امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(۵) زیارت سوم برای امام حسین علیه السلام در روز عاشورا

(۵)

زیارت سوّم برای امام حسین علیه السلام

در روز عاشورا

 

سید بن طاووس رحمه الله در کتاب اقبال آورده است: زیارت امام حسین علیه السلام در روز عاشورا از کتاب «المختصر من المنتخب» و گفته است آنچه را که این لفظ آن است:
سپس آماده می‌شوی برای زیارت، ابتدا غسل می‌کنی و لباس پاک خود را می‌پوشی و با پای برهنه به بام خانه یا به فضای بازی از زمین می‌روی، سپس روی به سوی قبله می‌نمایی و می‌گویی:

 اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ نُوحٍ‏ أَمِينِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ مُوسى كَلِيمِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ عِيسَى رُوحِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللهِ.

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ النَّبِيِّينَ وَأَمِيرَالْمُؤمِنِينَ، وسَيِّدَ الْوَصِيِّينَ، وَأَفْضَلَ السَّابِقِينَ، وسِبْطَ خَاتَمِ الْمُرْسَلِينَ، وَكَيْفَ لاَتَكُونُ كَذَلِكَ‏ سَيِّدي، وَأَنْتَ إِمَامُ الْهُدَى، وَحَلِيفُ التُّقَى، وَخَامِسُ أَصْحَابِ الْكِسَاءِ، رُبّيتَ في حِجْرِ الْإِسْلاَمِ، وَرُضِعْتَ مِنْ ثَدْيِ الْإِيمانِ، فَطِبْتَ حَيّاً وَمَيِّتاً.

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ الْحَسَنِ الزَّكِيِّ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِاللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَصِيُّ الْبَرُّ التَّقِيُّ، الرَّضِيُّ الزَّكِيُّ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ وَعَلَى الْأَرْوَاحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنَائِكَ، وَأَنَاخَتْ بِسَاحَتِكَ، وَجَاهَدْتَ فِي اللهِ مَعَكَ، وَشَرَتْ نَفْسَهَا ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللهِ فِيكَ، اَلسَّلاَمُ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ الْمُحْدِقِينَ بِكَ.

أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً صَلَّى‏ اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَسَلَّمَ تَسْلِيماً، عَبْدُهُ ورَسُولُهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ أَبَاكَ عَلِيُّ بْنُ ‏أَبي طَالِبٍ أَمِيرَالْمُؤمِنِينَ، صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَسَيِّدَ الْوَصِيِّينَ، وَقَائِدَ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ، إِمَامُ ‏نِ افْتَرَضَ اللهُ طَاعَتَهُ عَلَى خَلْقِهِ، وَكَذَلِكَ أَخُوكَ‏ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَكَذَلِكَ أَنْتَ وَالْأَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِكَ.

أَشْهَدُ أَنَّكُمْ أَقَمْتُمُ الصَّلاَةَ، وَآتَيْتُمُ الزَّكَاةَ، وَأَمَرْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهَيْتُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَجَاهَدْتُمْ فِي اللهِ حَقَّ جِهَادِهِ، حَتَّى أَتَاكُمُ الْيَقِينُ مِنْ‏ وَعْدِهِ، فَأُشْهِدُ اللهَ وَاُشْهِدُكُمْ أَنِّي بِاللهِ مُؤْمِنٌ، وَبِمُحَمَّدٍ مُصَدِّقٌ، وَبِحَقِّكُمْ عَارِفٌ، وَأَشْهَدُ أَنَّكُمْ قَدْ بَلَّغْتُمْ عَنِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ مَا أَمَرَكُمْ بِهِ، وَعَبَدْتُمُوهُ حَتَّى أَتَاكُمُ الْيَقِينُ.

