امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
معنای مولی در خطبۀ غدیر

معنای مولی در خطبۀ غدیر

آیا مقصود از لفظ مولی در خطبۀ غدیر چیست؟ آیا به معنای سرپرستی و رهبری است یا به معنای دوستی و محبّت است؟

ج : دلیل های زیادی هست که با توجّه به آن ها حتّی کمترین احتمال دربارۀ اینکه مولی به معنای دوستی باشد، وجود ندارد متأسّفانه به خاطر دقّت نکردن در پیرامون خطبه و یا به جهت وجود اغراض نفسانی، علمای اهل تسنّن مولی را به معنای دوستی گرفته اند و گفته اند مقصود از مولی ، سرپرستی و رهبری نیست، در این صورت خطبۀ غدیر دلیل بر خلافت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نیست!

ولی دقّت در پیرامون خطبۀ غدیر به خوبی دلالت می کند که مولی به معنای سرپرستی و ولایت است و امکان ندارد که مولی به معنای دوستی باشد.

به این جهت از همۀ افرادی که دوست دارند معنای صحیح مولی را بدانند می خواهیم در پیرامون خطبۀ غدیر و در اطراف و جوانب جریان غدیر دقّت کنند؛ تا شک و تردیدی برای آنان در معنای صحیح مولی باقی نماند.

به این جهت مطالبی را که دربارۀ خطبۀ غدیر می دانیم در اختیار همگان قرار می دهیم تا به صحّت و درستی آنچه واقعیّت دارد پی ببرند و بدانند لفظ مولی به معنای دوستی نیست بلکه به معنای سرپرستی است. با توجّه به نکته هایی که بیان می کنیم صحّت آنچه گفتیم واضح و آشکار می شود.

1- یکی از مطالبی که دربارۀ جریان غدیر باید دقّت شود، جریان بیعت مردان و زنان مسلمان با حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام است . مسئلۀ بیعت در جریان غدیر، یکی از دلیل هایی است که به خوبی واضح و آشکار می کند که لفظ مولی به معنای دوستی نیست، بلکه به معنای سرپرستی است؛ اگر نه هیچ نیازی به بیعت نبود.

 

 

    بازدید : 4348
    بازديد امروز : 23415
    بازديد ديروز : 21751
    بازديد کل : 128953995
    بازديد کل : 89566985