امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(5) قدرت ولایی جناب سلمان

(5)

قدرت ولایی جناب سلمان

   در باب امر به معروف از مستدرك الوسائل از اختصاص شيخ مفيد روايت شده به سندش از عبّاس به حمزة شهرزورى از حضرت‏ صادق‏ عليه السلام كه: سلمان فارسى چيزى در ديگ طبخ مى‏ كرد پس ابوذر داخل شد. ديد كه ديگ افتاد و واژگون شد و چيزى از آن نريخت و سلمان ‏آن را برداشت و بر روى ديگپايه گذاشت. دفعه ديگر افتاد و از او چيزى نريخت. سينه ابوذر تنگ شد، پس رفت به خدمت اميرالمؤمنين ‏عليه السلام وسلمان در عقب او رفت، پس اميرالمؤمنين ‏عليه السلام فرمود: يا اباعبداللَّه؛ إرفق بصاحبك.

   و از هدايه حسين بن حمدان حضينى روايت كرده كه: مقداد وارد شد بر سلمان ديد كه ديگى بر دو پايه گذارده و بدون حطب در جوش ‏است.

   مقداد تعجّب كرد، پس سلمان دو سنگ در زير ديگ انداخت آتش در آنها گرفت. مقداد گفت: هذا أعجب يا اباعبداللَّه. سلمان فرمود: تعجّب مكن، خداوند نفرموده است «وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجارَةُ» (149)؟ سلمان فرمود: جوش ديگر را فرونشان، مقداد گفت: نمى ‏بينم چيزى كه جوش ديگ را به آن فرو نشانم.

   سلمان دست خود را برد در ميان ديگ و آن را حركت داد ديگ از جوش ايستاد. پس سلمان به دست خود در ظرفى ريخت و با مقداد ازآن خوردند، پس مقداد به خدمت حضرت رسول ‏صلى الله عليه وآله وسلم مشرّف شد و حكايت كرد؛ حضرت رسول‏ صلى الله عليه وآله وسلم فرمود: سلمان اطاعت خدا ورسول ‏صلى الله عليه وآله وسلم و اميرالمؤمنين ‏عليه السلام مى كند، پس همه چيز اطاعت مى ‏كند او را و چيزى به او ضرر نمى رساند. پس سلمان به خدمت آن‏ حضرت رسيد فرمودند: إرفق يا سلمان بأخيك المقداد أرفق اللَّه بك.(150)


149) سوره...، آيه...

150) كبريت احمر في شرايط المنبر: 60.

 

        منبع: نوشته های چاپ نشدۀ شخصی ص 843

 

بازدید : 2092
بازديد امروز : 19793
بازديد ديروز : 18311
بازديد کل : 128768662
بازديد کل : 89474291