امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
شور و هيجان در اقامه مجالس عزادارى امام حسين علیه السلام

شور و هيجان در اقامه

مجالس عزادارى امام حسين علیه السلام

به دليل رواياتى كه درباره اهميّت اقامه مجالس عزادارى امام‏ حسين علیه السلام از اهل بيت علیهم السلام وارد شده و همچنين رواياتى كه از آن بزرگواران درباره فضيلت عزادارى وارد شده است، با اينكه ‏قرن ها از شهادت حضرت امام حسين علیه السلام مى گذرد؛ ولى با فرارسيدن ماه محرّم هنوز مراسم عزادارى و  سوگوارى آن بزرگوار در نقاط مختلف جهان با شور فراوان برگزار مى شود.

در مجالس عزادارى و مراسم سوگوارى امام حسين علیه السلام نه تنها شيعيان جهان؛ بلكه بسيارى از اهل تسنّن و پيروان اديان ديگر نيزدر آن شركت نموده  و  علاقه خود را به سالار شهيدان حضرت امام ‏حسين علیه السلام آشكار مى نمايند.

معجزاتى كه در اين مجالس واقع مى شود و حاجت هايى كه در اين مراسم روا مى شود بر علاقه و  اشتياق مردم جهان به اين ‏سوگوارى ها مى افزايد و هر سال با شور و گداز بيشترى در  اين ‏مراسم شركت مى كنند.

كتاب ها و نشريات در ايران، عراق، پاكستان و كشورهاى‏ ديگر، بحث هاى جالب و مؤثرى را در اين باره در بردارند و به اين ‏وسيله به علاقه و انگيزه آنان براى شركت در اين گونه مجالس ‏مى ‏افزايند.

به خاطر آگاه شدن مردم از مقام و عظمت حضرت امام‏ حسين علیه السلام و اهميّت جريان كربلا، استقبال مردم و روى آوردن آنان‏ به مجالس و محافل حسينى رو به افزايش است.

روى آوردن مردم به مراسم عزادارى امام حسين علیه السلام ، گوشه اى ‏از عمل نمودن مسلمانان به روايت بسيار مهمّى است كه علماى‏ معروف شيعه و اهل تسنّن آن را در كتاب هاى خود از پيامبر اكرم صلّی الله علیه وآله نقل كرده‏ اند:

إنّي تارك فيكم الثقلين كتاب الله وعترتي.(1)

من دو شى‏ء سنگين (يا گران‏ بها) را ميان شما وا مى ‏گذارم: كتاب خداوند و عترت خودم را.

مردمى كه خود را امّت پيغمبر اكرم صلّی الله علیه وآله و پيرو سنّت و دستور آن حضرت مى دانند، چگونه مى توانند با توجّه به اين حديث كه ‏مورد قبول و پذيرش همه علماى مسلمانان است، از شهادت امام‏ حسين علیه السلام كه سبط رسول الله و از عترت آن بزرگوار است غافل ‏مانده و به خاطر آن، اندوهگين و عزادار نباشند؟!

با توجّه به اين نكته كه رسول گرامى خداوند، تنها پيامبر زمان‏ خود نيستند، بلكه پيامبر خدا براى همه قرن ‏ها و زمان ‏هاى پس ازآن حضرت، مى‏ باشند، هر چند خطاب آن حضرت براى مردم آن ‏زمان باشد ولى مقصود از آن همه مردمان همه قرون و اعصار مى ‏باشند.

بنابراين ما بايد به كتاب خداوند و عترت پيامبر اكرم صلّی الله علیه وآله ارج‏ نهاده و در تجليل از مقام آنان بكوشيم.

بديهى است عزادارى و سوگوارى براى امام حسين علیه السلام ، نوعى ‏تجليل و بزرگداشت از مقام عترت پيامبر اكرم  صلّی الله علیه وآله و اظهار برائت و دشمنى با دشمنان اهل بيت رسول خدا صلّی الله علیه وآله مى ‏باشد.

سوختن از اعماق جان و ريختن اشك از ديدگان براى شهادت‏ آن بزرگوار، نيرو و انرژى ما را عليه دشمنان دين سرشار و متراكم‏ مى‏ سازد و آماده انتقام و خونخواهى  سرور شهيدان امام حسين علیه السلام در تحت لواء حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه مى‏ سازد.

در روايت ديگرى  كه آن را نيز علماى بزرگ شيعه و سنّى در كتاب هاى فراوان نقل كرده اند پيامبر اكرم  صلّی الله علیه و آله فرمودند:

من مات و هو لا يعرف امامه مات ميتة جاهليّة.(2)

هر كس بميرد و امام خودش را نشناسد به مرگ جاهليت مرده‏ است.

ما بايد بدانيم در اين زمان، امام ما حضرت مهدى حجة بن ‏الحسن علیهما السلام مى ‏باشند كه نام آن بزرگوار در روايات بسيارى كه ‏علماى شيعه و سنى در كتاب هاى خود نقل كرده ‏اند، آمده است.

ما با اشك ريختن و عزادارى براى امام حسين علیه السلام نه تنها به مقام‏ آن حضرت ارج مى نهيم، بلكه خود را آماده براى فداكارى و انتقام‏ گيرى خون امام حسين علیه السلام در زير پرچم منتقم آل محمّد حضرت ‏مهدى عجل الله تعالى فرجه مى ‏نماييم.

در روزگار پرشكوه حكومت آن حضرت، از دشمنان دين انتقام‏ گرفته مى شود و جهان سرشار از عدالت مى گردد.

در آن زمان انسان ها به اوجِ تكامل رسيده و همه توانايى‏ هاى ‏عظيم آنان شكوفا مى شود. به اميد فرا رسيدن آن روزِ باشكوه.

***

با توجّه به آنچه گفتيم شيعيان در سراسر جهان براى امام‏ حسين علیه السلام عزادارى مى‏ كنند و همانگونه كه گفتيم گاهى پيروان ‏اديان ديگر نيز در اين مراسم شركت مى‏ كنند.

مجالس عزادارى امام حسين علیه السلام و آثار عجيب و معجزاتى كه ‏مردم در آن ‏ها ديده ‏اند، آن قدر زياد است كه گاهى بعضى از پيروان ‏اديان ديگر مانند هندوها، زرتشتى ‏ها و... در مجالس عزادارى امام‏ حسين علیه السلام شركت مى‏ كنند و يا خودشان آن را تشكيل داده و در آن‏ شركت مى ‏نمايند.

__________________________

(1)  بحارالانوار: 2 /  100 .

(2) معجم احاديث الامام المهدى علیه السلام: 3 /  495.

 

 

    بازدید : 3785
    بازديد امروز : 10332
    بازديد ديروز : 28544
    بازديد کل : 128398775
    بازديد کل : 89289330