امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
سقیفه و حديث ثقلين

سقیفه و حديث ثقلين

   نكتۀ بسيار مهمّ ديگرى كه در ارتباط با سقيفه وجود دارد، مخالفت صريح و علنى آن با سفارش ‏هاى فراوان پيغمبر اكرم ‏صلّی الله علیه وآله ‏است، زيرا بنابر آنچه كه تمامى مسلمانان بر آن اتّفاق دارند و علماء شيعه و سنّى آن را در كتاب ‏هاى خود آورده ‏اند حديث ثقلين و فرمان‏ پيغمبر اكرم‏ صلّی الله علیه وآله به همۀ مسلمانان جهان است كه بايد به قرآن و اهل‏بيت آن حضرت رجوع و گرايش داشته باشند.

   حديث ثقلين از احاديث بسيار معروف و متواتر است كه‏ به خاطر زيادى نقل آن نياز به بررسى سند ندارد؛ و با تعبيرات‏ گوناگونى كه در روايات وارد شده است مورد اتّفاق همۀ علماء شيعه‏ و سنّى است.

   پيغمبر اكرم‏ صلّی الله علیه وآله فرموده ‏اند: من دو شى‏ء را كه تحمّل آن دو سنگين است در ميان شما مى‏ گذارم؛ كتاب خدا و اهل بيتم را.

   در اينجا از كسانى كه جوياى حقيقت هستند و راضى نيستند به‏ خاطر اعتقادات قبيله ‏اى و نژادى در راه باطل گام بردارند سئوال ‏مى ‏كنيم آيا با توجّه به حديث ثقلين كه مورد اتّفاق علماء شيعه و سنّى ‏است آيا كسانى كه در سقيفه اجتماع نمودند به اين گفتار پيغمبر اكرم صلّی الله علیه وآله عمل نمودند؟ يا با آن به مخالفت برخواسته و آن را زير پا نهادند؟

   آيا كدام يك از اهل بيت پيغمبر اكرم صلّی الله علیه وآله در سقيفه شركت كردند؟ آيا شركت در ماجراى سقيفه براى احترام و تجليل از اهل بيت پيغمبر اكرم صلوات الله عليهم بود؟ آيا هجوم بردن به بيت آنان و به آتش كشيدن ‏خانه و زدن سيلى و تازيانه به حضرت فاطمۀ زهراء علیها السلام و ريسمان‏ بستن به گردن حضرت علىّ بن ابى طالب علیه السلام و شهيد ساختن حضرت ‏محسن ‏علیه السلام - كه نقشۀ همۀ اين كارها را اهل سقيفه طرح ريزى كردند - احترام به خاندان پيغمبر اكرم‏ صلّی الله علیه وآله بود؟ اگر اين كارها احترام گذاردن ‏به كسى است پس بى ‏احترامى چيست؟

   با توجّه به نتيجۀ شركت و جمع شدن در سقيفه كه جز بى ‏احترامى‏ و اذيّت و آزار خاندان پيغمبر اكرم صلّی الله علیه وآله نبود؛ چگونه مى‏ توان‏ سقيفه ‏نشينان را با كارهاى زشت و زننده‏ اى كه انجام دادند تابع‏ حديث ثقلين و عامل به آن دانست؟!

 

 

بازدید : 4335
بازديد امروز : 10629
بازديد ديروز : 23196
بازديد کل : 127616391
بازديد کل : 88880214