امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
صندوق یهودیان

صندوق یهودیان

در بنى‏ اسرائيل صندوقى وجود داشته است كه در قرآن كريم از آن، به عنوان تابوت ياد شده است، در ميان آن صندوق، شكسته ‏هاى الواح تورات، عصاى حضرت موسى و كفش ‏هاى او و مقدارى ديگر از بازمانده آل موسى و آل هارون وجود داشته است و همچنين در آن شیئی از سوى خداوند قرار داشته که آرام بخش بنى ‏اسرائيل بوده است. آن صندوق در هر خاندانى بود نبوّت وحكومت بنى اسرائيل در اختيار او قرار مى‏ گرفت.

چون بنى‏ اسرائيل شرارت ورزيدند و به شرك و بت‏ پرستى‏ گرویدند و  به آن صندوق و ساير مقدّسات دينى استخفاف نمودند خداوند عمالقه را بر بنی اسرائیل مسلّط نموده بسيارى از آن ها را كشتند و اموال آن ‏ها را غارت نموده و صندوق را هم بردند.

 بنى ‏اسرائيل همچنان زير بار ظلم و ستم عمالقه مى‏ سوختند، تابه پيامبر خود پناه بردند و از او كمك خواستند. 

هنگامى كه‏ طالوت به پادشاهى منصوب شد براى اثبات سلطنت او ملائكه ‏مأمور شدند كه آن صندوق را نزد بنى ‏اسرائيل ببرند. و اين معجزه ‏از جانب پيغمبر آنان بود براى اثبات اينكه طالوت منصوب از جانب ‏پروردگار است.(1)

 امام صادق علیه السلام در اين باره مى فرمايند:

وَ كَانَ التَّابُوتُ فِي بَنِي ‏إِسْرَائِيلَ كَمَا قَالَ الله عَزَّوَجَلَّ (فِيهِ سَكِينَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَبَقِيَّةٌ مِمَّا تَرَكَ آلُ مُوسى وَآلُ ‏هارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلائِكَةُ)(2) وَقَدْ كَانَ رُفِعَ بَعْدَ مُوسَى علیه السلام إِلَى السَّمَاءِ لَمَّا عَمِلَتْ بَنُو إِسْرَائِيلَ بِالْمَعَاصِي فَلَمَّا غَلَبَهُمْ جَالُوتُ وَسَأَلُوا النَّبِيَّ أَنْ يَبْعَثَ إِلَيْهِمْ مَلِكاً يُقَاتِلُ‏ فِي سَبِيلِ الله تَقَدَّسَ وَجْهُهُ بَعَثَ إِلَيْهِمْ طَالُوتَ علیه السلام وَأَنْزَلَ عَلَيْهِمُ التَّابُوتَ وَكَانَ التَّابُوتُ إِذَا وُضِعَ بَيْنَ بَنِي‏ إِسْرَائِيلَ وَبَيْنَ أَعْدَائِهِمْ وَرَجَعَ عَنِ التَّابُوتِ إِنْسَانٌ كُفِّرَ وَقُتِلَ وَلاَ يَرْجِعُ أَحَدٌ عَنْهُ إِلَّا وَيُقْتَلُ.

صندوق در بين بنى‏ اسرائيل بود همان ‏طور كه خداى عزّوجلّ ‏فرمود: (فِيهِ سَكِينَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَبَقِيَّةٌ مِمَّا تَرَكَ آلُ ‏مُوسى وَآلُ هارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلائِكَةُ) و پس از موسى علیه السلام زمانى كه بنى اسرائيل آلوده گناه شدند، به آسمان برده شد. و هنگامى كه جالوت ايشان را شكست داد و  از پيامبر صلّی الله علیه وآله تقاضا كردند كه اميرى نيك ‏سيرت براى جنگ در راه خدا برايشان بگمارد، خداوند طالوت علیه السلام را و [دوباره] صندوق را به ‏سوى آن ‏ها فرستاد. صندوق، ميان بنى ‏اسرائيل و دشمنانشان گذاشته مى‏ شد و هر كسى كه به صندوق پشت‏ مى‏ كرد [و از اعتقاد به آن بر مى‏ گشت‏] كافر مى‏ شد و بايد كشته‏ مى‏ شد و [دشمنان نيز كه به سمت صندوق مى‏ رفتند] احدى از سوى صندوق باز نمى‏ گشت مگر آنكه به قتل مى‏ رسيد.(3)

امام صادق علیه السلام در روايتى ديگر مى‏ فرمايند:

بنى اسرائيل به پيامبرشان گفتند اگر طالوت بر حقّ است و از جانب خدا مى‏ باشد بايد نشانه‏ اى داشته باشد.

