امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(1) آتش زدن خانه خدا

(1)

آتش زدن خانه خدا

 آتش زدن خانه خدا يك بار به دستور يزيد بود كه پس از قتل مردم مدينه به ‏مكّه حمله نمودند و بر مكّه و مسجدالحرام سنگ و نفت و آتش مى‏ ريختند وخانه خدا را آتش زدند؛ به گونه ‏اى كه ديوارهاى خانه خدا درهم ريخت، ولى‏ چون خداوند به يزيد مهلت نداد مرگ او فرا رسيد و لشكر او با هدف ناتمام ‏خود به مكّه برگشتند.

   مرحوم محدّث قمى در كتاب «وقايع الأيّام» مى ‏نويسد: در روز سوّم ماه ‏ربيع الأوّل سال 64 جريان سوزاندن مكّه واقع شد. مسلم بن عقبه با لشكر شام‏به قصد قتل اهل مدينه به مدينه آمد و كرد آنچه كرد. پس از آن‏كه كار مدينه ‏تمام شد به دستور يزيد به قصد دفع عبداللَّه بن زبير آهنگ مكّه نمود و ابن زبير از كسانى است كه بعد از مرگ معاويه سر در بيعت يزيد در نياورد و ملازمت‏ كعبه را اختيار كرده و مردم را به بيعت خويش مى‏ خواند.

   چون ابن عقبه به مكانى معروف به «قديد» رسيد، به دركات دوزخ شتافت(1)، «حصين بن نمير» پس از او، امير لشكر شد و با آن گروه به مكّه رفت و دور مكّه‏ را احاطه كرد. عبداللَّه بن زبير با مختار بن ابى عبيده و جمعى ديگر كه با وى ‏بيعت كرده بودند پناه به خانه خدا بردند.

   لشكر شام در بالاى كوه ‏هاى مكّه - كه مشرف بر خانه‏ ها و مسجد الحرام ‏است - اجتماع كردند و منجنيق آماده نمودند و پيوسته سنگ و نفت بر مكّه و مسجد مى ‏افكندند و جامه ‏ها از پنبه و كتان به نفت آلوده مى ‏ساختند و بر خانه ‏خدا مى ‏انداختند تا آنكه كعبه معظّمه سوخت و بناى آن منهدم گشت وديوارهاى آن بر هم ريخت و شاخ‏هاى گوسفندى هم كه به جهت فداى ‏اسماعيل‏ عليه السلام آمده بود و بر سقف آويخته بودند سوخته شد.

ابوحرّه مدينى گفته:

ابن نمير بئس ما تولّى

قد أحرق المقام والمصلّى

بالجمله، خداوند منتقم قهّار، يزيد را مهلت نداده به جهنّم پيوست. خبر مرگش به مكّه رسيد، ابن نمير دست از جنگ برداشت و در طريق محاربه با ابن زبير پا نگذاشت و با لشكر خويش به جانب شام روانه شد.(2)

دوّمين بار توسّط حجّاج كعبه به آتش كشيده شد كه جريان آن را در اين‏ كتاب نقل خواهيم كرد.


 1) به روايت ابن اثير در «ثنيه هرشى» به درك رفت و اين مسرف نظير بسر بن ارطاة بوده كه در صفحه حجاز كرد آنچه كرد عليهما لعائن اللَّه. (منه)

2) وقايع الأيّام: 203.

 

منبع: معاويه ج ... ص ...

 

 

بازدید : 1948
بازديد امروز : 19515
بازديد ديروز : 23196
بازديد کل : 127634164
بازديد کل : 88889101