بِأَبِي وَاُمِّي أَنْتَ يَا أَبَا عَبْدِاللهِ، لَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَكَ، لَعَنَ اللهُ مَنْ أَمَرَ بقَتْلِكَ، لَعَنَ اللهُ مَنْ شَايَعَ عَلَى ذَلِكَ، لَعَنَ اللهُ مَنْ بَلَغَهُ ذَلِكَ فَرَضِيَ بِهِ، أَشْهَدُ أَنَّ الَّذِينَ سَفَكُوا دَمَكَ، وَانْتَهَكُوا حُرْمَتَكَ، وَقَعَدُوا عَنْ نُصْرَتِكَ، مِمَّنْ دَعَاكَ فَأَجَبْتَهُ، مَلْعُونُونَ عَلَى لِسَانِ النَّبِيِّ الْاُمِّيِّ، صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ ‏وَآلِهِ وَسَلَّمَ.

يَا سَيِّدِي وَمَوْلاَيَ، إِنْ كَانَ لَمْ يُجِبْكَ بَدَنِي عِنْدَ اسْتِغَاثَتِكَ، فَقَدْ أَجَابَكَ رَأْيي وَهَوَايَ، أَنَا أَشْهَدُ أَنَّ الْحَقَّ مَعَكَ، وَأَنَّ مَنْ خَالَفَكَ عَلَىَ ذَلِكَ ‏بَاطِلٌ، فَيَا لَيْتَني كُنْتُ مَعَكُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً، فَأَسْئَلُكَ يَا سَيِّدِي أَنْ‏ تَسْأَلَ اللَهَ جَلَّ ذِكْرُهُ فِي ذُنُوبِي، وَأَنْ يُلْحِقَنِي بِكُمْ وَبِشِيعَتِكُمْ، وَأَنْ يَأْذَنَ‏ لَكُمْ فِي الشَّفَاعَةِ، وَأَنْ يُشَفِّعَكُمْ في ذُنُوبِي، فَإِنَّهُ قَالَ جَلَّ ذِكْرُهُ، «مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ»(1) .

صَلَّى اللَهُ عَلَيْكَ وَعَلَى آبَائِكَ وَأَوْلاَدِكَ وَالْمَلاَئِكَةِ الْمُقِيمِينَ في‏ حَرَمِكَ، صَلَّى اللَهَ عَلَيْكَ وعَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ، وَعَلَى الشُّهَدَاءِ الَّذِينَ ‏اسْتَشْهَدُوا مَعَكَ وَبَيْنَ يَدَيْكَ، صَلَّى اللَهُ عَلَيْكَ وَعَلَيْهِمْ، وَعَلَى وَلَدِكَ‏ عَلِيّ‏ نِ الْأَصْغَرِ، اَلَّذِي فُجِعْتَ بِهِ.

