امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(11) نامه حضرت اميرالمؤمنين‏ عليه السلام به محمّد بن ابى بكر

(11)

  نامه حضرت اميرالمؤمنين‏ عليه السلام به محمّد بن ابى بكر

   عپايه گويد: حضرت اميرالمؤمنين على‏ عليه السلام براى محمّد بن ابى بكر و اهل مصر نامه ‏اى نوشتند و فرمودند:

من تو را به تقوا و پرهيزكارى امر مى‏ كنم، و بايد در آشكار و نهان خداوند را درنظر داشته باشى و تقوا پيشه كنى و در هر حال خدا را فراموش نكنى.

اى محمّد؛ بدان كه دنيا جاى گرفتارى و نابودى مى ‏باشد، و آخرت محلّ زندگى‏ جاودانى و پاداش است، و اگر توانائى دارى جاى هميشگى را بر محلّ فانى‏ اختيار كنى، در اين باره درنگ نداشته باش و آخرت را برگزين.

دنيا فانى و نابود مى‏ گردد، ولى آخرت مى‏ ماند. خداوند ما و شما را بصيرت و فهم ‏روزى كند و به ما درك حقيقت را عطا نمايد. به اندازه‏ اى كه در اوامر او كوتاهى‏ نداشته باشيم و از منهيّاتش تجاوز نكنيم.

اى محمّد؛ اگر ناگزير باشى كه بهره‏ ات را در دنيا بگيرى، متوجّه باش كه به بهره‏ آخرت بيشتر نيازمند هستى اگر دو موضوع برايت پيش آمد كه يكى مربوط به‏ آخرت و ديگرى مربوط به دنيا بود، آن را كه به آخرت ارتباط دارد برگزين.

اى محمّد؛ بايد به كارهاى خير رغبت نشان دهى، و آن را بزرگ بشمارى و نيّت‏ خود را همواره در راه خير بكار گيرى و حسن نيّت نشان دهى؛ زيرا خداوند به ‏اندازه نيّت آدمى به او عطا مى‏ كند، و هر گاه نيّت او خير باشد و عمل هم نكند مانند آن است كه آن كار را انجام داده است.

هنگامى كه رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم از تبوك مراجعت كردند، فرمودند: در مدينه گروهى‏ بودند كه در هر راهى شما قدم گذاشتيد، و از هر درّه‏ اى كه عبور كرده‏ ايد و يا ازهر كوهى كه بالا رفتيد با شما بودند و فقط به خاطر بيمارى در مدينه ماندند ولى‏ نيّت آن‏ها با شما بود.

اى محمّد؛ اينك بدان كه من تو را در بهترين شهرها و ناحيه‏ هاى حكومت خودولايت داده ‏ام، مردمان مصر بهترين لشكريان من مى ‏باشند، هنگامى كه ولايت ‏آنجا را به شما واگذار نمودم تو را شايسته اين مقام ديدم.

اكنون به خودت توجّه كن و از دينت و نفست بترس، و لحظه‏ اى از روز را با خود بيانديش و كارى نكن كه به دينت زيان برساند و خودت را در معرض هلاكت‏ قرار دهد، و دنيا و آخرت را بر تو تباه سازد.

بايد تا آنجا كه در توان دارى رضايت خداوند را جلب كنى و براى خشنودى‏ بنده‏ اى، خدا را بر خود خشمگين نكنى، عاقبت‏ها نزد خداوند مى‏ باشند و كسى ‏ قدرت ندارد بعد از زندگى دنيا به آدمى كمك كند، و او را نجات دهد به ظالمان‏ سخت‏گير باش، و به اهل خير نرمش نشان ده، و آنان را به خود نزديك ساز وجزء برادران و محارم خود نما.(2027)


2027) الغارات و شرح اعلام آن: 114، جلوه تاريخ در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد: 203/3 با اندكى تفاوت.

 

منبع : معاویه : ج ... ص ...

 

بازدید : 2001
بازديد امروز : 4498
بازديد ديروز : 18687
بازديد کل : 128290019
بازديد کل : 89234949