امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
نكته ‏هاى اساسى در دعاهاى عصر غيبت

نكته ‏هاى اساسى

در دعاهاى عصر غيبت

در دعاهايى كه اهل بيت عليهم السلام به ما دستور داده ‏اند بخوانيم، نكته ‏هاى مهمّى وجود دارد که توجّه و دقّت در پيرامون آن ‏ها، راه ‏هاى پاك سازى قلب و تقرّب به خداوند را به ما می آموزد و با امام زمان ارواحنا فداه آشنا مى ‏سازد.

از آنجا كه ما در عصر غيبت زندگى مى‏ كنيم بايد در دعاهايى كه ‏در پيرامون غيبت امام زمان ارواحنا فداه است دقّت كنيم، تا با شرایط زمانی که در آن زندگی می کنیم آشنا باشیم.

افرادى كه دعاهاى عصر غيبت را مى ‏خوانند اگر در آن ‏ها دقّت كنند، با مطالب بسيار مهمّ اعتقادى آشنا مى ‏شوند. يكى از مهم ترين‏ مسائل دينى «يقين» است.

ما بايد با راه‏ هايى كه يقين را ايجاد و تقويت مى‏ كند آشنا باشيم و همچنين از عواملى كه سبب از دست دادن يقين مى ‏شوند آگاه ‏باشيم.(1)

يكى از عوامل مهمّى كه ممکن است سبب از دست دادن يقين و دچار شك ‏و ترديد و يا انكار حقائق دينى مى ‏شود، طولانى شدن غيبت امام ‏زمان عجّل الله تعالى فرجه مى ‏باشد، كه از بزرگ ترين آرزوهاى ‏ديرين دشمنان دين مى ‏باشد.

همچنين فراموش كردن ياد امام زمان عجّل الله تعالى فرجه و فراموش كردن انتظار آن حضرت و دعا براى ظهور آن ‏بزرگوار از آثار مهمّ طولانى شدن غيبت امام زمان عجّل الله تعالى‏ فرجه و از دست دادن یقین می باشد. در دعای بسیار مهمّ زمان غیبت می خوانیم:

اللّهمَّ وَلاتَسْلُبْنَا الْيَقينَ لِطُولِ الْأَمَدِ في غَيْبَتِهِ، وَانْقِطاعِ ‏خَبَرِهِ عَنَّا، وَلاتُنْسِنا ذِكْرَهُ وَانْتِظارَهُ، وَالْإيمانَ بِهِ، وَقُوَّةَ الْيَقينِ في ظُهُورِهِ، وَالدُّعاءَ لَهُ وَالصَّلوةَ عَلَيْهِ، حَتَّى لايُقَنِّطَنا طُولُ غَيْبَتِهِ مِنْ [ظُهُورِهِ وَ] ‏قِيامِهِ، وَيَكُونَ يَقينُنا في ذلِكَ كَيَقينِنا في قِيامِ رَسُولِ الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَما جاءَ بِهِ مِنْ وَحْيِكَ وَتَنْزيلِكَ.

وَقَوِّ قُلُوبَنا عَلَى الْإيمانِ بِهِ، حَتَّى تَسْلُكَ بِنا عَلى يَدَيْهِ ‏مِنْهاجَ الْهُدى وَالْمَحَجَّةَ الْعُظْمى، وَالطَّريقَةَ الْوُسْطى.(2)

خدايا؛ به واسطۀ دراز شدن زمان غيبتش و قطع شدن خبرش ‏از ما، يقين ما را زايل مگردان؛ و از ياد ما مَبر يادش را وانتظارش را و ايمان به او را، و يقين استوار بر ظهورش را، ودعا كردن براى (وجود نازنينش)، و درود فرستادن (بر آن‏ حضرت) را؛ تا طولانى شدن زمان غيبتش ما را از ظهور و قيام بر حقّش نااميد نسازد؛ و يقين و باور ما به قيام او و ظهور او همانند يقين ما به قيام پيامبر خدا - كه درود خدا بر او و آل ‏او باد - و وحى و كتاب نازل ‏شده بر او، محكم و استوار باشد.

و قلب ‏هاى ما را بر ايمان به او تقويت كن تا به دست  مباركش‏ راه هدايت و شاهراه روشن و مسير اعتدال را بپيماييم.

 


(1) دربارۀ اهميّت و آثار يقين رجوع كنيد به كتاب اسرار موفقيت: 1 / 244 - 223 .

(2) جمال الاسبوع: 315، مصباح المتهجّد: 411، مصباح الزائر: 425 (با اندکی تفاوت)، صحيفۀ مهديّه: 357.

 

 

بازدید : 11097
بازديد امروز : 14896
بازديد ديروز : 23196
بازديد کل : 127624926
بازديد کل : 88884482