امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
وحدت در میان مسلمان ها

وحدت در میان مسلمان ها

ملاک وحدت در میان مسلمان ها چیست؟ و چه چیزی سبب اختلاف میان مسلمانان شده و گروه ها  و فرقه های مختلف را در میان آنان به وجود آورد؟

برای روشن این نکته که چه چیزی سبب اختلاف میان مسلمانان شده وحدتی که آن ها در زمان رسول خدا صلّی الله علیه وآله داشتند چگونه در هم شکسته شد؟ چه کسی می تواند پاسخ گوی این سئوال باشد که عموم مسلمانان برای او احترام قائل باشند؟

واضح است عموم مسلمانان برای حضرت فاطمۀ زهرا علیها السلام عظمت و شخصیّتی قائلند که هیچ فرد دیگری مورد توجّه و قبول همۀ فرقه های مسلمان نیست. حتّی سنّی ها که به خلافت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام معتقد نیستند، برای شخصیّت حضرت زهرا علیها السلام ، شخصیّتی فوق العاده قائل هستند.

تفرقه و اختلاف

از چه زمان در میان مسلمانان ایجاد شد

حضرت فاطمۀ زهرا علیها السلام نه تنها در خطبۀ بسیار مهمّی که در مسجد بیان فرمودند ، بلکه نیز در سخنانی که برای زنان مهاجر و انصار که در روزهای آخر عمر آن حضرت به عیادت آن بزرگوار رفته بودند، دربارۀ وحدت و سبب ایجاد اختلاف و تفرقه  میان مسلمین بیان فرموده اند. اکنون به نقل قسمتی از سخنان مهمّ آن حضرت می پردازیم.

فرمایش حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها

راجع به وحدت

با توجّه به این نکته که عموم مسلمانان برای حضرت فاطمۀ زهراء علیهاالسلام شخصیّت فوق العاده ای معتقدند، به گفتارها و مطالبی که آن حضرت بیان فرموده اند نیز، احترام بسیاری قائل باشند، و به این جهت به آنچه را که آن حضرت بیان فرموده اند، آویزۀ گوش خود قرار داده و به آن ها رفتار نمایند. به این جهت با رجوع به گفتار حضرت فاطمۀ زهرا علیها السلام دربارۀ وحدت و عوامل شکسته شدن وحدت میان مسلمانان علّت اصلی از میان رفتن وحدت در میان مسلمین به خوبی روشن و آشکار می شود.

بنابراین عموم ملّت مسلمان با گوش فرا دادن به سخنان مستدلّ حضرت فاطمۀ زهرا علیها السلام گوش فرا دهند و با دست برداشتن از تعصّبات کور و جاهلی راه صحیح و حق را برگزینند.

خوشبختانه حضرت فاطمۀ زهرا علیها السلام دربارۀ وحدت میان مسلمین و عوامل شکسته شدن آن در میان آنان و به وجود آمدن اختلاف میان آنان، سخنانی بسیار روشن و بیدار کننده بیان فرموده اند که برای هر انسان با انصافی ، کوچک ترین شک و تردیدی دربارۀ حق بودن آن چه حضرت فاطمۀ زهرا علیها السلام فرموده اند، باقی نمی گذارد.

به این جهت قسمتی از فرمایش آن حضرت را که در آخرین روزهای عمر خود بیان فرموده اند و به بیان علّت ایجاد اختلاف و تفرقه در میان مسلمانان پرداخته اند، نقل می کنیم تا آنکه کسانی که از علّت اصلی شکسته شدن وحدت در میان مسلمین و ایجاد تفرقه و اختلاف میان آنان آگاهی صحیحی ندارند، از آن آگاه شده و بر اساس انصاف و حق جویی خود، به آن ایمان آورند.

 

 

بازدید : 4716
بازديد امروز : 8306
بازديد ديروز : 19024
بازديد کل : 127565354
بازديد کل : 88854696