امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(18) حكم رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم درباره قتل معاويه

(18)

حكم رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم درباره قتل معاويه

اهل سير و تاريخ ذكر كرده‏ اند كه معاويه منزل هاويه و پدر بى پدرش در مدّت ‏بعثت حضرت رسول ‏صلى الله عليه وآله وسلم مشرك بودند، و اسلام ظاهرى و منافقانه ايشان پنج ماه ‏بيش نبود كه حضرت رسول‏ صلى الله عليه وآله وسلم از دنيا رحلت نمود، و سبب اسلامشان آن بود كه ‏چون معاويه پليد شنيد كه حضرت رسالت‏ پناه را اراه فتح مكّه معظّمه است چون‏ هميشه استحقاف به شرع مى‏ كرد و از واهمه آنكه مباد حضرت رسول ‏صلى الله عليه وآله وسلم امر به قتل ‏او نمايد از مكّه گريخت و پدرش در مكّه ماند، و بعد از فتح مكّه ابوسفيان از ترس ‏منافقانه ايمان آورد.

و چون معاويه پليد از اسلام منافقانه پدرش مطّلع شد به او نوشت كه از دين خود به دين محمّد صلى الله عليه وآله وسلم نقل كردى و به رفاقت من از مكّه بيرون نيامدى و در ميان عرب مارا رسوا كردى؟ كه مردمان خواهند گفت كه ابن حرب از لات و عزّا برگشته، و معاويه ملعون پدرش را سرزنش‏ها نوشت و ملامت‏ها نمود.

چون اين خبر به سيّد كائنات‏ صلى الله عليه وآله وسلم رسيد حكم نمود كه هر كه معاويه خبيث را درهر جا ببيند بكشد، چون اين خبر به او رسيد به مكّه گريخت و از هيچ كس ايمن نبود و خود را به عبّاس رسانيده به دست و پاى او افتاده اظهار اسلام كرد، و عبّاس به‏ خدمت حضرت رسول ‏صلى الله عليه وآله وسلم رفته شفاعت نمود، آن سرور از سر قتل او گذشت و باز به شفاعت عبّاس كاتب رسايل شد.(5)


5) انساب النواصب ص 407.

 

منبع: معاویه ج ... ص ...

 

بازدید : 1846
بازديد امروز : 5205
بازديد ديروز : 23197
بازديد کل : 128874090
بازديد کل : 89527024