امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(۲۳) زیارت امام حسین علیه السلام در شب قدر و عیدین

(۲۳)

زیارت امام حسین علیه السلام

در شب قدر و عیدین

 

شیخ مفید و شهید و سید بن طاووس رحمهم الله در کتاب مزار خویش گفته‌اند:

از زیارت‌های مخصوصه زیارت شب قدر و دو روز عید فطر و عید قربان است، پس هرگاه خواستی آن حضرت را در اوقاتی که ذکر شد زیارت کنی برو حرم مطهر ... ، و تا آخر این زیارتی که ذکر خواهد شد را نقل کرده اند.

به سند خود از امام صادق علیه السلام روایت کرده‌اند که فرمود:

هرگاه خواستی زیارت کنی حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام را، بعد از غسل و پوشیدن پاک‌ترین لباس‌ها وارد حرم مطهّر شو، و در کنار قبر منوّر آن حضرت بایست و آن را مقابل صورتت و قبله را بین دو کتبف خود قرار بده و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ، فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا عَبْدِاللهِ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ.

أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاَةَ، وَآتَيْتَ الزَّكَاةَ، وَأَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَتَلَوْتَ الْكِتَابَ حَقَّ تِلاَوَتِهِ، وَجَاهَدْتَ فِي اللهِ حَقّ ‏جِهَادِهِ، وَصَبَرْتَ عَلَى الْأَذَى في جَنْبِهِ مُحْتَسِباً حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ.

أَشْهَدُ أَنَّ الَّذِينَ خَالَفُوكَ وَحَارَبُوكَ، وَالَّذِينَ خَذَلُوكَ، وَالَّذِينَ قَتَلُوكَ، مَلْعُونُونَ عَلَى لِسَانِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ، وَقَدْ خَابَ مَنِ افْتَرىَ، لَعَنَ اللَهُ ‏الظَّالِمِينَ لَكُمْ، مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ، وَضَاعَفَ عَلَيْهِمُ الْعَذَابَ الْأَلِيمَ.

أَتَيْتُكَ(1) يَا مَوْلاَيَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ، زَائِراً قَبْرَكَ، عَارِفاً بِحَقِّكَ، مُوَالِياً لِأَوْلِيَائِكَ، مُعَادِياً لِأَعْدَائِكَ، مُسْتَبْصِراً بِالْهُدَى الَّذِي أَنْتَ عَلَيْهِ، عَارِفاً بِضَلاَلَةِ مَنْ ‏خَالَفَكَ، فَاشْفَعْ لي عِنْدَ رَبِّكَ يَا مَوْلاَيَ.

سلام بر تو ای فرزند رسول خدا، سلام بر تو ای فرزند امیرالمؤمنین، سلام بر تو ای فرزند صدیقه طاهره، حضرت فاطمه سرور زنان عالم، سلام بر تو ای مولای من ای ابا عبد الله، و رحمت خدا و برکات او.
گواهی می‌دهم که تو نماز را به پا داشتی و زکات پرداختی و به خوبی‌ها امر فرمودی و از بدی‌ها و زشتی‌ها نهی نمودی، و کتاب خدا قرآن را آن‌گونه که شایسته است تلاوت کردی و در راه خدا آن‌گونه که شایسته است جهاد نمودی و بر اذیت و آزار در راه اطاعت او و رضای او شکیبایی کردی تا دار فانی را وداع نمودی.
شهادت می‌دهم کسانی که با تو مخالفت نمودند و کسانی که با تو جنگیدند و کسانی که تو را رها کردند و کسانی که تو را کشتند بر زبان پیامبر امی لعنت شده‌اند، و ناکام ماند آنکه افترا بندد، خدا کسانی را که به شما ستم نمودند از اولین و آخرین لعنت کند و عذاب دردناک را بر آنان مضاعف گرداند، آمده‌ام به سوی شما «روی آورده‌ام به سوی شما» ای مولای من، ای فرزند رسول خدا در حالی که زائرم و آشنا به حقّ شما و دوستدار دوستان شما و دشمن دشمنانت می‌باشم، و به هدایتی که شما بر آن هستید آگاه و به گمراهی مخالفین شما مطلع هستم، پس برای من نزد پروردگارت شفاعت کن ای مولای من.

