امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(14) شيعه و عزادارى امام حسين‏ عليه السلام

(14)

   شيعه و عزادارى امام حسين‏ عليه السلام

شيعيان اثنى عشرى، در كنار قرآن و به عنوان مكمّل آن، تعاليم و سنّت ‏هاى امامان ‏دوازده‏ گانه خويش را قرار مى‏ دهند. آنان براى اين‏ گونه احاديث و روايات (امامان) اهميّت خاصى قائل بوده و آن را بخشى از سنّت مى‏ دانند. به اعقتاد ايشان، سنّت، علاوه بر قول و فعل پيامبر اكرم‏ صلى الله عليه وآله وسلم، قول و فعل امامان معصوم شيعه را نيز شامل‏ مى ‏شود. همه اين منابع دست به دست هم داده، منشأ به وجود آمدن يك مكتب ‏خاصّ فقهى اثنى عشرى گرديده است. اخلاص و سرسپردگى شيعيان نسبت به ‏ائمّه ‏عليهم السلام و زيارت قبور ايشان نيز حائز اهميّت است. اماكن مقدّسى مثل نجف و كربلا در عراق، قم و مشهد در ايران و مكان‏هاى مشابه با اينها نقش مهمّى در حيات دينى‏ شيعيان دارند.

امّا آيين و مراسمى كه از همه چشمگيرتر است مراسم عزادارى شيعيان به مناسبت ‏حادثه شهادت امام حسين‏ عليه السلام در روز عاشورا است. اين حادثه غم ‏انگيز، در خلال ماه‏ محرّم، به صورت وعظ و منبر، خواندن اشعار مذهبى و انجام مراسم تعزيه تصوير مى ‏گردد، به صورتى كه در همه اين اجزاء و مراسم، انسان جنگ بين خوب و بد وافراد درستكارى كه جان خود را فداى حقيقت و راستى مى ‏كنند، و از همه مهمّتراداي احترام كامل به حضرت امام حسين‏ عليه السلام كه از نظر شيعيان مجسّمه جهاد اسلامى‏ براى بقا و پيروزى است را مشاهده مى‏ كند.

گروه شيعيان اثنى عشرى يا دوازده امامى در بين گروه ‏هاى شيعه (نظير اسماعليليه، زيديه  و...) از همه بزرگتر مى‏ باشد. شيعيان اثنى عشرى اگر چه اكثراً در ايران و عراق زندگى مى ‏كنند، در قسمت‏ هاى ديگر جهان اسلام نيز حضور دارند.(531)


531) جهان مذهبى: 892.

 

منبع: معاویه ج... ص ...

 

بازدید : 2055
بازديد امروز : 2519
بازديد ديروز : 32446
بازديد کل : 128538907
بازديد کل : 89359405