امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(10) معاويه نمونه بارز دشمنان اسلام

(10)

معاويه نمونه بارز دشمنان اسلام

   «در تاريخ، معروف است كه از آغاز فجر اسلام، بنى ‏اميّه از سرسخت ‏ترين‏ دشمنان اسلام بوده ‏اند و اين دشمنى را تا پايان حكومتشان ادامه دادند و اسلام‏ را نپذيرفتند مگر پس از آن‏ كه اسلام سرِ آن‏ها را - در فتح مكّه - به سنگ كوبيد(9) و از تمامى وسايل و امكاناتشان در راه سركوب اسلام استفاده نمودند امّا سرانجام با شكست مواجه گشتند و آن‏ هنگام نيز كه بالإجبار اسلام را پذيرفتند با تمامى قوا سعى در نابودى آن كردند و مظاهر جاهليّت را بار ديگر با اسلوبى ‏نوين و با پوشش اسلام زنده نمودند.

   و در نزد مورّخان معروف است كه معاويه در ميان عميقترين جاهليّت‏ هاى‏ قبيلگى رشد و نمو كرد، همان‏ هايى كه با اسلام درگير شدند و سرانجام با شمشير اسلام خاضع گشتند. وى در چنين فضايى رشد كرد و در بزرگسالى ‏پس از فتح مكّه، به مدينه آمد و (به ظاهر) اسلام پذيرفت. بنابراين وى فقط اندكى از عمرش را در پرتو اسلام زندگى كرد و لذا نتوانست صبغه الهى را به‏ خود گيرد و صفات الهى اسلام را در وجود خود پرورش دهد. وى قادر نبود بر جامعه‏ اى كه شعاع تمدّنش تا دوردستها را روشن كرده بود تأثير گذارد.

   معاويه از بارزترين نمادهايى بود كه از تمامى مواضع سرسختانه قريش در برابر اسلام، حمايت مى ‏كرد و هر كه را كه نشانى از اسلام اصيل داشت خاصّه ‏صحابى عظيم الشأنى چون ابوذر و ابوالدرداء (و قرّاء اهل كوفه) را كه در برابر او ايستادگى مى ‏كردند از جامعه، طرد و تبعيد نمود(10).

   در واقع معاويه و پدر و مادرش جز اندكى پيش از وفات پيامبر اسلام‏ صلى الله عليه وآله وسلم‏اسلام را پذيرا نگشتند و در باطن، مشركانى سرسخت بودند. امّا آن‏ طور كه‏ مورّخان مى ‏گويند، زيركى و مكر و حيله فراوان معاويه وى را يارى نمود كه‏ نيّات سوء خود را پنهان دارد و در ظاهر خود را دلسوز اسلام و مسلمين جلوه ‏دهد.»(11)

   آشنا شدن با تاريخ و شناختن افرادى كه به حكومت رسيده ‏اند براى ماروشن مى‏ سازد كه گاهى يك فرد از يك ملّت در تحوّلات و دگرگون ساختن‏ كشور بيشتر اثر داشته است.

   اين‏ گونه افراد را مى‏ توان سازندگان تاريخ دانست كه با طرح‏ها و نقشه‏ هاى‏ خود در توده‏ هاى مردم تحوّل ايجاد نموده و حكومت را به دست گرفته و به‏ حكمرانى پرداخته ‏اند!

   متأسّفانه در بسيارى از دوران‏ هاى تاريخ، افرادى بوده‏ اند كه هر يك فرد، بيشتر از يك ملّت در تحوّل كشور خود نقش داشته ‏اند، مكّارترين ونابكارترين افراد جامه بوده‏ اند كه توانسته ‏اند با طرح‏ها و نقشه‏ هاى فريبنده وحيله ‏گرى ‏هاى شگفت ‏انگيز خود، مردم را افسون نموده و بر آنان حكومت ‏كنند.

   يكى از كسانى كه نه ‏تنها مورّخين و تاريخ‏ نگاران، بلكه نزديكترين افرادآنان، آن‏ها را مكّارترين فرد جامعه ناميده ‏اند، معاويه است.

   معاويه كه تا چند ماه قبل از رحلت پيامبر اكرم‏ صلى الله عليه وآله وسلم از سردمداران كفر وشرك بود، پس از رسيدن به حكومت شام، چنان شاميان را افسون نمود كه‏ بسيارى از آنان گمان كردند پيامبر اكرم ‏صلى الله عليه وآله وسلم اقوام و نزديكانى جز معاويه وبنى ‏اميّه نداشته است.

   او با طرفندها و حيله ‏گرى ‏هايى كه در اين راه به كار برد، نه‏ تنها خود را يكى‏از نزديكترين افراد به رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم معرّفى كرد بلكه توانست شاميان رابراى جنگيدن با نزديكترين فرد به پيامبر اكرم‏ صلى الله عليه وآله وسلم يعنى حضرت اميرالمؤمنين على‏ عليه السلام بسيج نمايد.

   بديهى است كه ممكن نيست نقشه‏ ها و طرح‏هايى كه بتواند در يك ملّت ‏تحوّل ايجاد نمايد ساخته و پرداخته يك فرد عادّى باشد؛ بلكه اين‏گونه كارهاو برنامه‏ ها، طرّاحى ‏شده مغزهايى مى‏ تواند باشد كه سرشار از مكر و حيله‏ گرى ‏باشد تا بتواند با سخنان دروغ و وعده‏ هاى خلاف، آنان را سرگرم كند.

   در تاريخ چه بسيار مكّارانى بوده ‏اند كه توانسته‏ اند با سخنان دروغ ووعده‏ هايى كه به ظاهر شادى ‏آفرين است، توده‏ هاى ضعيف را از خود خشنود سازند و با كمال دوروئى و نفاق مردم را به آرامش و سكوتِ خواركننده ‏دعوت نمايند.

   معاويه از سردمداران اين‏ گونه مكّاران بوده است كه توانسته است مردم را از حاكمان اصلى اسلام دور كند، و خود را كه سردمدار دشمن ‏ترين دشمنان ‏اسلام بوده است، پرچمدار اسلام به مردم معرّفى كند.


9) نهج البلاغه: خطبه 41.

10) شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد: 159/1.

11) نقش امامان معصوم ‏عليهم السلام در حيات اسلام: 111.

 

 منبع: معاویه ج ... ص ...

 

 

بازدید : 1887
بازديد امروز : 6602
بازديد ديروز : 19024
بازديد کل : 127561947
بازديد کل : 88852992