امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(7) نامه محمّد بن ابى بكر به حضرت اميرالمؤمنين‏ عليه السلام

(7)

نامه محمّد بن ابى بكر به حضرت اميرالمؤمنين‏ عليه السلام

   محمّد نامه‏ اى براى حضرت اميرالمؤمنين‏ عليه السلام نوشت و مسائل حلال و حرام را سئوال كرد و از آن جناب درخواست نمود تا سنن و احكام را براى او بنويسند، و او را موعظه نمايند، او در نامه خود به اميرالمؤمنين على ‏عليه السلام چنين نوشت:

   اين نامه‏ اى است براى بنده خدا اميرالمؤمنين، از طرف محمّد بن ابى بكر: درود برتو باد؛ من سپاسگزار خداوندى هستم كه جز او خداوندى نيست، اينك از اميرالمؤمنين ‏عليه السلام خواستارم كه ما و مسلمانان را خوشوقت كند و آرزوهاى ما را برآوردند.

   خواهش و آرزوى ما اين است كه اميرالمؤمنين كتابى براى ما بنويسند و احكام و واجبات را براى ما روشن كنند، تا در هنگام گرفتارى و ابتلاء و قضاء از آن‏ها استفاده‏ كنيم و در اختلافات مردم به آن‏ها عمل نمائيم، خداوند به اميرالمؤمنين پاداش دهد و براى آن جناب ذخيره قرار دهد.

   پاسخ اميرالمؤمنين على ‏عليه السلام به محمّد:

   اميرالمؤمنين‏ عليه السلام براى او نوشتند: كتاب شما به من رسيد و من آن را خواندم، و مقصود شما را دريافتم. من خوشحال شدم كه شما در اين ‏گونه مسائل اهميّت قائل ‏مى ‏باشيد و مى ‏خواهيد جامعه مسلمانان را از اين‏ گونه مسائل آگاهى پيدا كنند و به‏ طرف رشد و صلاح بروند.

   من گمان مى‏ كنم كسى كه تو را دلالت به اين عمل خير كرده است، براى نيّتى‏ درست بوده، و او در اين باره حقيقت را گفته و درست راهنمائى كرده است، اينك من ‏براى شما ابواب قضاء را فرستادم كه جامعيّت دارد. خداوند به ما نيرو عطا كند و ما را كفايت نمايد.

   حضرت اميرالمؤمنين على ‏عليه السلام براى او از احكام قضاء اخبار مرگ، روز حساب، تعريف و توصيف بهشت و دوزخ، امامت، وضوء، اوقات نماز، احكام ركوع وسجود، آداب، امر به معروف، نهى از منكر، صوم، اعتكاف، احكام زنادقه، زنان‏ مسلمان با زن نصرانى و چيزهاى ديگرى كه ذكر آن‏ها در اخبار و كتاب‏ها نيامده ‏است.(2026)


2026) الغارات و شرح اعلام آن: 113.

 

منبع : معاویه : ج ... ص ...

 

بازدید : 1568
بازديد امروز : 7115
بازديد ديروز : 45443
بازديد کل : 128483212
بازديد کل : 89331555