امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(3) سخنرانى معاوية بن يزيد بن معاويه

(3)

سخنرانى معاوية بن يزيد بن معاويه

   سپس معاوية بن يزيد بن معاويه كه مادرش امّ هاشم دختر ابوهاشم بن عتبة بن ‏ربيعه بود، چهل روز و به قولى چهار ماه حكومت كرد و روشى نيكو داشت و براى ‏مردم سخنرانى كرد و گفت:

   پس از حمد و ثناى خداوند، اى مردم؛ ما به وسيله شما امتحان شديم و شما به‏ وسيله ما، و از آنكه ما را خوش نداريد و از ما بدگويى مى‏ كنيد بى‏ خبر نيستيم. همانا نياى من معاوية بن ابى سفيان با كسى در امر خلافت به نزاع پرداخت كه در خويشاوندى با پيامبر خدا از او سزاوارتر و در اسلام از او شايسته ‏تر بود، كسى كه ‏پيشرو مسلمانان بود و اوّل مؤمنان و پسرعموى پيامبر پروردگار جهانيان و پدرفرزندان خاتم پيمبران.

   جدّ من نسبت به شما گناهانى مرتكب شد كه مى‏ دانيد و شما هم با او چنان رفتار كرديد كه انكار نداريد، تا مرگش فرارسيد و در گرو عمل خويش گرفتار آمد. سپس‏ پدرم را عهده ‏دار حكومت ساخت با اينكه از او اميد خير نمى ‏رفت، پس بر مركب ‏هوس نشست و گناه خود را نيكو شمرد و اميدش بسيار شد. ليكن آرزو به دستش ‏نيامد و اجل دست او را كوتاه ساخت، نيرومندى او به انجام رسيد و مدّت او سر آمد ودر گورش گرو گناه و اسير بزهكارى خويش گرديد.

   سپس گريه كرد و گفت: ناگوارترين چيزها بر ما آن است كه بدمردن و به رسوايى‏ بازگشتن او را مى ‏دانيم، چه او عترت پيامبر را كشت و حرمت را از ميان برد و كعبه را سوزانيد و من آن نيم كه امر شما را به عهده گيرم و مسئوليّت‏ هاى شما را تحمّل كنم، اكنون خود دانيد و خلافت خود، به خدا قسم؛ اگر دنيا غنيمت است، ما بهره‏ اى از آن ‏برديم، و اگر هم خسارت است آل ابوسفيان را همانچه از آن بدست آورده ‏اند، بس ‏است.(1436)


1436) تاريخ يعقوبى: 195/2.

 

منبع: معاویه ج ... ص ...
 

 

بازدید : 2016
بازديد امروز : 5495
بازديد ديروز : 23197
بازديد کل : 128874671
بازديد کل : 89527315