امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(1) جریان بسیار جالبی از جنگ حنین

(1)

جریان بسیار جالبی از جنگ حنین

شيبة بن عثمان يكى از دشمن‏ترين دشمنان پيغمبر اكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم بود و آرزوى قتل آن حضرت را در سر مى‏ پروراند. او در جنگ «حنين‏» شركت كرد تا پيغمبر را به شهادت برساند. و آن گاه كه مردم از اطراف آن حضرت پراكنده شدند و پيغمبر تنها ماندند، از پشت سر خود را به ايشان رساند، ولى شعله ‏اى‏ از آتش به سوى او بلند شد؛ به طورى كه طاقت تحمّل آن را نداشت. به اين جهت نتوانست به مقصود خود دست يابد.

پيغمبر اكرم صلّى الله عليه و آله وسلّم به او رو نموده و فرمودند: شيبة نزديك بيا! آن گاه حضرت رسول صلّى الله عليه وآله وسلّم دست خود را بر سينه او گذاردند.  بر اثر اين كار، محبّت آن بزرگوار در قلب او جاى گرفت؛ به طورى كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم، محبوب‏ترين فرد نزد او شدند. آن گاه در حضور آن حضرت به جنگ با مخالفان پرداخت، به طورى كه اگر در برابر پدر خود قرار مى ‏گرفت، او را به خاطر يارى پيغمبر اكرم صلّى الله عليه و آله و سلم مى‏ كشت.(1)

ببينيد چگونه دستان پاك پيامبر صلّى الله عليه وآله وسلّم طينت ناپاك و نفس آلوده يكى از سرسخت ‏ترين دشمنان را در يك لحظه از ناپاكى و آلودگى نجات داد و او را از صف كفّار جدا نمود و در ميان لشكر پيغمبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم قرار داد.

پيغمبر اكرم صلّى الله عليه و آله وسلّم با كشيدن دستان مبارك خود بر سينه او، عقل او را تكميل نمودند و به خاطر تحوّلى كه در طبيعت ناپسند وى به وجود آمد، از ضلالت و گمراهى نجات يافت.

پس از بيان اين مقدمه به شرح روزگار ظهور مى ‏پردازيم.

حضرت امام باقر عليه السلام مى‏ فرمايند:

إِذا قامَ قائِمُنا وَضَعَ يَدَهُ عَلى رُؤُوسِ الْعِبادِ، فَجَمَعَ بِهِ عُقُولَهُمْ وَ اكْمَلَ بِهِ اخْلاقَهُمْ.(2)

آن گاه كه قائم ما قيام كند، دست خود را بر سرهاى بندگان خدا مى ‏گذارد. پس با اين عمل، عقل ‏هاى آنان را جمع مى ‏كند (به اين سبب نيروهاى عقلى آنان كامل مى ‏شود) و اخلاق آنان را تكميل مى‏ نمايد.

امام عصر ارواحنا فداه با اين رفتار، باطن افراد را پاكسازى مى ‏كنند و همه بندگان خدا را از آلودگی ها نجات مى‏ بخشند.


(1) سفينة البحار: 1/ 202، مادّه حبب.

(2) بحارالانوار: 52/ 336.

 

منبع: اسرار موفقيت ج‏ 2، ص 437

 

برای مطالعه و دانلود فایل متنی pdf  کتاب «اسرار موفقیت» 

در بخش کتابخانۀ پایگاه علمی المنجی، اینجا کلیک کنید.

 

 

بازدید : 1626
بازديد امروز : 7132
بازديد ديروز : 19532
بازديد کل : 128831556
بازديد کل : 89505754