امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
2- لطم زنى عزاداران

2- لطم زنی عزاداران

«لطم ‏زنى» گونه ‏اى از سوگوارى شيعيان عرب است كه در آن‏ زنان همراه با خواندن دسته جمعى نوحه، با ريتمى مشخص با كف‏ دست بر سر و صورت خود مى ‏زنند. در برخى مقاتل (از جمله در لهوف) نقل شده است كه زنان اهل بيت، روز عاشورا بر صورت ‏خود مى ‏زدند و گريه مى ‏كردند. در زيارت ناحيه‏ ى مقدّسه هم به ‏اين موضوع اشاره شده است. ظاهراً همين عمل زنان اهل بيت‏ مستند  لطم ‏زنى به عنوان آيين مذهبى بوده است ...

پايان بخش لطم‏ زنى، مرحله‏ ى سريع اجراى آن يعنى «هوسه» است كه در صورت تقاضا و توانايى عزاداران انجام مى ‏شود. در غير اين صورت عزادارى در مرحله ‏ى مربعه به پايان مى ‏رسد.

در مرحله ‏ى هوسه، ملايه، ابتدا چهار بيت مصيبت را قرائت ‏مى ‏كند و در ادامه يك بيت نوحه را با ريتم تند مى ‏خواند. عزاداران‏ بر سر مى ‏زنند و همان بيت را تكرار مى ‏كنند. حدوداً چهار بيت، چهار بار خوانده مى ‏شود و عزاداران هر بار بيت نوحه را تكرار مى ‏كنند. در بيت آخر، نام امام حسين علیه السلام ذكر شده و عزاداران در همان حال كه بر سر مى‏ زنند و به طرف بالا مى ‏پرند، اين بيت را بارها تكرار مى ‏كنند. لطم‏ زنى با دعا و سلام به امامان به پايان ‏مى ‏رسد.

... امروزه لطم‏ زنى در ميان اعراب شيعۀ عراقى، اعراب ‏خوزستان ايران و همچنين اعراب مهاجر در تهران، با تفاوت ‏هايى ‏برگزار مى ‏شود. لطم‏ زنى اغلب در عزادارى عاشورا و گاه در روزهاى شهادت ديگر معصوين علیهم السلام برگزار مى ‏شود.(1)

________________________

(1) فرهنگ سوگ شيعى: 423 .

 

 

 

    بازدید : 3789
    بازديد امروز : 8931
    بازديد ديروز : 19532
    بازديد کل : 128835154
    بازديد کل : 89507553