امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(1) وليد و خالد بن وليد دو دشمن پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم

(1)

وليد و خالد بن وليد دو دشمن پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم

   قريشيان وقتى ديدند كه ابوطالب با تمام وجودش از پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم حمايت مى‏ كند نااميد شدند و بر آزار تازه‏ مسلمانان و پيامبر افزودند. مراسم حجّ نزديك بود، آوازه دين پيامبر در بين قبايل عرب پيچيده بود. قريش نگران موقعيّت‏ خودشان بودند، لذا نزد وليد بن مغيره كه مردى سالخورده و از ثروتمندان قريش بود رفتند.

   اين شخص در بين قريش آن قدر عزيز بود كه به وى لقب وحيد و ريحانه قريش داده بودند. از او چاره كار را جوياشدند، وليد به آن‏ها گفت: اى گروه قريش؛ اكنون موسم حجّ فرا رسيده و نمايندگان و مردم همه قبايل عرب به مكّه‏ مى ‏آيند. كم و بيش از كار محمّد صلى الله عليه وآله وسلم چيزى شنيده ‏اند، از شما در اين مورد پرسش خواهند كرد، شما سعى كنيد يك دل ويك زبان باشيد و گفتار گوناگون در مورد محمّد صلى الله عليه وآله وسلم نگوييد.

   شخصى به وليد گفت: اى ابو عبدشمس؛ چيزى بگو كه همه همان را بگوييم.

   وليد گفت: شما پيشنهاد كنيد.

   شخصى گفت: مى‏ گوييم محمّد صلى الله عليه وآله وسلم كاهن است.

   وليد گفت: نه، ما كاهنان را ديده ‏ايم، كلامش چون كلام كاهنان نيست.

   گفتند: مى‏ گوييم جن‏ زده است.

   باز وليد حرفشان را رد كرد.

   گفتند: بگوييم محمّد صلى الله عليه وآله وسلم شاعر است.

   باز هم وليد رد كرد و گفت: اين را هم از شما قبول نمى‏ كنند.

   گفتند: به او نسبت ساحر مى‏ دهيم.

   وليد گفت: اين نسبت خوب است، همگى مى‏ گوييم: محمّد صلى الله عليه وآله وسلم ساحر است و با كلام سحرآميز خود ميان مردم ‏تفرقه انداخته و برادر را از برادر جدا كرده است...

   با اين تصميم از هم جدا شدند و بعد به هر مسافرى كه مى‏ رسيدند مى‏ گفتند: به محمّد صلى الله عليه وآله وسلم نزديك نشويد كه او ساحراست، و با كلام سحرآميز خويش فتنه‏ انگيزى مى‏ كند و برادر را از برادر و پدر را از پسر جدا مى‏ كند و بين آن‏ها اختلاف ‏مى‏ اندازد.

   لذا خداى متعال آيات11 تا 28 سوره مدّثّر را نازل فرمود. در اين آيات، به كيفيّت عذاب كشيدن وليد و اين‏كه وى‏ صاحب ثروت بوده و چگونگى از بين رفتن ثروتش اشاره شده است...

   خالد بن وليد، جنگجوى معروف عرب فرزند همين مرد است، خالد مدّت 20 سال با پيامبر خدا صلى الله عليه وآله وسلم مبارزه كرد ودر اين مدّت از دشمنان سرسخت پيامبر بود، عاقبت در سال هشتم هجرى به ناچار مسلمان شد.(1)



1) اعجاز پيامبر اعظم‏ صلى الله عليه وآله وسلم در پيشگويى از حوادث آينده: 317.


منبع :  معاويه ج ... ص ...

 

بازدید : 2097
بازديد امروز : 14881
بازديد ديروز : 21751
بازديد کل : 128936931
بازديد کل : 89558451