سلام بر تو ای وارث حضرت آدم که برگزیده خدا بود، سلام بر تو ای وارث حضرت نوح که امین الهی بود، سلام بر تو ای وارث حضرت ابراهیم که خلیل خدا بود، سلام بر تو ای وارث حضرت موسی که کلیم الله بود، سلام بر تو ای وارث حضرت عیسی که روح الله بود، سلام بر تو ای وارث حضرت محمّد صلّی الله علیه وآله که رسول خدا بود.
سلام بر تو ای وارث پیامبران، سلام بر تو ای وارث امیرمؤمنان که سید اوصیا و برترین پیشینیان بود، سلام بر تو ای سبط خاتم رسولان، و چگونه چنین نباشی ای سرور من در حالی که تو پیشوای هدایت و هم پیمان تقوا و پنجمین اصحاب کساء هستی، در دامن اسلام پرورش یافتی و از پستان ایمان شیر نوشیدی، نیکو زیستی و نیکو از دنیا رفتی.
سلام بر تو ای وارث امام حسن پاک و منزّه، سلام بر تو ای ابا عبد الله، سلام بر تو ای صدّیق شهید، سلام بر تو ای وصی نیکوکار پرهیزکار پسندیده پاک و منزّه، سلام بر تو و ارواحی که بر در سرایت گردآمده و در ساحت مقدس تو اقامت نموده‌اند و به همراه تو در راه خدا جهاد نموده‌اند و جان خود را در راه تو در طلب رضای خدا بذل نموده‌اند، سلام بر فرشتگانی که اطراف تو را احاطه نموده‌اند.
گواهی می‌دهم که معبود شایسته‌ای جز خدا نیست، او یکتا است و شریکی برایش نیست، و گواهی می‌دهم که حضرت محمّد ـ که درود خدا و سلام فراوان او بر وی و خاندانش باد ـ بنده او و فرستاده او است، و گواهی می‌دهم که پدر بزرگوارت حضرت علی بن ابی طالب که درود خدا بر او و خاندانش باد ـ امیر و فرمانروای مؤمنان، سرور اوصیا، پیشوای روسفیدان و امامی است که اطاعت او بر همه خلق فریضه و واجب است و همچنین برادرت حسن بن علی ـ که درود خدا بر او و خاندانش باد ـ و همچنین تو و امامان از فرزندانت.
گواهی می‌دهم که شما نماز را به پا داشتید و زکات پرداختید، به خوبی‌ها امر نمودید و از بدی‌ها و زشتی‌ها نهی فرمودید، و آن گونه که سزاوار است در راه خدا جهاد کردید تا آنکه دار فانی را وداع گفتید، پس خدا را و شما را شاهد می‌گیرم که من به خدا ایمان دارم و نسبت به حضرت محمّد تصدیق کننده و به حقّ شما آشنا و آگاهم، و گواهی می‌دهم که شما از طرف خداوند آنچه را بدان امر فرموده بود تبلیغ نمودید و او را خالصانه عبادت کردید تا دارفانی را وداع کردید. پدر و مادرم فدایت ای ابا عبد الله، خدا لعنت کند کسی را که تو را کشت، خدا لعنت کند کسی را که دستور به قتل تو داد، خدا لعنت کند کسی را که از این دستور پیروی کرد، خدا لعنت کند کسی را که این خبر به او رسید و خشنود گردید، شهادت می‌دهم که کسانی که خون تو را ریختند و حرمت تو را نگه نداشتند و تو را یاری ننمودند آنگاه که فراخواندند و تو آنان را اجابت نمودی، اینها همه لعنت شده‌اند بر زبان پیامبر امّی ـ که درود خدا و سلام او بر آن حضرت و خاندانش باد.
ای سرور من و مولای من، اگر تو را اجابت نکرد بدنم هنگام فریاد طلبی‌ات ولی رأی من و نظر من و گرایش من تو را اجابت نمود، من گواهی می‌دهم که حق با تو است و کسی که تو را بر این امر مخالفت نمود باطل است، کاش با شما و همراه شما بودم و به رستگاری عظیم می‌رسیدم، از تو درخواست می‌کنم ای سرور من که در مورد آمرزش گناهانم از خدا درخواست نمایی و اینکه مرا به شما و شیعیان شما ملحق نماید و اذن دهد برای شما در شفاعت و شما را شفیع گرداند در مورد گناهان من، که او فرموده است: «کیست که نزد او شفاعت کند مگر به اذن او».
درود خدا بر تو و بر پدران تو و فرزندانت و فرشتگانی که در حرم تو مقیم هستند، درود خدا بر تو و بر همه آنان و بر شهیدانی که به همراه تو و پیشاپیش تو به شهادت رسیدند، درود خدا بر تو و بر آنان و بر فرزندت حضرت علی اصغر که مصیت او و داغ او بر قلب نازنین تو نهاده شد.

سپس بگو: أللَّهُمَّ إِنِّي بِكَ تَوَجَّهْتُ إِلَيْكَ، وَقَدْ تَحَرَّمْتُ بِمُحَمَّدٍ وَعِتْرَتِهِ، وَتَوَجَّهْتُ بِهِمْ إِلَيْكَ، وَاسْتَشْفَعْتُ بِهِمْ إِلَيْكَ، وَتَوَسَّلْتُ بِمُحَمَّدٍ وَآلِ‏ مُحَمَّدٍ، لِتَقْضِيَ عَنِّي مُفْتَرَضِي وَدَيْنِي، وَتُفَرِّجَ غَمِّي، وَتَجْعَلَ فَرَجِي‏ مَوْصُولاً بِفَرَجِهِمْ.

