امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
زيارت امام حسين علیه السلام و ثواب آن

زيارت امام حسين علیه السلام و ثواب آن

ابن قولويه رحمه الله در كتاب «كامل الزيارات» از هشام بن سالم و او  از امام صادق علیه السلام روايت كرده است كه: مردى خدمت امام علیه السلام شرفياب شد و عرض كرد: اى فرزند رسول خدا، آيا پدر بزرگوار شما زيارت شود؟ امام علیه السلام فرمودند:

آرى، و نزد آن حضرت نماز نيز خوانده شود و البته نماز را بايد پشت قبر آن حضرت خواند و نبايد بر امام مقدم شد.

عرض كرد: چه پاداشى است براى كسى كه به زيارت آن‏ حضرت رود؟ امام فرمود:

پاداش زيارت آن حضرت بهشت است در صورتى كه از ايشان ‏پيروى نموده باشد.

عرض كرد: كسى كه از روى بى اعتنايى و بى ميلى زيارت آن ‏حضرت را ترك كند چه كيفرى دارد؟ امام علیه السلام فرمود:

در قيامت كه يكى از نام‏ هاى آن يوم الحسرة است دچار حسرت و ندامت خواهد شد.

عرض كرد: كسى كه نزد آن حضرت اقامت نمايد چه ‏پاداشى ‏دارد؟ امام علیه السلام فرمود:

هر روزى  كه آنجا اقامت مى ‏گزيند پاداش هزار ماه به او داده‏ شود.

عرض كرد: كسى كه در راه زيارت و در كنار قبر مطهر پولى‏ خرج كند چه پاداشى دارد؟ امام علیه السلام فرمود:

هر درهمى از آن را هزار درهم پاداش دهند.

عرض كرد: كسى كه در راه زيارت از دنيا رود چه پاداشى دارد؟ امام علیه السلام فرمود:

فرشتگان او را تشييع كنند و براى او حنوط و لباس از بهشت ‏آورند و چون كفن شد بر  او نماز گزارند و روى كفنى كه بر او پوشيده‏ اند كفنى ديگر به او بپوشند و زير پاى او را با ريحان ‏فرش كنند و زمين را برانند و دور گردانند تا به نظر آيد كه‏ پيشاپيش او  مسير سه ميل و پشت سر او مسير سه ميل و از بالاى سرش و پايين پايش همان مقدار فاصله است و درى از بهشت به روى او  گشوده شود و نسيم دل انگيز و بوى خوش ‏آن به قبر او داخل شود و تا قيامت به همين شكل ادامه يابد.

عرض كرد: كسى كه نزد آن حضرت نماز بجاى آورد چه ‏پاداشى دارد؟ امام علیه السلام فرمود:

كسى كه نزد آن حضرت دو ركعت نماز بخواند چيزى از خدا درخواست نمى ‏كند مگر  آنكه به او عطا فرمايد.

عرض كرد: كسى كه از آب فرات غسل كند و آنگاه به زيارت‏ رود چه پاداشى دارد؟ فرمود:

هنگامى كه از فرات غسل كند و اراده زيارت نمايد تمام خطاها و گناهان او از دوش او فرو ريزد مانند روزى كه مادرش او را به ‏دنيا آورده است.

عرض كرد: كسى كه ديگرى را با ساز و برگ سفر روانه سازد و خودش به خاطر علّتى نتواند برود چه پاداشى دارد؟ امام  علیه السلام فرمود:

خداوند به هر درهمى كه انفاق كرده مثل كوه احد به او حسنه ‏دهد و چندين برابر آنچه خرج كرده براى او جايگزين فرمايد، و بلاهايى كه نازل شده تا به او  اصابت كند از او دور گرداند وثروت و دارايى او را حفظ كند.