سپس خود را بر قبر مطهر بیفکن و صورت بر آن خاک پاک نه، آنگاه به قسمت بالای سر مبارک برو و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ في أَرْضِهِ وَسَمَائِهِ، صَلَّى اللهُ عَلَى رُوحِكَ ‏الطَّيِّبَةِ، وَجَسَدِكَ الطَّاهِرِ، وَعَلَيْكَ السَّلاَمُ يَا مَوْلاَيَ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ.

سلام بر تو ای حجّت خدا در زمین و اسمان، درود خدا بر روح پاک و جسد مطهرت و بر تو باد سلام ای مولای من، و رحمت خدا و برکات او.

سپس خود را بر قبر بیفکن و آن را ببوس و صورت بر آن بگذار، سپس در قسمت بالای، سر دو رکعت نماز زیارت بخوان، و بعد از آن بگو آنچه را که گذشت.

 

زیارت حضرت علی بن الحسین علیهماالسلام


سپس به طرف پایین پای مبارک برو و حضرت علی بن الحسین علیهماالسلام را زیارت کن و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاَيَ وَابْنَ مَوْلاَيَ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ، لَعَنَ اللهُ ‏مَنْ ظَلَمَكَ، وَلَعَنَ مَنْ قَتَلَكَ، وَضَاعَفَ عَلَيْهِمُ الْعَذَابَ الْأَلِيمَ.

سلام بر تو ای مولای من و پسر مولای من و رحمت خدا و برکات او، خدا لعنت کند کسی را که به تو ستم نمود و لعنت کند کسی را که تو را کشت و بر آنان عذاب دردناک را مضاعف گرداند.


زیارت شهداء


سپس شهیدان را زیارت کن و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الصِّدِّيقُونَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الشُّهَدَاءُ الصَّابِرُونَ، أَشْهَدُ أَنَّكُمْ جَاهَدْتُمْ في سَبِيلِ اللهِ، وَصَبَرْتُمْ عَلَى‏ الْأَذَى في جَنْبِ اللهِ، وَنَصَحْتُمْ لِلهِ وَلِرَسُولِهِ وَلاِبْنِ رَسُولِهِ، حَتَّى أَتَاكُمُ‏ الْيَقِينُ.

أَشْهَدُ أَنَّكُمْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّكُمْ تُرْزَقُونَ، فَجَزَاكُمُ اللهُ عَنِ الْإِسْلاَمِ وَأَهْلِهِ ‏أَفْضَلَ جَزَاءِ الْمُحْسِنِينَ، وَجَمَعَ اللهُ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ في مَحَلِّ النَّعِيمِ.(2)

سلام بر شما ای صدّیقان، سلام بر شما ای شهیدان صابر، گواهی می‌دهم که شما در راه خدا جهاد کردید و در راه اطاعت او بر اذیت و آزار صبر نمودید، و برای خدا و رسول او و فرزند رسول او خیرخواهی کردید تا اجل شما فرارسید. شهادت می‌دهم که شما زنده اید، نزد پروردگارتان روزی داده می‌شوید، خدا به شما از طرف اسلام و اهل اسلام بهترین پاداش نیکوکاران را مرحمت فرماید و بین ما و شما در بهشت پر نعمت جمع نماید.


(1) و اگر زیارت از راه دور است به جای «أتَیتُک» بگو: «تَوَجَّهْتُ إِلَيْكَ» (یعنی: روی آورده ام به سوی شما).

(2) مفتاح الجنّات: 599/2، مزار كبير: 414، مزار شهيد رحمه الله: 193، مصباح الزائر: 325، منهاج العارفين: 421.
 

 

 

 

 

 

    بازدید : 15133
    بازديد امروز : 48517
    بازديد ديروز : 49009
    بازديد کل : 129102176
    بازديد کل : 89641096