ઈમામ સાદિક઼ (અ.સ.) એ ફરમાવ્યુઃ અગર હું એમના જમાનામાં હોઉં તો મારી જીન્દગીનીના તમામ દિવષો એમની સેવા કરીશ.
چرا خاندان بنى‌اميّه مسلمان شدند؟!

چرا خاندان بنى‌اميّه مسلمان شدند؟!


 خاندان بنى‌اميّه تا آخرين روزهاى ممكن در برابر اسلام مقاومت كردند و تنها وقتى چاره‌اى جز پذيرش اسلام نداشتند ايمان آوردند.
نه تنها آنچه از اعمال و رفتار آنان به دست مى‌آيد، بلكه آگاهى‌هايى كه درباره ابوسفيان و به ويژه معاويه در دست است ، اين سخن حضرت على علیه السلام را ـ كه «آن‌ها تنها بر اساس مصلحت اسلام آوردند» ـ تأييد مى‌ كند.(1)
 با به سلطنت رسيدن معاويه و حاكميّت خاندان اموى بر جامعه اسلامى ، سير قهقرايى فرهنگ و ارزش‌هاى اسلامى و احياى سنّت‌هاى جاهلى آغاز شد. در چنين محيطى بود كه بسيارى از بيماردلان ، جاعلان حديث ، قصّه‌سرايان دربارى ، مروّجان اسرائيليّات ، مسيحيان روم ، ورشكستگان سياسى و ته‌مانده‌هاى كفّار قريش ، همگى بسان مگسانى به گرد شيرينى جاه و جلال حكّام اموى تجمّع كردند و از اين خوان گسترده ، بهره‌اى وافر بردند.
از آنجا كه اكثر حكّام اموى ، خود بهره‌اى از علم و دانش نبرده بودند، براى پر كردن خلأ علمى (و...) كه در جامعه اسلامى پديدار شده بود، به اهل كتاب و شعرا و خطبا و قصّه‌گويان روى نمودند و آن‌ها نيز تا توانستند ترّهات و اباطيل خود را در ميان مسلمانان پراكنده ساختند و چهره تابناك اسلام را زشت جلوه دادند.(2)

با اين‌كه پيامبر رحمت پس از فتح مكّه از ابوسفيان و معاويه و ديگر كفّار مكّه انتقام نگرفته و همه آن‌ها را آزاد ساختند؛ امّا وقتى معاويه قدرت را به دست گرفت ، آن‌گونه به خاندان پيامبر اكرم صلّی الله علیه وآله ظلم و ستم روا داشت كه حتّى برخى از علماى سنّى را شگفت زده نموده است .
با آن همه آزارهايى كه اهل مكّه بر پيغمبر اكرم ‏صلى الله عليه وآله وسلم روا داشتند آن‏ حضرت، در فتح مكّه با بخشش و رحمت با آنان رفتار كردند؛ در حالى‏ كه مى‏ توانستند سخت‏ ترين انتقام را از آنان بگيرند.

_____________________________________

1 - حضرت على‏ عليه السلام در يكى از نامه‏ هاى خود خطاب به معاويه مى‏ نويسد: «وما أسلم مسلمكم إلاّ كرهاً». «شرح ‏نهج البلاغه ابن ابى الحديد: 298/2 و 299، به نقل از تاريخ سياسى اسلام: 393/2».

2- اسرائيليّات و تأثير آن بر داستان‏ هاى انبياء در تفاسير قرآن: 71.

 

 

 

 

 

 

    મુલાકાત લો : 16740
    આજના મુલાકાતીઃ : 26326
    ગઈકાલના મુલાકાતીઃ : 103128
    સૌ મુલાકાતીની સંખ્યા : 132315484
    સૌ મુલાકાતીની સંખ્યા : 91765512