امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(1) خطبه زوراء:

(1)

خطبه زوراء:

حضرت على علیه السلام در خطبه زوراء فرموده است:

چه مى ‏دانى؟ زوراء چيست؟ سرزمين وسيعى است كه در آن بناهاى محكم پايه‏ گذارى مى ‏شود، مردم بسيارى ‏در آن مسكن مى ‏گزينند. رؤسا و ثروت ‏اندوزان در آن اقامت مى ‏كنند. بنى ‏عبّاس آنجا را مقرّ خود و جايگاه ‏ثروت‏ هاى خويش قرار مى ‏دهند.

زوراء براى بنى‏ عبّاس، خانه بازى و لهو است، آنجا مركز ستم ستمكاران و كانون ترس‏ هاى دهشت ‏زاست. جاى ‏پيشوايان گناهكار و اُمراى فاسق و فرمانروايان خائن است و جمعى از فرزندان فارس و روم آنان را خدمت‏ مى‏ كنند.

در چنين محيط تيره و گناه‏ آلود و در آن شرايط ننگين و شرم ‏آور، اندوه عمومى و گريه ‏هاى طولانى و شرور وبدبختى دامنگير مردم زوراء مى ‏شود و گرفتار هجوم اجانب نيرومند مى ‏گردند.

اينان ملّتى هستند كه حدقه چشمشان كوچك است، صورت‏هاى آنان مانند سپر طوق شده و لباسشان زره‏آهنين است، سيماى جوانى دارند و پيشاپيش آن‏ها فرمانروايى است كه از سرزمين اصلى خود آمده است.

او صدايى بلند و سطوتى نيرومند و همّتى عالى دارد، به هيچ  بلندى نمى ‏گذرد مگر آن ‏كه فتح مى ‏نمايد و هيچ ‏عَلَمى در مقابلش برافراشته نمى‏ شود مگر آن‏كه سرنگونش مى‏سازد. بلا و عذاب بزرگ براى كسى است كه به ‏مخالفتش برخيزد. او همچنان صاحب قدرت و نيرو است تا پيروزى نهايى نصيبش گردد.

   پدر علاّمه حلّى، پس از قرائت خطبه به هلاكو گفت: على علیه السلام اوصافى را در خطبه ذكر كرده است و ما تمام آن اوصاف را در شما مى‏ يابيم وبه پيروزى شما اميدواريم. به همين جهت نامه نوشتيم، و من به حضور شما آمده‏ ام. هلاكو، انديشه و فكر آقايان را به پاكى و حسن قبول، تلقّى كرد و فرمانى به نام پدر علاّمه نوشت و در آن فرمان، مردم حلّه را مورد عنايت مخصوص قرار داد.

      فتح بغداد:

   طولى نكشيد كه هلاكو، بغداد را فتح كرد و مستعصم - آخرين خليفه عبّاسى - را به قتل رسانيد؛ به طورى كه دائرة المعارف بستانى نقل ‏نموده است: متجاوز از 2000000 نفر در اين حادثه خونين كشته شدند. اموال فراوانى به غارت رفت و خانه‏ هاى زيادى طعمه حريق شد وسرانجام آشكار گرديد كه آقايان علماى حلّه، خطبه على علیه السلام را به خوبى فهميده و به درستى آن را با هلاكو و لشكريانش تطبيق داده بودند.

   تشخيص صحيح و اقدام به موقع آن آقايان، جان مردم حلّه و كوفه و نجف و كربلا را از خطر مرگ قطعى نجات داد و از كشتار دسته ‏جمعى ‏آنان جلوگيرى نمود.

   شهر بغداد را منصور دوانيقى كه يكى از خلفاى عبّاسى است بنا كرد؛ او در سال 145 هجرى، ساختمان شهر را آغاز نمود و هزاران ‏مهندس و معمار و بنّا و كارگر فنّى در آن به كار گمارده شده بودند و در سال 149 هجرى ساختمان آن شهر پايان پذيرفت.

   هجوم هلاكو و لشكريانش به شهر بغداد و سقوط شهر به دست آنان به سال 656 هجرى اتّفاق افتاد. و در واقع بين بناى شهر بغداد به‏ فرمان منصور دوانيقى و فتح بغداد به دست هلاكو و لشكريانش متجاوز از پنج قرن فاصله بوده است.(288)


288) داستان‏ هايى از گفتار فلسفى: 268.

 

منبع: نوشته های چاپ نشدۀ شخصی ص 207

 

 

 

بازدید : 2285
بازديد امروز : 0
بازديد ديروز : 20601
بازديد کل : 127589944
بازديد کل : 88866991