امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
دقّت در دو نكته

دقّت در دو نكته

دقّت در دو نكته، عظمت فرمايش امام حسين علیه السلام را آشكار مى ‏كند:

1 - توجّه به شرايطى كه امام حسين علیه السلام فرمایش خود را بيان فرموده ‏اند.

اگر ما در شرايط و موقعيّت و زمانى كه امام حسين علیه السلام اين ‏سخنان را بيان فرموده ‏اند، دقّت كنيم تا حدّى متوجّه مى ‏شويم آن‏ حضرت در چه حال و در چه شرایطی بوده‏ اند كه اين سلام و پيام را به شيعيان خود ابلاغ فرموده ‏اند.

براى اينكه تا حدّى از موقعيّت و شرايطى كه امام حسين علیه السلام به‏ شيعيان سلام رسانده و پيام داده‏ اند آگاه شويم به اين نكته توجّه ‏كنيد.

شدّت علاقه امام حسين علیه السلام به شيعيانشان آن قدر زياد است كه‏ وقتى خبر شهادت قيس بن مسهر صيداوى به آن حضرت رسيد در حالى كه گريه مى‏ كردند اينگونه براى اهل بيت علیهم السلام و شيعيان دعا كردند:

«اللّهمّ اجعل لنا و لشيعتنا عندك منزلاً كريماً واجمع ‏بيننا و بينهم في مستقرّ من رحمتك إنّك على كلّ ‏شي‏ءٍ قدير»(1)

خداوندا براى ما و شيعيان ما نزد خودت منزلى با كرامت قرارده و ميان ما و آنان در جايگاهى كه رحمت تو در آن مستقرّ است جمع فرما كه يقيناً تو بر هر چيزى قادر هستى.

شدّت علاقه و مهربانى امام حسين علیه السلام  به شيعيان در روز عاشورا پس از وداع آن حضرت با اهل بيت خود بيشتر آشكار شد.

سلام و پيام امام حسين علیه السلام به شيعيان پس از وداع آن  حضرت با امام سجّاد علیه السلام و اهل حرم بوده است و وداع امام حسين علیه السلام پس از شهادت حضرت اباالفضل علیه السلام و حضرت على اكبر علیه السلام و همه بنى‏ هاشم و اصحاب و ياران آن حضرت بوده است يعنى شهادت ‏آن بزرگواران را شاهد بوده ‏اند و پيكر غرق به خون جوانان بنى‏ هاشم و اصحاب خود را ديده ‏اند و پس از آنكه آن همه داغ دیده بودند و هنگامى كه يك نفر  ياور نداشتند با كمر شكسته و جگر آتش گرفته ‏از داغ ‏ها و از شدّت عطش با چشمانى كه همه جا را تار مى ‏ديده‏ است براى وداع با اهل حرم به خيمه ‏ها رفته‏ اند و با امام سجّاد علیه السلام و اهل حرم وداع نموده‏ اند يعنى در سخت‏ ترين شرايط و حالات كه‏ وداع با اهل حرم بوده است امام حسين علیه السلام به شيعيان خود سلام ‏رسانده ‏اند و به امام سجّاد علیه السلام فرمودند:

بلّغ شيعتي عنّي السّلام فقل لهم انّ أبي مات غريباً فاندبوه ومضى شهيداً فابكوه.

سلام مرا به شيعيانم برسان پس به آنان بگو كه پدرم غريب از دنيا رفت بر او ندبه كنيد و شهيد شد پس بر او گريه كنيد.

اين مطالب را امام حسين علیه السلام در سخت ترين شرايط كه در عالم‏ هستى براى غير امام حسين علیه السلام واقع نشده، فرموده ‏اند.

2 -  اينك با دقّت در آنچه گفتيم به اين نكته نيز توجّه كنيد كه هر كسى در آخرين لحظات و ساعات عمر خود، مهم ترين مطالبى را كه در نظر دارد به اطرافيانش مى ‏گويد و امام حسين علیه السلام در آن‏ لحظه‏ ها به شيعيان سلام فرستاده و پيام داده ‏اند.

 حال با توجّه به اينكه امام حسين علیه السلام در سخت ‏ترين شرايط در عالم هستى بودند در آخرين ساعات عمر، چرا به شيعيان سلام‏ رسانده‏ اند و چرا دستور داده اند كه براى آن حضرت نوحه سرايى و گريه كنند؟!

آيا ما و شما در برابر اين سلام و اين پيام چه كرده ‏ايم؟ و چقدر ارزش قائل شده‏ ايم؟

چرا دشمنان مى ‏خواهند عزادارى‏ هايى را كه در گوشه و كنار جهان واقع مى‏ شود از شيعيان بگيرند. ما در بخش آخر كتاب به‏ توضيح اين نكته مى ‏پردازيم.

__________________________

(1) بحارالانوار: 44 /  382  .

 

 

    بازدید : 3750
    بازديد امروز : 17380
    بازديد ديروز : 23196
    بازديد کل : 127629894
    بازديد کل : 88886966