امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(4) درباره بيعت با حضرت اميرالمؤمنين ‏عليه السلام

(4)

درباره بيعت با حضرت اميرالمؤمنين ‏عليه السلام

   در مورد بيعت با حضرت على‏ عليه السلام همچنين گفته ‏اند كه: چون عثمان كشته شد پنج‏ روز مدينه بدون امير بود و غافقى بن حرب فرمانده شورشيان كارهاى مدينه را اداره‏ مى ‏كرد و در جستجوى كسى بودند كه خلافت را بپذيرد و كسى را پيدا نمى ‏كردند كه‏ هيچ ‏كس آن را نمى ‏پذيرفت، مصرى‏ ها پيش اميرالمؤمنين على‏ عليه السلام آمدند كه ايشان را از خود راند، مردم كوفه هم پيش زبير آمدند او هم ايشان را از خود راند، مردم بصره‏ پيش طلحه آمدند او هم همان ‏گونه رفتار كرد.

 شورشيان در مورد كشتن عثمان هماهنگ و متّفق بودند ولى در مورد اين‏ كه چه ‏كسى عهده‏ دار خلافت باشد اختلاف نظر داشتند، كسى هم پيش سعد بن ابى وقّاص ‏فرستادند و از او خواستند گفت: من و عبداللَّه بن عمر را به خلافت نيازى نيست، پيش عبداللَّه بن عمر هم آمدند كه پاسخى نداد، سرگردان شدند برخى از ايشان به ‏ديگران گفتند: اگر مردم ولايات بدون تعيين خليفه به شهرهاى خود برگردند از بروز اختلاف و تباهى امّت محفوظ نخواهيم ماند، اين بود كه مردم مدينه را جمع كردند و به آن‏ها گفتند: شما اهل شورى هستيد و شما بايد كسى را به امامت و پيشوايى ‏برگزينيد و فرمان و انتخاب شما مورد پذيرش مردم است. بنگريد و مردى را به ‏خلافت منصوب كنيد و ما پيرو شما خواهيم بود، امروز را به شما مهلت مى ‏دهيم و به‏ خدا سوگند اگر همين امروز اين كار را تمام نكنيد، على‏ عليه السلام و طلحه و زبير و گروه‏ زيادى را خواهيم كشت.

   مردم مدينه حضور اميرالمؤمنين على‏ عليه السلام آمدند و گفتند: با تو بيعت مى‏ كنيم، مى ‏بينى كه بر سر اسلام چه آمده است و چگونه ما گرفتار شده ‏ايم.

   حضرت على ‏عليه السلام فرمود:

مرا رها كنيد و كس ديگرى را جستجو كنيد كه اين كار دشوار و چند رويه است، دل‏ها بر آن قرار نمى‏ گيرد و عقل‏ها بر آن استوار نيست.

   گفتند: تو را به خدا سوگند مى ‏دهيم، آيا نمى‏ بينى ما در چه وضعى هستيم؟ آيا اسلام را كه گرفتار فتنه شده است نمى ‏بينى؟ مگر در اين مورد از خدا نمى ‏ترسى؟

   حضرت فرمود:

تقاضاى شما را مى ‏پذيرم ولى بدانيد كه اگر كار را قبول كنم آنچه مى‏ دانم عمل‏ خواهم كرد ولى اگر مرا رها كنيد بهتر است كه در آن صورت من هم همانند يكى ‏از شما خواهم بود با اين تفاوت كه نسبت به هر كس كه او را خليفه كنيد موافق و مطيعم.

   مردم پراكنده شدند و قرار گذاشتند فرداى آن روز بيعت كنند.(2176)


2176) نهاية الأرب: 5/ 106.

 

منبع: معاویه ج ... ص ...

 

بازدید : 1573
بازديد امروز : 0
بازديد ديروز : 19351
بازديد کل : 128855992
بازديد کل : 89517974