راوى گويد: عرض كردم: كسى كه نزد آن حضرت كشته شود، سلطانى بر او ستم كند و او را بكشد چه پاداشى خواهد داشت؟ امام علیه السلام فرمود:

با اولين قطره خونى كه از او ريخته شود تمام گناهان او آمرزيده شود و طينتى را كه از آن آفريده شده فرشتگان غسل ‏دهند تا از آلودگى‏ ها پاك گردد و همچون انبياء خالص شود و آنچه از طينت اهل كفر با طينت او مخلوط شده زدوده گردد، و نيز قلب او را شستشو داده و سينه‏ اش را گشاده گردانند و سرشار از ايمان سازند، پس خدا را ملاقات كند در  حالى كه از آنچه بدن ‏ها و قلب ‏ها با آن مخلوط هستند پاك و منزّه باشد، و براى او نوشته شود كه در مورد اهل بيتش و هزار نفر از برادران ايمانى خود بتواند شفاعت كند، و نماز بر او را ملائكه ‏به همراه جبرئيل و ملك الموت عهده دار شوند و كفن و حنوط ا و از بهشت آورده شود، و قبرش توسعه داده شود و چراغ‏ هایی ‏در آن قرار داده شود و درى از بهشت براى او گشوده شود و فرشتگان برايش تحفه‏ هايى از بهشت آورند، و بعد از هجده ‏روز به حظيرة القدس بالا برده شود، پس پيوسته در آن جا با اولياء الهى باشد تا آن نفخه‏ اى كه با دميدن آن چيزى باقى ‏نماند دميده شود، در نفخه دوم كه از قبر بيرون آيد اول كسى‏ كه با او مصافحه كند رسول خدا صلّی الله علیه وآله و اميرالمؤمنين علیه السلام و اوصياء هستند كه به او بشارت دهند و به او بگويند: همراه با ما باش، و سپس او را در كنار حوض آورند و از آن به او بياشامند و هر كس را كه دوست بدارد از آن سيراب سازد.

عرض كردم: كسى كه به خاطر زيارت گرفتار زندان شود چه‏ پاداشى دارد؟ امام علیه السلام فرمود:

به تعداد هر روزى كه زندان كشيده و غمناك بوده، يك شادى‏ و سرور تا قيامت به او داده شود و اگر اضافه بر زندان رفتن‏ كتك نيز خورده، و در مقابل هر ضربه ‏اى كه به او زده شده‏ يك حوريه و در مقابل هر دردى كه بر پيكرش وارده شده هزار هزار حسنه به او داده شود، هزار هزار گناه از او محو شود و هزار هزار مرتبه درجه ‏اش بالا رود، و از كسانى باشد كه با رسول خدا گفتگو كند تا از حساب فارغ گردد و حاملان عرش ‏با او مصافحه كنند و به او بگويند: آنچه دوست دارى ‏درخواست كن.

آنگاه كتك زننده او براى حساب آورده شود، پس بدون اينكه‏ سؤالى از او پرسيده شود و به حسابش رسيدگى شود دو بازوى ‏او را گرفته و او را به فرشته‏ اى تحويل دهند، و آن فرشته به او شربتی از حميم يعنى  آب سوزنده و داغ جهنم و شربتى از غسلين (آب چرك و كثافتى كه از دوزخيان جارى است) مى ‏چشاند، آنگاه بر قطعه ‏اى از آتش قرار داده شود و به او گفته‏ شود: بچش آنچه را كه پيشاپيش فرستادى با  كتكى كه به آن ‏شخص زدى.

و آن كتك خورده را كنار جهنّم آورند و به او گفته شود: به ‏كتك زننده خود نگاه كن و ببين چه بر سر او آمده و آيا سينه‏ ات شفا يافت با اين قصاصى كه به خاطر تو از او شد؟ مى‏ گويد: حمد و ثنا خداوند را كه براى من و فرزند رسول خدا از او انتقام گرفت.(1)

_________________________

(1) كامل الزيارات: 239 ح2، بحارالانوار: 101 / 78  ح 39، المستدرك: 10 /  279 ح12013 ، صحيفه حسينيّه: 62.

 

 

 

 

    بازدید : 5010
    بازديد امروز : 0
    بازديد ديروز : 18553
    بازديد کل : 127585849
    بازديد کل : 88864943