امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
آشنا نمودن يك نفر با امام زمان عليه السلام برتر از صد سال عبادت است

 آشنا نمودن يك نفر با امام زمان عليه السلام

برتر از صد سال عبادت است

يكى از مهمترين امورى كه محبوب خداوند بزرگ مى‏ باشد، اين ‏است كه مردمى كه با امام زمان خود آشنايى ندارند به امام عصر خود معرفت پيدا كنند و بدانند كه امام زمانشان چه شخصيّتى است‏ و داراى چه مقامى است؟ قدرت و ولايت آن حضرت تا چه حدّ است و و جهان را چگونه تدبير مى‏ كند؟ و در عالم هستى چه نقشى‏ دارد؟

آشنا نمودن افرادى كه معرفت به امام زمان خود ندارند بسيار مهمّ و با ثمر است، امام زين العابدين عليه السلام در روايتى آن را این گونه بيان فرموده ‏اند:

قَالَ أَبُو مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيُّ عليه السلام قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ‏ عليهما السلام أَوْحَی الله تَعَالَی إِلَی مُوسَی حَبِّبْنِي إِلَی خَلْقِي وَحَبِّبْ خَلْقِي إِلَيَّ قَالَ يَا رَبِّ كَيْفَ أَفْعَلُ قَالَ ذَكِّرْهُمْ ‏آلَائِي وَنَعْمَائِي لِيُحِبُّونِي فَلَأَنْ تَرُدَّ آبِقاً عَنْ بَابِي أَوْ ضَالاًّ عَنْ فِنَائِي أَفْضَلُ لَكَ مِنْ عِبَادَهِ مِائَهِ سَنَهٍ بِصِيَامِ نَهَارِهَا وَقِيَامِ لَيْلِهَا قَالَ مُوسَی وَمَنْ هَذَا الْعَبْدُ الآْبِقُ مِنْكَ قَالَ ‏الْعَاصِي الْمُتَمَرِّدُ قَالَ فَمَنِ الضَّالُّ عَنْ فِنَائِكَ قَالَ الْجَاهِلُ ‏بِإِمَامِ زَمَانِهِ تُعَرِّفُهُ وَالْغَائِبُ عَنْهُ بَعْدَ مَا عَرَفَهُ الْجَاهِلُ ‏بِشَرِيعَهِ دِينِهِ تُعَرِّفُهُ شَرِيعَتَهُ وَمَا يَعْبُدُ بِهِ رَبَّهُ وَيَتَوَصَّلُ بِهِ ‏إِلَي مَرْضَاتِهِ.

قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عليهما السلام فَأَبْشِرُوا عُلَمَاءَ شِيعَتِنَا بِالثَّوَابِ الْأَعْظَمِ وَالْجَزَاءِ الْأَوْفَرِ.

امام حسن عسكرى عليه السلام فرمود: امام سجاد عليه ‏السلام فرمود: خدا به سوى موسى وحى فرستاد، مرا محبوب ‏مخلوقاتم گردان! و مخلوقاتم را هم محبوب من كن! موسى ‏گفت: اى پروردگار، چگونه این کار را انجام دهم؟ خداوند فرمود: يادآورى كن نعمت ‏هاى ‏ظاهرى و باطنى مرا تا مرا دوست دارند؛ پس اگر به سويم بنده ‏فرارى مرا برگردانى، يا گمراهى را به سوى خانه بر گردانى، بهتر است براى تو از عبادت صد سال كه روزهايش را روزه‏ بدارى و شب هايش نماز به پا دارى. موسى گفت: پروردگارا! بنده گريخته كيست؟ فرمود: معصيت‏ كارى كه از فرمان ما تجاوز كرده. گفت: كيست آن گم شونده از در خانه تو؟ فرمود: نادانى كه امام زمانش را نشناسد، او  را بشناسانى و ديگرى ‏غايب از امام است، بعد از آن كه شناخت امام زمان، شناخت ‏شريعت و راه ديندارى ‏اش را بشناسانى و آنچه كه با آن ‏پروردگارش را بندگى كند و كارهايى كه خدا را خشنودى كند.

امام سجّاد عليه السلام فرمود: مژده دهيد به دانشمندان پيروان ما، به ثواب بزرگ و پاداش زيادتر.(1)

در اين روايت راه محبوب نمودن خداوند را به مردم، يادآورى‏ نعمت‏ هاى الهى براى آنان بيان فرموده و سپس اضافه نموده ‏اند كه ‏اگر كسى يك فرد فرارى از درگاه الهى و يا يك نفر از كسانى كه‏ جاهل به امام زمان خود هستند هدايت كند برتر از صد سال عبادت ‏است كه شب‏ ها را به نماز خواندن مشغول باشد و روزها را روزه ‏باشد. با دقّت در اين روايت متوجّه مى‏ شويم معرفت به وظائف دينى و شناخت امام زمان عجّل الله تعالى فرجه و آموختن آن ‏ها به مردم فرارى از خدا و يا ناآگاه از امام عصر ارواحنا فداه چقدر اهميّت دارد. جالب توجّه است كه در پايان روايت امام سجّاد عليه ‏السلام فرموده ‏اند علماى شيعيان ما را که این امر مهمّ را انجام می دهند به ثواب عظيم ‏تر و پاداشى‏ زيادتر بشارت دهيد.

به اين جهت لازم است شیعیان از خداوند بخواهند كه اين توفيق را به آنان عنايت كند و آنان را وسيلۀ هدايت و راهنمايى ‏و تقرّب به سوى خداوند و امام زمان ارواحنا فداه قرار دهد تا بتوانند افراد فرارى از درگاه الهى و كسانى كه گرفتار گمراهى ‏هستند را با مقام ولايت اهل بيت عليهم السلام كه در اين زمان منصب امامت با حضرت مهدى عجّل الله تعالى فرجه مى‏ باشد، آشنا كنند. و از خداوند بخواهند پناهگاهى از پناهگاه‏ هاى امام زمان ارواحنا ‏فداه در عصر تيرۀ غيبت باشند و امّت آن حضرت را از سرگردانى و حيرانى نجات دهند.

اين برنامه ‏اى است كه ما بايد خواهان آن ‏باشيم و از خداوند توفيق آن را بخواهيم.

جالب توجّه است كه در دعاها اين نكتۀ حياتى را بيان فرموده ‏اند و دستور داده ‏اند از خداوند بخواهيم داراى مقام هدايت و وسيلۀ راهنمايى مردم به سوی امام زمان عجّل الله تعالی فرجه باشيم. براى ‏آگاه شدن از اين واقعيّت به قسمتى از دعاى قنوت امام حسن ‏عسكرى عليه السلام توجّه كنيد:

 

(1) تفسير امام حسن عسكرى عليه السلام: 342، بحارالانوار: 2 / 4 .

 

 

 

بازدید : 7294
بازديد امروز : 6885
بازديد ديروز : 19024
بازديد کل : 127562514
بازديد کل : 88853275