امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(1) محاصرۀ خانه عثمان

(1)

محاصرۀ خانه عثمان

در تاريخ آمده است: يهوديان و مسيحيانى كه به اسلام گرويدند، تا زمان عثمان‏ او را خليفه مى ‏دانستند و حتّى در زمانى كه خانه عثمان‏ را محاصره كرده بودند برخى از آنان تا حدّ جانفشانى از عثمان‏ دفاع كردند، ولى پس از قتل عثمان‏ بسيارى از افراد سرشناس و مشهور آنان نه ‏تنها از اميرالمؤمنين على عليه السلام اطاعت نكردند بلكه مدينه را رها كرده و به سوى شام گرد معاويه جمع شدند!

اين واقعيّتى است كه تاريخ آن را بيان كرده و نمونه ‏هايى از آن را ما در اين كتاب آورده‏ ايم. اينك بايد در اين باره دقّت كنيم كه چرا يهوديان و مسيحيانى كه به ظاهر مسلمان شده بودند حاضر بودند از عثمان طرفدارى كنند؟ و چرا از اميرالمؤمنين على عليه السلام طرفدارى نكردند؟ و چرا به شام رفته و از معاويه پشتيبانى كردند؟

آيا نمى‏ توان رفتار آنان را دليل بر اين دانست كه آنان به خاطر اهدافى كه داشتند به ظاهر مسلمان شدند و گرد عثمان جمع شدند؟ عثمان براى آنان چه كرده بود كه مسلمانان او را در قبرستان يهوديان دفن كردند؟ چرا آنان به خاندان وحى عليهم السلام نپيوستند و به سراغ معاويه رفتند؟!

دقّت در اين امور، اين واقعيّت را روشن مى‏ سازد كه گروهى از يهوديان و مسيحيانى كه به ظاهر مسلمان شده بودند براى ضربه زدن به اسلام، معاويه را پر و بال دادند. و حتّى قبل از كشته شدن عثمان، معاويه را به عنوان خليفه مطرح نمودند. پس از رفتن آنان به شام، معاويه آنان را پذيرفت و برخى از آنان را به سرپرستى مسلمانان گماشت!

 

منبع: معاويه ج 1 ، ص: 12

 

بازدید : 1590
بازديد امروز : 7791
بازديد ديروز : 23197
بازديد کل : 128879262
بازديد کل : 89529611