 خداوندا همانا من به وسیله تو به سوی تو توجه می‌کنم، و به واسطه حضرت محمّد و خاندان پاکش حرمتی یافته‌ام، و به وسیله آنان به سوی تو روی می‌آورم و آنان را به درگاه تو شفیع می‌آورم و به محمّد و آل محمّد به درگاه تو توسّل می‌جویم تا ادا کنی از طرف من فریضه‌ام را و دَین مرا، و غم و اندوه مرا بزدایی و فرج مرا متصل به فرج و گشایش کار آنان قرار دهی.

سپس دستهایت را بالا ببر به حدّی که زیر بغل‌هایت دیده شود و بگو:

يَا اَللهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ، لاَتَهْتِكْ ‏سَتْرِي، وَلاَتُبْدِ عَوْرَتِي، وَآمِنْ رَوْعَتِي، وَأَقِلْنِي عَثْرَتِي. أللَّهُمَّ أَقْلِبْنِي ‏مُفْلِحاً مُنْجِحاً قَدْ رَضِيتَ عَمَلِي، وَاسْتَجَبْتَ دَعْوَتِي، يَا اَللهُ الْكَرِيمُ.

ای خدا، معبود شایسته‌ای جز تو نیست، پرده از کار من کنار مزن، زشتی‌های مرا ظاهر مساز، به ترسم ایمنی بخش و لغزشم را نادیده گیر. خداوندا مرا بازگردان با رستگاری و پیروزی و موفقیت در حالی که از عمل من خشنود گشته‌ای و دعایم را اجابت نموده‌ای، ای خداوند بزرگوار.

سپس بگو: اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ وَرَحْمَةُ اللَهِ.

سلام بر تو و رحمت خداوند

سپس آغاز کن و بگو: اَلسَّلاَمُ عَلَى أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَى فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ، اَلسَّلاَمُ عَلَى الْحَسَنِ الزَّكِيِّ، اَلسَّلاَمُ عَلَى الْحُسَيْنِ الصِّدِّيقِ ‏الشَّهِيدِ، اَلسَّلاَمُ عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، اَلسَّلاَمُ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، اَلسَّلاَمُ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، اَلسَّلاَمُ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ، اَلسَّلاَمُ‏ عَلَى الرِّضَا عَلِيِّ بْنِ مُوسى، اَلسَّلاَمُ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، اَلسَّلاَمُ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، اَلسَّلاَمُ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، اَلسَّلاَمُ عَلَى الْإِمَامِ الْقَائِمِ ‏بِحَقِّ اللهِ، وَحُجَّةِ اللهِ في أَرْضِهِ، صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وعَلَى آبَائِهِ الرَّاشِدِينَ ‏الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، وَسَلَّمَ تَسْلِيماً كَثِيراً.

سلام بر امیر و فرمانروای مؤمنان، سلام بر حضرت فاطمه زهرا، سلام بر امام حسن پاک و منزّه، سلام بر امام حسین صدّیق شهید، سلام بر حضرت علی بن الحسین، سلام بر حضرت محمّد بن علی، سلام بر حضرت جعفر بن محمّد، سلام بر حضرت موسی بن جعفر، سلام بر حضرت علی بن موسی الرضا، سلام بر حضرت محمّد بن علی، سلام بر حضرت علی بن محمد، سلام بر حضرت حسن بن علی، سلام بر امام قیام کننده به حق خداوند و حجت خدا در زمین، درود خدا بر او و بر پدران پاک و پاکیزه او که راهنمایان خلق اند و سلام فراوان بر همۀ آنان باد.

