امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
مجلس عزادارى در محضر امام حسين علیه السلام

مجلس عزادارى

در محضر امام حسين علیه السلام

استاد جليل القدر، عالم ربّانى مرحوم آقاى حاج شيخ محمود نگارنده مى ‏فرمودند:

مرحوم شيخ غلام رضا تولاّيى(1) از ذاكرين مهمّ حضرت امام‏ حسين علیه السلام بودند ايشان با اينكه لكنت زبان داشتند، هر وقت روى‏ صندلى يا منبر براى خواندنِ روضه مى ‏نشستند، از اوّل تا آخر روضه را بدون هيچگونه لكنت زبان مى ‏خواندند در آن زمان ‏ذاكرينى كه معروف بودند مركب سوارى داشتند تا ايّامى كه براى روضه خوانى زیاد دعوت مى ‏شدند، بتوانند خود را به همه‏ مجالس برسانند.

در يكى از روزهاى ماه محرّم كه ايشان مجالس زيادى داشتند، پس از خواندن نماز ظهر و عصر و تناول غذا مركب خود را آماده مى‏ كنند و سوار بر آن مى‏ شوند تا با عجله خود را به اوّلين مجلسى كه براى روضه‏ خوانى دعوت بودند برسانند؛ ولى هر چه سعى و تلاش مى ‏كنند مركب ايشان از راهى كه بايد به سوى آن‏ مجلس بروند، از آن راه نمى ‏رود و به راهى ديگر مى ‏رفته است و چون سعى و تلاششان براى رفتن از مسيرى كه ‏مجلس روضه خوانى ايشان در آن راه، بى ‏نتيجه مى ‏ماند، او را به حال خود وا مى ‏گذارند تا اگر سرّى در كار است مانع آن نشوند.

در اين هنگام مركب سوارى با عجله تمام كوچه پس كوچه‏ ها را طى مى‏ كند تا به دالانى مى‏ رسد و مقابل آن دالان مى ‏ايستد.

ايشان نگاه مى ‏كنند، مى‏ بينند در آخر دالان درب منزلى باز است‏ و گويا افرادى در  آنجا هستند. با خود مى ‏گويند شايد امروز بايد در اين منزل روضه بخوانم، از مركب پياده شده و وارد آن خانه‏ مى‏ شوند، متوجّه مى ‏شوند گويا افرادى كه در آن منزل هستند منتظر ايشان بوده‏ اند. صاحب منزل ايشان را تعارف مى‏ كند كه روضه ‏بخوانند.

ايشان مانند هميشه بدون هيچ لكنتى روضه مى ‏خوانند ومجلس منقلب مى ‏شود. پس از تمام شدن روضه از منبر پايين ‏مى‏ آيند و وقتى كه مى‏ خواهند از مجلس خارج شوند صاحب منزل پاكتى را به ايشان ‏مى‏ دهد؛ ولى آن بزرگوار قبول نمى‏ كند و پاكت را نمى‏ گيرد و مى ‏گويد چون من بدون دعوت به اين مجلس آمده ‏ام چيزى قبول‏نمى‏ كنم.

نكته مهمّ جريان اينجا است كه وقتى ايشان مى ‏گويد من بدون‏دعوت به مجلس آمده ‏ام، صاحب منزل به ايشان مى‏ گويد: چطور شما بدون دعوت آمده‏ ايد و حال آن كه امام حسين علیه السلام خودشان به‏ شما دستور دادند به اين مجلس بياييد؟

مرحوم حاج شيخ غلام رضا بسيار تعجّب مى‏ كنند، زيرا اطّلاعى از دعوت امام حسين علیه السلام نداشتند.

صاحب منزل به ايشان مى‏ گويد: يادتان هست امروز صبح در فلان مجلس شركت كرديد و همين روضه ‏اى را كه الان خوانديد آنجا خوانديد و  مجلس بسيار منقلب شد؟ حضرت امام حسين علیه السلام در آن مجلس بودند، روضه شما در من بسيار اثر كرد. من در آن ‏مجلس از امام حسين علیه السلام تقاضا كردم به شما امر  كنند امروز در اين‏ مجلس شركت كنيد و همان روضه ‏اى را كه آنجا خوانديد در اينجا نيز بخوانيد. امام حسين علیه السلام تقاضاى مرا پذيرفتتند و به شما فرمودند امروز در اين مجلس شركت كنيد و همان روضه را بخوانيد. شما به‏ دعوت امام حسين علیه السلام اينجا آمده ‏ايد چطور مى‏ گوييد بدون ‏دعوت آمده ‏ام؟!

اين جريان دليل بر اين مى‏ باشد كه ممكن است امام حسين علیه السلام و يا امام زمان عجّل الله تعالى فرجه و يا ساير اهل بيت علیهم السلام در مجلسى‏ حاضر شوند، هر چند افراد متوجّه نشوند. و همچنين دليل بر آنست كه گاهى آن بزرگواران به دوستان خود مأموريت ‏هايى ‏مى ‏دهند و آنان آن را انجام مى ‏دهند، هر چند متوجّه نشوند كه آن‏ كار را بر اساس مأموريتى كه به ايشان محوّل كرده بودند، انجام‏ داده ‏اند.

____________________

(1) ايشان والد بزرگوار مرحوم آية الله حاج شيخ محمود تولاّيى بودند.

 

 

 

    بازدید : 3708
    بازديد امروز : 5179
    بازديد ديروز : 19532
    بازديد کل : 128827651
    بازديد کل : 89503801