امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
1- سينه زنى عزاداران

1- سينه زنی عزاداران

يكى از انواع عزادارى كه در ميان شيعيان بالاخصّ جوانان، رايج است سينه‏ زنى است.

«در اين آيين، عزاداران، به طور هماهنگ و با ريتمى مشخص، معمولاً همراه با نوحه ‏خوانى، با دست بر سينه‏ ى خود مى ‏كوبند. به‏ كسى كه سينه زنى مى كند «سينه‏ زن» گفته مى ‏شود. با توجّه به نوحه‏ و شرايط محل برگزارى، سينه ‏زنان با نظر مدّاح مى ‏توانند در حالت‏ ايستاده يا نشسته سينه‏ زنى كنند.

شكل بالا بردن و فرودآوردن دست ‏ها بر سينه، دفعات آن و سرعت ضربات در موقعيت‏ هاى مختلف بسته به نوحه‏ اى كه‏ خوانده مى‏ شود، متفاوت است. در برخى مناطق، هنگام سينه‏ زنى، عزاداران مرد بالا تنۀ‏ خود را برهنه مى‏ كنند. اين عمل به سينه ‏زنى‏ شور و نظم بيشترى مى ‏دهد. در مواردى نيز لباس ‏هايى مخصوص ‏سينه ‏زنى طرّاحى و دوخته مى ‏شود كه در آن‏ ها امكان برهنه‏ كردن ‏قسمت جلوى سينه بدون درآوردن  كامل لباس فراهم شده است.

سينه ‏زنى مكان خاصّى ندارد و در هر جا مجلس عزادارى‏ برگزار شود، اعم از مسجد و حسينيّه تا مكان‏ هاى عمومى يا منازل ‏شخصى، اين آيين برگزار مى‏ شود. رايج‏ ترين انواع سينه‏ زنى، در فرهنگ اصطلاحات مرسوم مداحى، عبارت است از:

*  «واحد»: سينه‏ زنى با ريتم كند، تك ضربه ‏ى محكم با فاصله‏ اى چند ثانيه ‏اى ميان ضربات.

* «سنگين»: سينه ‏زنى با ريتم متوسّط، ضربه ‏اى محكم و با مكثى كوتاه ميان ضربات.

* «شور»: سينه ‏زنى با ريتم تند، ضربه‏ ى آرام تر و بدون فاصله‏ ميان ضربات.

* «دو ضرب» يا «سه ضرب» يا «چهارضرب»: دو يا سه يا چهار ضربه پشت سر هم با ريتم تند، با مكثى كوتاه ميان هر نوبت.

در يك مجلس نوحه ‏خوانى كامل، همۀ‏ اين اشكال سينه‏ زنى ‏استفاده مى ‏شود و معمولاً سير تغيير اشكال، با افزايش ريتم‏ سينه‏ زنى و نوحه‏ خوانى، از اشكال ملايم تر سنگين و واحد آغاز مى‏ شود و به اشكال پرشتاب‏ تر سه ضرب و شور ختم مى ‏شود ... .

نقطه اوج سينه ‏زنى، در پايان سينه ‏زنى شور است كه گاه به «هروله» منتهى مى ‏شود. هروله اصطلاحاً به سر و سينه‏ زدن جمعى ‏توده عزاداران به صورت ممتد و بدون نظم و هماهنگى با هم، با ريتم تند و در حالتى شبيه دويدن و چرخيدن دور يك محور فرضى ‏گفته مى ‏شود. در اين حالت، سينه ‏زنى شكلى بى ‏قاعده دارد و سينه‏ زنان حالت از خود بى ‏خود شدگى دارند.»(1)

__________________________

(1) فرهنگ سوگ شيعى: 296. 

 

    بازدید : 3700
    بازديد امروز : 14775
    بازديد ديروز : 19024
    بازديد کل : 127578293
    بازديد کل : 88861165