امام صادق علیه السلام مى‏ فرمايند پيامبر بنی اسرائیل به آن‏ ها گفت:

(إِنَّ آيَةَ مُلْكِهِ أَن يَأْتِيَكُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِن رَبِّكُمْ ‏وَبَقِيَّةٌ مِمَّا تَرَكَ آلُ مُوسَى وَآلُ هَارُونَ)(4) وَهُوَ الَّذِي‏كُنْتُمْ تَهْزِمُونَ بِهِ مَنْ لَقِيتُمْ فَقَالُوا إِنْ جَاءَ التَّابُوتُ رَضِينَا وَسَلَّمْنَا.

(نشانه‏ ى اميرى او «طالوت علیه السلام» آن است كه آن صندوق‏ از جانب خداوند به ‏سوى شما باز مى ‏گردد و فرشتگان ‏آن را حمل مى ‏كنند. درون آن تسكين خاطرى براى شما از سوى پروردگار و يادگارى از ميراث خاندان موسى علیه السلام و هارون علیه السلام نهفته است) و  او همان چيزى است كه شما مى ‏توانيد به وسيله ‏ى او، دشمنانى را كه  با شما مقابله مى‏ كنند شكست دهيد. آن‏ ها گفتند: «ما با آمدن صندوق، راضى و تسليم  (و مطیع طالوت علیه السلام) خواهيم شد».(5)

به اين روايت نيز توجّه كنيد:

صفوان مى‏ گويد: امام رضا علیه السلام فرمودند: كه امام باقر علیه السلام چنين ‏مى‏ فرمودند:

إِنَّمَا مَثَلُ السِّلَاحِ فِينَا مَثَلُ التَّابُوتِ فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ‏ حَيْثُمَا دَارَالتَّابُوتُ أُوتُوا النُّبُوَّهًَْ وَحَيْثُمَا دَارَالسِّلَاحُ فِينَا فَثَمَ الْأَمْرُ. قُلْتُ: فَيَكُونُ السِّلَاحُ مُزَائِلًا لِلْعِلْمِ؟ قَالَ: لا.

مَثَل سلاح - ذوالفقار - در خاندان ما، مثل داستان صندوق است ‏در بنى ‏اسرائيل؛ هر كجا صندوق دور مى ‏زد، نبوّت عطا مى ‏شد (صندوق به هر كه به ارث مى ‏رسيد، او به نبوّت نيز مى ‏رسيد) و در ميان ما هر كجا سلاح دور زند، امر امامت آنجاست. عرض‏ كردم: «سلاح از علم جدا مى ‏شود»؟ [ممكن است سلاح به‏ دست كسى افتد كه علم امامت نداشته باشد] فرمود: نه!(6)

روايات درباره تابوت يا صندوق بنى ‏اسرائيل زياد است و ما به ‏نقل همين مقدار اكتفا مى‏ كنيم. از مجموع آنچه بيان شد استفاده‏ مى ‏شود، تا هنگامى كه يهود به آن صندوق احترام مى‏ گذاردند از بسيارى از بلاها در امان بودند و به خوبى زندگى مى ‏كردند، امّا از زمانى كه صندوق بنى ‏اسرائيل عظمت خود را در نزد آنان از دست ‏داد و به آن توهين نموده و بى‏ اثر دانستند خداوند دشمن را بر آنان‏ مسلّط  كرد و به انواع گرفتارى ‏ها و بيچارگى‏ ها مبتلا شدند و آن گاه‏ كه از كردار خود پشيمان شدند خداوند پيامبر خود طالوت را به ‏سوى آنان فرستاد و صندوق بنى ‏اسرائيل به آنان بازگشت و طالوت، دشمن آنان جالوت را شكست داد و بنى ‏اسرائيل را از دست او و لشكريانش نجات بخشيد.

اكنون آن صندوق و ميراث و آثار بازمانده پيامبران الهى در نزد حضرت بقيّة الله الاعظم امام زمان ارواحنا فداه مى ‏باشد و روزگارى كه‏ سراسر جهان با ظهور آن حضرت نورانى و عطرآگين مى ‏شود، ميراث پيامبران الهى بر مردم عرضه مى‏ شود.

________________________

(1) ر ك : تفسير اطيب البيان: 2 / 506.

(2) سوره بقره، آيه 248.

(3) تفسير اهل ‏بيت علیهم السلام: 2 / 26، از بحارالأنوار: 14 /  20، تفسیر قمّى: 2 / 229.

 (4) سوره بقره، آيه 248.

(5) تفسير اهل بيت علیهم السلام: 2 / 260 ،  از تفسیر عياشى: 1 / 132.

(6) تفسير اهل‏بيت علیهم السلام: 2 / 260، از كافى: 1 / 238.

 

 

 

 

    بازدید : 9571
    بازديد امروز : 6980
    بازديد ديروز : 23196
    بازديد کل : 127609094
    بازديد کل : 88876566