امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
بخش دوّم در دعاهای نمازها : قنوت‌های ائمه طاهرین علیهم السلام

بخش دوّم

  دعاهای در نماز و بعد از آن


قنوت‌های ائمّه طاهرین علیهم السلام از امور مورد تأکید و لازم شمرده شده نزد پروردگار به روایت جناب حسین بن روح قدّس سرّه از امام حسن عسکری علیه السلام


سید بن طاووس رحمه الله در مهج الدعوات گفته است ... این قنوت‌ها اسنادشان در کتاب «عمل ماه رجب و شعبان و رمضان» تألیف احمد بن عبد الله بن عیّاش رحمه الله می‌باشد، پس گفت: ...
هنگامی که سرور ما شیخ ابوجعفر محمّد بن عثمان بن سعید رحمه الله از دنیا رفت و از مأموریتی که داشت فارغ گردید، شیخ ابوالقاسم حسین بن روح در بقیه روز همان روز در خانه آن مرحوم نشست، ذکاء خادم طوماری پیچیده شده و عصایی و ظرف کوچک چرمی که به آن روغن زده بودند نزد شیخ گذاشت، عصا را گرفت و آن را در دامن خود و بر روی ران خود قرار داد، طومار پیچیده را به دست راست و آن ظرف کوچک چوبی به دست چپ گرفت، به ورثۀ آن مرحوم گفت: در این طومار ذکر ودیعه‌ها است، پس آن را گشود و دیدند که در آن دعاها و قنوت موالیان ما ائمّه طاهرین علیهم السلام است.

ورثه سپس به آن ظرف کوچک چوبی اشاره کردند و گفتند: پس در این ظرف حتماً جواهر است.
شیخ به آن‌ها گفت: آن را می‌فروشید؟ گفتند: چه قدر می‌خری؟ شیخ به ابوالحسن (یعنی ابن شیث) گفت: ده دنیار به آن‌ها بده، قبول نکردند به مبلغ افزودند و آن‌ها قبول نکردند تا به صد دینار رسید، آنگاه به آن‌ها گفت: اگر فروختید، فروختید و گرنه پشیمان خواهید گردید، قبول کردند و صد دینار را گرفتند، شیخ شرط کرد که عصا و آن طومار را هم بدهند.
وقتی خرید و فروش انجام گرفت، شیخ گفت: این عصای مولای ما  حسن بن علی بن محمد علیهم السلام است، در روزی که عثمان بن سعید را وکیل خود قرار داد در دست آن حضرت بوده است ... و این ظرف کوچک انگشترهای ائمّه در آن است، پس آن را خالی کرد و همان طور که گفته بود در آن بود، و در طومار پیچیده شده قنوت موالیان ما ائمه طاهرین علیهم السلام است و در آن قنوت مولای ما حضرت ابا محمد حسن بن امیرالمؤمنین علیهماالسلام است، او برای ما از حفظ خواند و ما آن را نوشتیم مطابق آنچه در آن طومار بود و گفت:

آن را حفظ کنید همان طور که مهمات دین و اموری که از طرف پروردگار لازم شمرده شده و تأکید شده را حفظ می‌کنید، و در آن پیامی رسا برای همۀ عصرها.(1)
 


(1) مهج الدعوات ص 65، بحارالانوار ج 85 ص 211 ح 1










 

    بازدید : 15082
    بازديد امروز : 6632
    بازديد ديروز : 23197
    بازديد کل : 128876944
    بازديد کل : 89528452