امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
تفكّر در نقش مصائب اهل بيت علیهم السلام در عالم

تفكّر در نقش

مصائب اهل بيت علیهم السلام در عالم

بعضى از مردم در عزادارى ‏ها شركت مى كنند و با شنيدن ‏عزادارى ‏ها و مرثيه هايى كه درباره اهل بيت علیهم السلام خوانده مى ‏شود باتمام وجود مى‏ سوزند و اشك مى‏ ريزند. واضح است كه اين‏ سوختن‏ ها و اشك ريختن ‏ها در قلب آنان آثار عجيبى ايجاد مى ‏كند و به تقرّب آن‏ ها به اهل بيت علیهم السلام مى ‏افزايد. و اين خود يك امر بزرگ و يك جريان مهمّ معنوى است؛ ولى همانگونه كه مى‏ دانيم ‏هر چه قدر معرفت انسان و تعقّل و تفكّر او درباره امور بيشتر باشد از آثار بيشترى برخوردار مى‏ شود. به عنوان مثال كسى كه براى‏ شدّت عطش امام حسين علیه السلام و كثرت جراحات آن حضرت قلبش‏ مى ‏سوزد و اشك از چشمانش جارى مى‏ شود، با كسى كه براى اين‏ امور اشك مى ‏ريزد و علاوه بر آن توجّه دارد که بر اثر شهادت امام حسين علیه السلام به‏ خاطر شدّت عطش و كثرت جراحات و ... و ... بر عالم هستى چه‏ مصيبت عظيمى وارد شده تفاوت دارد شهادت آن حضرت تا چه حدّ جهانِ‏ هستى را از هزاران سال پيش تا زمان ‏هاى آينده تحت تأثير قرار داده است؟ و بر اثر اين جنايت بزرگى كه بر حضرت ابى عبدالله ‏الحسين علیه السلام وارد شده، در موجودات عالم هستى چه تأثيراتى ‏ايجاد شده؟ و  آنان را دچار چه محروميت‏ هاى بزرگى نموده است؟ واضح است كه معرفت و توجّه به این نکته ها تا چه حدّ از جهت آثارى‏ كه به خاطر عزادارى معمولی است، تفاوت دارد.

عزادارى كه خاك نشين است و همه مصيبت ‏هاى امام‏ حسين علیه السلام را در انحصار اين عالم خاكى مى ‏پندارد، با كسى كه از عزاى آن حضرت در عرش الهى نيز باخبر است و به خوبى مى‏ داند به سبب شهادت مظلومانه آن حضرت، «اقشعرّت له اظلّة العرش»(1) ، و مى‏ داند اظلّه عرش الهى بر اثر شهادت امام حسين علیه السلام به لرزه در آمده تفاوتِ فراوان دارد.

بديهى است عزادارى كه مى ‏داند كه مصايب گودال قتلگاه عرش ‏الهى را به لرزه درآورده و از عظمت ولايت آن حضرت بر عالم‏ هستى و بر ما سوى الله با خبر است، با عزادارى كسى كه شهادت ‏را منحصر در گودال قتلگاه مى‏ داند و چيزى بيش از آن نمى‏ داند، بسيار تفاوت دارد.

عزادارى‏ هايى كه واقع مى‏ شود و مصيبت هايى كه خوانده ‏مى ‏شود و اشك هايى كه ريخته مى‏ شود بيشتر از نوع اوّل است و كم ‏اتّفاق مى ‏افتد كسى كه مى‏گريد و اشكش جارى مى ‏شود درباره‏ اعماق اين مصائب هم فكر كرده باشد و با توجّه به عمق مصيبت و تأثير آن در عالم براى آن اشك ريخته باشد.

_______________________

(1) صحيفه حسينيّه، زيارت پنجم: 444.

 

 

 

    بازدید : 3688
    بازديد امروز : 22370
    بازديد ديروز : 32446
    بازديد کل : 128578608
    بازديد کل : 89379256