امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(2) بیعت جبرائیل با امام زمان ارواحنا فداه -2)

(2)

بیعت جبرائیل با امام زمان ارواحنا فداه -2)

   علىّ بن ابراهيم قمى؛ در تفسير خود از امام محمّد باقر علیه السلام نقل كرده است كه فرمود:

به خدا سوگند گويا قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف را مى ‏بينم كه تكيه بر حجرالأسود داده و مردم را درباره حق خود به خدا سوگند مى ‏دهد و مى ‏فرمايد:

اى مردم كسى كه درباره خدا با من محاجّه كند (حجّت و دليل آورد، مناظره و گفتگو كند) من از هر كس به او نزديكتر و سزاوارترم. اى مردم هر كس درباره آدم با من گفتگو كند، من از هر كس به آدم نزديكتر و آشناترم.

اى مردم هر كس با من درباره نوح احتجاج  كند، من از هر كس به نوح نزديكتر و داناترم. اى مردم هر كس درباره ‏ابراهيم با من گفتگو كند، من از هر كس به ابراهيم نزديكتر و آگاه‏ترم. اى مردم هر كس درباره موسى با من ‏گفتگو كند، من از هر كس به موسى نزديكتر و شايسته ترم.

أيّها الناس من يحاجّني في محمّد صلی الله علیه وآله وسلم فأنا أولى بمحمّد، أيّها الناس من يحاجّني في كتاب اللَّه فأنا أولى بكتاب اللَّه.

اى مردم هر كس درباره محمد صلی الله علیه وآله وسلم با من گفتگو كند، من از هر كس به محمّد نزديكتر و سزاورترم. اى مردم هر كس ‏در مورد كتاب خدا با من بحث و گفتگو كند، من از هر كس به كتاب خدا نزديكتر و عالمترم.

سپس به كنار مقام ابراهيم مى‏ رود، دو ركعت نماز مى‏ خواند و دوباره مردم را درباره حق خود به خدا سوگند مى‏ دهد.

آنگاه امام باقر علیه السلام فرمود: بخدا قسم، او مقصود از مضطرّ در اين آيه شريفه است:

(أمَّنْ يُجيبُ المُضْطَرَّ إذا دَعاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُم خُلَفاءَ الأرْض)(179).

«آيا كسى (جز خدا) هست دعاى بيچاره و گرفتار را اجابت كند و ناراحتى و غصّه او را برطرف نمايد و شما را جانشينان بر روى زمين قرار دهد».

پس اوّل كسى كه با او بيعت مى‏ كند جبرئيل علیه السلام است و پس از او سيصد و سيزده نفر اصحاب او مى ‏باشند؛ هر يك‏از آنها در بين راه باشد فوراً به او مى‏ رسد، و هر كس مسير را طى نكرده از بسترش ناگهان ناپديد مى ‏شود (يعنى ‏بدون اينكه زحمت پيمودن راه داشته باشد از ميان بستر ناگهان به اعجاز امام علیه السلام خدمت آن حضرت مى ‏رسد).

و اين گفتار اميرالمؤمنين صلوات اللَّه عليه است كه درباره اصحاب مهدى (صلوات اللَّه عليه) فرموده است: «هم ‏المفقودون عن فرشهم» يعنى آنها كسانى هستند كه ناگهان در بستر و رختخواب‏ها ناپديد مى ‏شوند، همان طور كه‏ خداوند تبارك و تعالى فرموده است:

(فَاسْتَبِقُوا الخَيرات أيْنَما تَكُونُوا يَأْتِ بِكُم اللَّه جَميعاً)(180)

«در خيرات و كارهاى نيك از يكديگر پيشى بگيريد، هر كجا باشيد خداوند همه شما را گرد آورد».

فرمود: مقصود از اين خيرات ولايت ما اهل بيت است.


179) تاريخ نگارستان: 77.

180) ثمرات الحياة: 804/2.

 

منبع: نوشته های چاپ نشدۀ شخصی ص 137

 

بازدید : 1620
بازديد امروز : 12845
بازديد ديروز : 23196
بازديد کل : 127620823
بازديد کل : 88882430