امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
دعاى ندبه مهم‌ترين درسنامۀ عصر غيبت

دعاى ندبه

مهمترين درسنامۀ عصر غيبت

دعاى ندبه داراى فرازهاى پرشورى براى دلسوختگان و شيفتگان ساحت قدس مهدوى است. و درس‏ هاى فراوانى را به‏ كسانى كه آن را با دقّت و توجّه به عمق مطالب و حقايق آن‏ مى ‏خوانند، مى‏ آموزد. درس ‏هايى كه درك آن ها و به كار گرفتن آن ها در برنامه ‏هاى عملى زندگى، روزنه ‏هايى از نور و روشنايى را در برابر خوانندگان آن مى‏ گشايد، فرا گرفتن اين درس‏ ها و توجّه به عمق و ژرفاى نكته‏ هايى كه در دعاى ندبه وجود دارد راه گشاى ‏كسانى است كه دعاى ندبه را براى به پايان راه رسيدن - نه براى رهاشدن و سرگردان ماندن در راه – مى ‏خوانند.

اين حقيقتى است كه نه تنها دعاى ندبه بلكه همه دعاهايى كه از خاندان وحى علیهم السلام به ما رسيده از آن برخوردارند.

دعاها را نه فقط براى اينكه دعا خوانده باشيم؛ بلكه براى ‏رسيدن به هدف و آرزو بخوانيم تا حقيقتِ آنچه را كه بيان كرديم ‏براى ما واقعيّت پيدا كند.

يقين داشته باشيد كه دعا خواندن براى رسيدن به هدف با خواندن آن به خاطر خو گرفتن و معتاد بودن به آن تفاوت مهمّى دارد. به اين جهت ما بايد بدانيم دعاهايى را كه مى‏ خوانيم با كدام ‏يك از دو روشى كه گفتيم انجام مى ‏دهيم.

* * *

در ادامۀ مطالب گذشته به اين واقعيّت بايد توجّه داشته باشيم كه‏ اهل بيت علیهم السلام در دعاها، زيارت‏ ها و كلمات خود بسيارى از حقايق‏ را بيان فرموده ‏اند كه اگر ما در آن‏ ها دقّت كنيم و متوجّه به نكته‏ هاى ‏مهمّ آن‏ ها شويم، بسيارى از مشكلات روحى و معنوى ما حلّ‏ خواهد شد، زيرا آن ‏ها مشكل ‏گشاى مسائل بغرنج و معمّاهاى ‏لاينحل ما هستند.

به عنوان نمونه در دعاى ندبه كه از دعاهاى بسيار باعظمت و مهم ‏ترين درسنامۀ عصر غيبت است دقّت كنيم.

در اين دعاى بزرگ كه از حضرت امام صادق علیه السلام وارد شده‏ است و از ناحيۀ مقدّسه امام زمان عجّل الله تعالى فرجه دستور به خواندن‏ آن فرموده‏ اند، مسايل مهمّ توحيد و نبوّت و امامت و دستورات ‏دين را بيان فرموده‏ اند.

امام صادق علیه السلام در دعاى ندبه پس از بيان مقام ولايت و امامت، مطالب بسيار مهمّى درباره غيبت امام زمان عجّل الله تعالى فرجه بيان‏ فرموده ‏اند و وظيفۀ سنگين شيعيان را در عصر غم‏ بار غيبت تعليم‏ فرموده‏ اند كه با خواندن آن‏ ها و عمل نمودن به آن ‏ها پر و بال‏ سوخته و دست و پاى شكسته شكسته‏ دلان شفا مى‏ يابد.

* * *

در پايان اين بحث لازم است به اين مطلب توجّه داشته باشيم، همانگونه كه دقّت در مضمون دعاها ما را با مسايل اعتقادى مهمّى‏ آشنا مى ‏كند، داشتن «معرفت» در درك اين مطالب بسيار مؤثّر و در فهم اين حقايق، نقش اساسى دارد.

 

 

 

    بازدید : 8452
    بازديد امروز : 34551
    بازديد ديروز : 94259
    بازديد کل : 132520440
    بازديد کل : 91867996