‌نمایم، به خدا و رسول او و آنچه از نزد خدا آورده ایمان آورده ایم، خداوندا ما را با گواهان بنویس.

سپس دو دست خود را به سوی آسمان بالا ببر و بگو:

أَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْئَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَأَنْ لاَتَجْعَلَهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ زِيَارَتِي إِيَّاهُ، فَإِنْ جَعَلْتَهُ يَا رَبّ ‏فَاحْشُرْنِي مَعَهُ وَمَعَ آبَائِهِ وَأَوْلِيَائِهِ، وَإِنْ أَبْقَيْتَنِي يَا رَبِّ فَارْزُقْنِي الْعَوْدَ إِلَيْهِ، ثُمَّ الْعَوْدَ إِلَيْهِ، بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. أَللَّهُمَّ اجْعَلْ لي لِسَانَ‏ صِدْقٍ في أَوْلِيَائِكَ.

أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَلاَتَشْغَلْنِي عَنْ ذِكْرِكَ بِإِكْثَارٍ مِنَ ‏الدُّنْيَا تُلْهِينِي عَجَائِبُ بَهْجَتِهَا، وَتَفْتِنُني زَهَرَاتُ زِينَتِهَا، وَلاَ بِإِقْلاَلٍ ‏يُضِرُّ بِعَمَلِي كَدُّهُ، وَيَمْلَأُ صَدْرِي هَمُّهُ، أَعْطِنِي مِنْ ذَلِكَ غَنَاءً عَنْ شِرَارِخَلْقِكَ، وَبَلاَغاً أَنَالُ بِهِ رِضَاكَ يَا رَحْمَانُ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا مَلاَئِكَةَ اللهِ، وَزُوَّارَ قَبْرِ أَبي عَبْدِاللهِ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ.

خداوندا از تو می‌خواهم که بر محمّد و آل محمّد علیهم السلام درود فرستی و این زیارتم را آخرین زیارت من قرار ندهی، پس اگر آن را آخرین زیارتم قرار دادی پرودرگارا مرا با آن حضرت و پدران بزرگوارش و دوستانش محشور فرما و اگر مرا باقی داشتی پروردگارا بازگشت به سوی او و سپس بازگشت به سوی او را روزی من گردان، به رحمتت ای مهربان ترین مهربانان، خداوندا برای من نام و یاد نیکویی در میان اولیائت قرار بده.
خداوندا بر محمّد و آل محمّد درود فرست، و مرا از یاد خودت مشغول مدار به زیادتی از دنیا که شگفتی‌های زیبایی آن‌ها مرا غافل نماید، و درخشش زینت آن مرا فریفته سازد، و نه به کمی نعمت که رنج کمبود آن به عملم ضرر وارد کند و اندوه آن سینه‌ام را پر کند، از نعمتت آن قدر مرحمت کن که مرا از شرار خلق بی‌نیاز سازد و آن قدر که کفاف باشد و به سبب آن بتوانم به خشنودی تو نائل شوم، ای بخشنده مهربان.
سلام بر شما ای فرشتگان الهی و زائرین قبر ابا عبد الله الحسین ـ سلام بر ایشان باد ـ .

سپس گونه راست خود را و بعد از آن گونه چپت را بر روی قبر بگذار، و در دعا و مسألت الحاح و اصرار نما.


(1) مزار شهيد: 166، مصباح المتهجّد: 727.

 

    بازدید : 14582
    بازديد امروز : 0
    بازديد ديروز : 27207
    بازديد کل : 128523393
    بازديد کل : 89351647