سپس شش رکعت نماز، دو رکعت دو رکعت بخوان در هر رکعت سورۀ حمد یک مرتبه و سورۀ «قل هو الله احد» صد مرتبه و بعد از فارغ شدن از آن بگو:

أَللَّهُمَّ يَا اَللَهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحْمَانُ، يَا عَلِيُّ يَا عَظِيمُ، يَا أَحَدُ يَا صَمَدُ، يَا فَرْدُ يَا وِتْرُ، يَا سَمِيعُ يَا عَلِيمُ يَا عَالِمُ، يَا كَبِيرُ يَا مُتَكَبِّرُ، يَا جَلِيلُ يَا جَمِيلُ، يَا حَلِيمُ يَا قَوِيُّ، يَا عَزِيزُ يَا مُتَعَزِّزُ، يَا مُؤْمِنُ يَا مُهَيْمِنُ، يَا جَبَّارُ يَا عَلِيُّ يَا مُعِينُ، يَا حَنَّانُ يَا مَنَّانُ يَا تَوَّابُ، يَا بَاعِثُ يَا وَارِثُ، يَا حَمِيدُ يَا مَجِيدُ يَا مَعْبُودُ، يَا مَوْجُودُ، يَا ظَاهِرُ يَا بَاطِنُ، يَا أَوَّلُ يَا آخِرُ، يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ، يَا ذَا الْجَلاَلِ وَالْإِكْرَامِ، وَيَا ذَا الْعِزَّةِ وَالسُّلْطَانِ.

أَسْئَلُكَ بِحَقِّ هَذِهِ الْأَسْمَاءِ يَا اَللَهُ، وَبِحَقِّ أَسْمَائِكَ كُلِّهَا، أَنْ تُصَلِّيَ ‏عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَأَنْ تُفَرِّجَ عَنِّي كُلَّ هَمٍّ وَغَمٍّ وَكَرْبٍ وَضُرٍّ وَضِيقٍ أَنَا فِيهِ، وَتَقْضِيَ عَنِّي دَيْنِي، وَتُبَلِّغَنِي أُمْنِيَّتِي، وَتُسَهِّلَ لي‏ مَحَبَّتِي، وَتُيَسِّرَ لي إِرَادَتِي، وَتُوصِلَنِي إِلَى بُغْيَتِي سَرِيعاً عَاجِلاً، وَتُعْطِيَنِي سُؤْلي وَمَسْأَلَتِي، وَتَزِيدَنِي فَوْقَ رَغْبَتِي، وَتَجْمَعَ خَيْرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ.(2)

بارپروردگارا، ای خداوند، ای بخشنده، ای بخشنده،ای بلندمرتبه، ای با عظمت، ای یکتا، ای مقصود، ای یگانه، ای تک، ای شنوا، ای بسیار دانا، ای دانا، ای بزرگ مرتبه، ای صاحب کبریایی، ای صاحب جلالت، ای نیکو، ای بردبار، ای نیرومند، ای شکست ناپذیر، ای صاحب عزّت، ای امان دهنده، ای مراقب، ای جبران کننده، ای بلندمرتبه،ای مددکار، ای بسیار مهربان، ای بسیار نعمت دهنده، ای بسیار توبه پذیر، ای برانگیزاننده، ای میراث برنده، ای ستوده، ای باشکوه، ای پرستش شده، ای وجوددارنده، ای آشکار به آثار، ای پنهان به ذات، ای اوّل بدون ابتدا، ای آخر بدون انتها، ای زنده، ای پاینده، ای صاحب بزرگی و بزرگواری، ای صاحب عزّت و سلطنت، از تو  می‌خواهم به حقّ این نام‌ها ای خداوند و به حقّ همه نام‌هایت که بر محمّد و آل محمّد درود فرستی و برطرف سازی از من هر اندوه و غمّی و گرفتاری و بیچارگی و تنگی که من در آن هستم و دَین مرا ادا کنی و مرا به آرزو برسانی و آسان گردانی برای من محبّتم را و میسّر سازی برای من ارادتم را، و سریع و شتابان مرا به هدفم و مطلوبم برسانی و خواهشم را و درخواستم را عطا کنی و فوق میل و رغبتم بیفزایی، و خیر دنیا و آخرت را برایم جمع نمایی.

 


(1) سورۀ بقره، آیۀ 255.

(2) إقبال الأعمال: 46.


 


 

    بازدید : 15690
    بازديد امروز : 2197
    بازديد ديروز : 49009
    بازديد کل : 129009543
    بازديد کل : 89594776