امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
زيارت با معرفت به مقام امام حسين علیه السلام

زيارت با معرفت

به مقام امام حسين علیه السلام

همانگونه كه خواهیم گفت يكى از مطالب مهمّى كه روايات متعدّد درباره آن وارد شده و در كتاب ‏هاى معروف علماى شيعه به آن تصريح شده است، گريه آسمان و زمين براى امام حسين علیه السلام است.

توجّه به اين واقعيّت، تأثير بسيار زيادى در معرفت و در كيفيّت ‏زيارت زائرين دارد به اين جهت در اينجا به ادامه در پيرامون اين‏ مطلب مى ‏پردازيم:

هر چند گريه آسمان و زمين براى شهادت امام حسين علیه السلام بسيار مهمّ است ولى آنچه مهم تر از آن مى‏ باشد، اين است كه عرش الهى‏ به سبب شهادت آن بزرگوار به لرزه در آمده و نه تنها آسمان و زمين؛ بلكه شهادت امام حسين علیه السلام در عرش خداوند نيز اثر گذارده است. در زيارت آن حضرت مى‏ خوانيم:

اقشعرّت له اظلّة العرش(1)

اظلّه عرش خداوند براى او به لرزه در آمد.

اين جمله گواه بر اين است كه مصائبى كه بر وجود ظاهرى و جسد امام حسين علیه السلام واقع شده به دليل عدم جدايى وجود ظاهرى ‏از وجود باطنى آن حضرت، اينگونه در عرش الهى، و آسمان ‏ها و زمين و اهل آن‏ ها اثر گزارده است.

بنابراين كسى كه به زيارت امام حسين علیه السلام شرفياب مى ‏شود و توفيق حضور در آن مكان باصفا را پيدا مى‏ كند، اگر توجّه به عظمت ‏وجود ظاهرى آن حضرت - كه جدا از وجود باطنى ايشان نيست - داشته باشد، نتيجه بسيار بيشترى از زيارتى كه انجام مى ‏دهد به ‏دست مى‏ آورد.

اين يك حقيقت واضح و آشكار است كه كسى كه خود را در حضور پيكرى خونين مى ‏بيند كه تا بر عرش الهى تأثير گذار است، به خوبى مى ‏تواند اين حقيقت را در قلب خود جاى دهد و يقين ‏كند كه امام حسين علیه السلام قدرت دارند و مى‏ توانند بزرگترين حاجت ‏ها و خواسته ‏هاى او را  عنايت كنند.

بديهى است چنين يقين و ايمان و اعتقادى در مستجاب شدن دعاى آنان در آن حرم نورانى اثر بسيارى دارد.

نكته ديگرى كه سزاوار است به آن توجّه داشته باشيم، اين‏ است زائرى كه با توجّه به آنچه گفتيم امام حسين علیه السلام را زيارت‏ مى ‏كند، علاوه بر ازدياد يقين و ايمان؛ معرفت و مودّت او نيز به امام حسين علیه السلام بيشتر می شود و محبّت شديدى را كه اجر رسالت ‏است به دست مى ‏آورد.

اين كلام رسول خدا صلّی الله علیه وآله كه قبلاً نقل كرديم: «الزيارة تنبت المودّة» «زيارت سبب ايجاد مودّت مى‏ شود» براى چنين زائرى تحقّق پيدا مى‏ كند.

______________

(1) صحیفه حسینیّه، زیارت پنجم: 444 .

 

 

 

 

    بازدید : 5271
    بازديد امروز : 13324
    بازديد ديروز : 45443
    بازديد کل : 128495628
    بازديد کل : 89337764