امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(4) خيانت اشعث بن قيس

(4)

خيانت اشعث بن قيس

   وى در داستان گرفتن شريعه فرات از لشكر شام نقش داشت ولى از آن پس ديگر نامى از فعاليّت او در جنگ ديده نمى‏ شود و رفتار بعدى او نيز نشان داد كه جنگ وى‏روى ايمان به اميرالمؤمنين‏ عليه السلام و هدف عالى آن بزرگوار نبوده؛ بلكه روى تعصّب ‏قوميّت و حميّت‏هاى عربى و قبيله‏ گى بوده؛ چنان‏ كه از اميرالمؤمنين ‏عليه السلام نقل شده كه‏ درباره كارزار او در آن روز فرمود: «هذا اليوم نصرنا فيه بالحمية»(3094).

   و او مرد منافق و بى ‏ايمانى بوده است و مورد لعنت اميرالمؤمنين ‏عليه السلام قرار گرفته؛چنان‏ كه در «نهج البلاغه» آمده(3095) و بر طبق روايات بسيارى، اشعث در شهادت اميرالمؤمنين‏ عليه السلام و توطئه قتل آن بزرگوار دست داشته است!

   و از كسانى است كه پس از رحلت رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم از دين خارج  شد و به جنگ ‏مسلمانان آمد و در جنگ شكست خورده و اسير شد و او را به نزد ابوبكر آوردند، ولى از جُرم وى درگذشت(3096) و خواهرش امّ فروه را نيز به ازدواج او در آورد(3097)! - كه يكى ‏از فرزندان او از امّ فروه همان محمّد بن اشعث يا قيس بن اشعث بود كه در كربلا درزمره لشكر عمر بن سعد و كشندگان حضرت اباعبداللَّه الحسين‏ عليه السلام بود و دختر او نيزكه نامش جعده و همسر امام مجتبى‏ عليه السلام بود كه - طبق بسيارى از روايات - در مسموم‏ كردن سبط اكبر رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم نقش داشت.

   ابن ابى الحديد گويد: اشعث از منافقين زمان اميرالمؤمنين‏ عليه السلام بود و او در ميان ‏اصحاب اميرالمؤمنين‏ عليه السلام همانند عبداللَّه بن ابىّ بن ابى سلول در ميان اصحاب رسول‏ خدا صلى الله عليه وآله وسلم بود و هر كدام از آن ‏دو نفر رئيس منافقان زمان خود بودند.


3094) قاموس الرجال: 99/2.

3095) نهج البلاغه، خطبه 19.

3096) شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد: 98/1، قاموس الرجال، از كتاب خلفاء ابن قتيبه نقل كرده كه ابوبكر در هنگام‏ مرگ بر چند كار تأسّف مى‏ خورد كه يكى اين بود كه مى‏ گفت: اى كاش؛ روزى كه اشعث بن قيس را به اسارت نزد من‏ آوردند او را مى‏ كشتم؛ زيرا هيچ شرّى انجام نشد جز آن‏ كه اشعث بدان كمك كرده.

3097) شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد: 99/1.

 

منبع: معاویه ج ... ص ...

 

 

بازدید : 1882
بازديد امروز : 17240
بازديد ديروز : 23196
بازديد کل : 127629613
بازديد کل : 88886825